Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Van de Bibliotheek heb ik een boek dat heet “Citroën in Nederland” een uitgave uit 1994 geschreven door Wouter en Rob Jansen. Het is ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van Citroën in Nederland.
Op pagina 176/177 kwam ik iets grappigs tegen. Een Oort XM. Door een belastingmaatregel werden auto’s boven de fl.50.000,- extra zwaar belast. Vandaar Citroën met een kale uitvoering van de XM kwam…dus een simpele 2.0i.
Volgends de Autoweek is deze uitvoering geleverd van Aug. 1990 tot nov. 1992. Hij heeft 12 pk minder omdat er een singepoint injectiesysteem is gemonteerd. Ook zitten er wat smallere banden op en mist ie wat comfortverhogende zaken.
Op Autotrack kwam ik er een tegen voor 595 euro. http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=14470409&p_type_lijst=RL&o_id=2564656
Verder kijken naar een Comfort of een Ambiance…of deze gebruiken al basis om straks eens op de sloop de boel te Upgraden?
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Re: Karige XM…de Oort XM!
Xantippe schreef:
Op Autotrack kwam ik er een tegen voor 595 euro. http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=14470409&p_type_lijst=RL&o_id=2564656
Verder kijken naar een Comfort of een Ambiance…of deze gebruiken al basis om straks eens op de sloop de boel te Upgraden?
Waaraan zie je bij die advertentie dat het een Oort XM is?
Deze is al geupgrade door de meegespoten bumpers en de niet originele serie II(?) velgen…
Het lijkt me zonde om een echt Oort te gaan upgraden…?
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik denk dat je met een complete XM dan goedkoper uit ben.
echte oort XM is volgens mij redelijk zeldzaam geworden.
ik denk ook niet dat dat een oort XM is maar gewoon een slechte beschrijving, wat helaas normaal is op zulke website’s
mensen die auto’s aanbieden moeten is leren duidelijke informatie te geven maar goed.
Is dit hetzelfde als die BX Basalt (ofzo) ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Lelijke Eend schreef:Is dit hetzelfde als die BX Basalt (ofzo) ?
Klok en klepel…
Nee er bestaat een GS Basalte en een BX basis. Ik denk dat je die door elkaar haalt…
De BX is dan de kale versie, een GS Basalte heeft juist extra’s als Pallas wieldoppen, striping, opendak, speciale bekleding en koplampwissers (in sommige landen)
Die Oort XM’s zie je idd. nooit meer. Ze hadden van die gladde wieldoppen met twee strepen erover. Zijn overigens wel betrouwbaarder dan de luxere XM’s….minder elektronica
Aha, maar dat van die BX basis lijkt ook wat vergezocht/een 1 april grap ofzo.
Ik kan in ieder geval het verhaaltjhe niet meer vinden.
Schijt aan originaliteit.
jij bedoelt de BX dommage
rocco schreef:jij bedoelt de BX dommage
Onderandere leverbaar in de kleur rotte aardbei
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Dat bedoel ik !
Maar deze XM bestaat wel echt ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Dat bedoel ik !
Maar deze XM bestaat wel echt ?
de xm oort bestaat echt.
kijk maar eens in de foto topic op dit forum.
een xm met een grijs dashboard, zonder toerenteller.
ook de platte wieldoppen met 2 gleuven
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164193
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Gevonden, dank !
Schijt aan originaliteit.
De eerste XM van mijn broer was een Oort-XM. Een erg kale XM zonder enige luxe. Het middenconsole tussen de 2 voorstoelen is van een soort zacht rubber gemaakt. Dat ziet er niet uit.
De motor is indentiek aan de 19TZi motor uit de BX Berline.
Later hebben we deze auto voorzien van een compleet electrische alcantara interieur met hout-inleg, airco, electrische ramen, spiegels en CV.
Eric Vertogen schreef:De motor is indentiek aan de 19TZi motor uit de BX Berline.
Een XM 1.9 ???
Of neem ik het nu weer te letterlijk…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:Eric Vertogen schreef:De motor is indentiek aan de 19TZi motor uit de BX Berline.
Een XM 1.9 ???
Of neem ik het nu weer te letterlijk…
Bij herman in eemnes staat ook nog een monopoint xm. wel gewoon 2 liter, maar hetzelfde monopoint spruitstuk als je op de bx tegenkomt.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
XM 1.9????? wat een onzin, ze zijn niet identiek. De enige overeenkomst is dat ze beide monopoint injectie hebben.
De monopoint 110 pk 2 liter XM’s zijn zeer schaars, omdat ze “in principe” niet in de catalogus voorkwamen, enkel de 122 pk 2 liter comfort en Ambiance. Het gaat nu om de 1e serie van de serie 1 met de 1 spaak stuurwiel. De monopoint is uiterlijk herkenbaar aan het ontbreken van de spoiler en de andere wieldoppen. In het interieur ontbreken de fatsoenlijke middenconsole, tussen de stoelen zit niks, een klok ipv een toerenteller en een enkele brandstofmeter
Later kwam de 2 spaak serie 1 in 3 versies, de gewone 2.0 (dus de Oort-versie ! !), de Comfort en de Ambiance. Allemaal met de 122 pk multipoint injectie. De Oort bleef door de aanpassingen van het interieur, dus de simpele bekleding zonder armsteun achterin, geen koelwatertemperatuurmeter, olietemperatuurmeter en afstandsbediening voor de centrale vergrendeling onder de magische grens van 50.000 gulden
Kijk maar goed in de folder van bouwjaar 1993 en later…......
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002