Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Er was er 1 zwart, de nieuwe met een nieuwe bobine. De ander waren compleet versleten, er was geen electrode meer te zien na 120d km, met bobines met een paarse stip erop.
Ik denk dus dat cilinder 3 teveel brandstof heeft gehad omdat 1,2,4,5 en 6 een veel slechtere ontbranding hadden en daarom meer brandstof kregen. Cilinder 3 zou dan verzuipen.
Kan dit kloppen? M’n XM V6-en hadden 1 pingel-sensor per cilinderbank.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
De ECU gaat via de lamba wel degelijk correcties uitvoeren, maar een cilinder doen verzuipen kan niet, hooguit wat rijker doen draaien.
Pingelsensor heeft deze er ook 2 als ik me niet vergis, maar dat heeft absoluut niks met rijk/arm te maken.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
En de Storing Uitlaatgas is welgeteld 1 dag weg geweest en vanmiddag was het weer bingo.
De vacuumslang die kapot is, komt uit op een aansluiting aan de onderkant van de elektronische gasklep. Zit er in de gasklep ook een MAP-sensor?
Morgen maar langs de dealer, uitlezen en die slang bestellen…..
Net als alle auto’s die ik eerder kocht, heeft ook deze z’n aanloop-problemen…...
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
MAP sensor zit altijd in de inlaat collector, achter de gasklep(stroomopwaarts gezien).
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Juist, dus ik kan me zo voorstellen, dat de Lexia gewoon een mengselfout geeft…...
Bij de XM gaat ook een lampje branden als de MAP-sensor geen vacuum krijgt. Maar die liep ook meteen beroerd
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tijdelijke storing: achterste katalysator…... En weer gewist en even aankijken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Willem schreef:Tijdelijke storing: achterste katalysator…... En weer gewist en even aankijken
Heb je de P0 code?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Niet op gelet eigenlijk, de storingen die dit jaar waren gerepareerd, waarvan ik ook de rekeningen heb (bobine cilinder 3 en voorste katalysator) stonden er ook nog in.
Er schijnt een sw-versie te zijn, die wat makkelijker met de katalysator-meldingen omgaat, heb geen idee of die al geladen is.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
oeps,
die katalysator melding kan heel vervelend zijn.
Wat ie doet is een vergelijking maken tussen de 2 lambda sensoren voor en na deze kat. Als de 2e teveel synchroon loopt met de eerste detecteert ie de veroudering.
Mijn V6 heeft hierdoor 2 maal nieuwe pre katalysatoren gehad a 1500 euro per 2. Toen ie de derde keer weer begon dacht ik dat er maar een een oorzaak gevonden moest worden.
Dat kan van alles zijn wat de werkingsgraad van een kat net verminderd tot een nivo dat het ding gaat zeuren. Bij mij hielp een nieuwe motorthermostaat , de motor werd net niet helemaal warm.
In jouw geval kan het een gevolg zijn van dat vacuum probleem.
Op duits C5 forum heeft iemand het gefixt door minder gevoelige lambda sondes te plaatsen. Door de eind kat blijft de auto nl. gewoon ruim schoon genoeg. De prekats zijn gewoon net wat krapjes.
.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik ben bekend met dit probleem, 3 jaar geleden een 2e hands P206 gekocht met 30d op de teller en binnen 2 weken ook de melding gehad. Gelukkig onder garantie geregeld, want ze gingen alles “onderzoeken”.
Ze begonnen met een Sw-update, de volgende poging bedrading gecontroleerd, 3e poging lambda-sonde nr 2 vervangen en bij de 4e poging toch maar de katalysator vervangen. Gaat nu al 60d km goed met die stuiterbak.
Volgens mij wordt er wel heel erg snel een katalysator vervangen…..Kunnen ze beter de 2 lambda-sondes NA de laatste katalysator monteren, schoner dan daar kan je niet zijn lijkt me
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Inderdaad. De officiele remedie is vervangen. Alleen moet er een achterliggende oorzaak zijn. Anders is het na zoveel duizend km weer zover.
Of de oorzaak lag in het verleden, dus bv een tijd lang een verkeerd mengsel.
De pre katalysatoren zijn nogal klein en kunnen dus niet veel hebben. Er is inderdaad een SWupdate die de boel wat minder gevoelig afstelt.
Overigens, de V6 heeft 4 lambda sondes, per cylinderbank eentje voor en na de pre katalysator. Na de eindkat wordt dus niets meer gemeten.
Vervelend is dat die dingen zo’n 600 euro per stuk zijn. De achterste is er ook nog eens lastig op te zetten.
Bijna lle V6 en hebben wel warnings in de compu staan mbt deze kats. Echter pas bij zoveel warnings gedurende korte tijd krijg je een echte storingsmelding.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
exroosje schreef:Overigens, de V6 heeft 4 lambda sondes, per cylinderbank eentje voor en na de pre katalysator. Na de eindkat wordt dus niets meer gemeten.
Dat bedoelde ik, zet die lambda van na de prekat, na de eindkat…...Zo zit het bij m’n P206 ook….Wel een beun-de-haas methode
Als m’n vacuum-slangetje binnen is, zal ik wel vragen of mijn V6 de laatste SW heeft
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Een andere beunhaas methode is om het signaal van lambda sonde 2 te manipuleren, zodat die minder oscilleert. Bv met een condensator ertussen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Nog betere oplossing :
Fatsoenlijk repareren . Auto rijden kost geld, en een auto is de slechtste investering die je kunt maken
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Dat zou ik ook graag willen.
maar het blind vervangen van pre kats (zoals cit voorstelt) valt daar dus ook niet onder. dan kun je beter een hack op de lambda sonde uitvoeren.
Uiteindelijk gaat het om het resultaat en was mijn C5V6 ook tijdens deze storingsperiode schoon (voldoen aan alle normen ruiimschoots)
Alleen het blote feit dat een sensor iets waarneemt waardoor de auto constant in noodloop gaat (waardoor ie ook nog eens meer verbruikt) zonder dat er echt een oorzaak is , doet je grijpen naar meer onconventionele middelen.
Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost met een betere temp sensor. Een idee van mijzelf overigens, niet van cit NL, een cit dealer oid.
Vanuit hen nooit andere suggesties als het voor de DERDE keer vervangen van deze kats. dat zou ik dus niet gedaan hebben, als de totale kat capaciteit gewoon goed is dan maar een sensor wat faken. Maar zover is het dus nooit gekomen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100