Distributieriem vervangen berlingo XUD 1.9d
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 22 juli 2009 12:13 PM

Hallo,

Ik heb het vermoeden dat mijn distributieriem 1 tandje is verschoven.
Plots veel rookontwikkeling en slecht starten (blauwe rook ...veel rook)
Ben aan het kijken of de afstelling goed staat, krijg echter de
krukas blokkering (gat ) niet gevonden, kan iemand mij helpen?

Als ik kijk naar de nokkenas en zet hier de arreteer bout in, krijg ik de arreteerbout van de brandstof pomp er niet in.
Deze zit er misschien wel 1of 2 tanden naast.
kan iemand mij goede raad geven.

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 22 juli 2009 01:36 PM
  [ # 1 ]

Krukasblokkeergat zit achter de startmotor.

Profiel  
 
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 23 juli 2009 01:09 AM
  [ # 2 ]

Razkin,

Hartelijk dank, zelfs als je het weet krijg je het gat bijna niet te vinden.
Heb zelf een sleutel gebogen (m8 draadstang) werkt perfect.
Wat blijkt, mijn riem is inderdaad 1 tandje versprongen, (nog nooit meegemaakt of van gehoord) zodat arretering van de brandstof pomp er niet op geschroefd kan worden

Tevens kleppen gecontroleerd, alle inlaat te krap, 1 klep speling 0.00
Morgen ff plaatjes halen en resultaat afwachten.
Alle lagers en geleiderollen draaien licht rond, zo ook de waterpomp, en riem lag er strak op, dus begrijp niet waaron deze 1 tand versprongen is.
Rook ontwikkeling is ook plots op komen zetten (bij starten)

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 23 juli 2009 03:00 PM
  [ # 3 ]

Blauwe rook is toch verbrande olie? Hoe is je olieverbruik?

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 juli 2009 01:19 PM
  [ # 4 ]

HDI? Verstuiverprobleem?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 26 juli 2009 04:20 PM
  [ # 5 ]

GoodOldDiesel: 1.9D is geen HDI Wink

Zie het wel eens gebeuren dat de riem 1 tandje versprongen is. vaak door de waterpomp, lekt of versleten is.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 juli 2009 05:18 PM
  [ # 6 ]

Kop half gelezen en in intro tekst stond niet om wat voor Bgo het ging

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 26 juli 2009 05:53 PM
  [ # 7 ]
GoodOldDiesel schreef:

Kop half gelezen en in intro tekst stond niet om wat voor Bgo het ging


1.9D is type 1 Wink


vanaf type 2 berling alleen HDI of benzine geen D of TD meer gelevert Wink

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Peter-007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 28 juli 2009 11:15 PM
  [ # 8 ]

Gelukt

Had het eigenlijk niet verwacht, maar de riem is inderdaad 1 tandje verschoven. Timing nokkenas en krukas ok, maar pomp 1 tandje verschoven.
Gevolg: hevige rook ontwikkeling grijs wit. Je zet in 5 seconde de hele straat vol rook.
Spanning distributieriem was ok, rollagers ok, waterpomp ok.
Echter de multiriem was (blijkbaar) aan vervanging toe, had zich 1 deel van gelost ( 1 V vd 6 V’s), waarschijnlijk heeft dit tot gevolg gehad dat
riem 1 tandje is versprongen (deel zat nl achter kast distributieriem)
Zoektocht echter begonnen met verstuivers bij de revisiehandel te laten testen…was dus niet het probleem.
Nu ook maar meteen kleppen gesteld (4 x inlaat gewijzigd, uitlaat was ok)
blok heeft 205000 gelopen. Inmiddels ook alweer APK gekeurd.
Bedankt voor jullie reaktie. Het gat achter de startmotor blijft echter een echte Citroen oplossing….hahaha (heb zelf reeds 3 GS-en versleten)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook