Nou Marten….dan zit je qua rpm zo’n beetje in de buurt van de 110 pk HDI van Renz
Je moet nu toch wel de 200 halen he ?
En dat is een unicum voor de wat oudere diesels….ik dacht niet dat er (officieel) een TD is die 200 rijdt !
De Citroen C4 2.0 HDi 16V haalt de 207 km p/u….maar dan heb je het ook over 138 PK !
En bij de APK weten ze niet meer welk type ze moeten zoeken
ZX1.4i schreef:Mooi gedaan, kost wel een hele dag sleutelen maar dan heb je ook wat
Nog foto’s van gemaakt :
Nee helaas geen foto’s deze keer. Mijn camera ligt bij mijn moeder in Deventer (115 km verderop) dus geen foto’s deze keer. Nu ja, Harm heeft nog wel foto’s gemaakt van het demonteren.
ZX1.4i schreef:
Netjes hoor die toeren in zijn 5, mijn auto maakt ruim 3400 toeren in zijn 5 bij 120
Aangezien ik toch van plan ben om op termijn een andere bak eronder te gooien, heeft het zin om een bak te nemen met een andere eindreductie waardoor de auto minder toeren gaat maken : . Of word de auto dan helemaal lui in zijn 5, ik zag namelijk een Berlingo 1.9D bak op marktplaats voor weinig, maar deze heeft een andere eindreductie.
Volgens mij is Citroen altijd geneigd om een wat korte bak te monteren waardoor je wel optimale prestaties hebt. Daarentegen maakt de motor best veel toeren. Ik heb zelf genoeg koppel beschikbaar waardoor een iets langere eindreductie geen probleem is. Ik moet trouwens nog maar zien hoe het uitpakt bij hogere snelheden. Harder dan 150 heb ik nog niet gereden.
Wat jou betreft. Ik zou eens heel goed kijken hoeveel acceleratiepotentieel je nog hebt in de 5. Je zou kunnen gaan voor een BX berline dieselbak. Die maakt ong. 3200 tpm bij 120. Verder moet je kijken of het type bak en drukgroep verder hetzelfde is. Je hebt onderhand al 3 verschillende types drukgroep bij de BE3 bakverwanten. ALs je bijv een treklager hebt ipv druklager moet je wel een bak hebben die daarbij past.Beetje lastig te zeggen op afstand. MAar goed, je was toch al ontevreden over de bak dus volgens mij heb je nu nog een reden om jezelf om te praten voor een bakwissel.
Bram schreef:
ou Marten….dan zit je qua rpm zo’n beetje in de buurt van de 110 pk HDI van Renz Smile
Je moet nu toch wel de 200 halen he ? Wink
Uhh.. heb je iets gemist? Ik heb op vakantie op de autobahn naar Berlijn de 205 op de klok getoverd! Sinds ie de juiste turbodruk haalt is dat mogelijk. Overigens moet ik maar afwachten of ie dat nu weer haalt. Want hij zal zijn max. vermogen toch bij een iets lager toerental er al uit moeten persen. Hij liep nog niet in de begrenzer met 200. Al zat het er niet gek meer vandaan. Je zult wel begrijpen dat ik toch eerst even rustig de techniek weer wil verkennnen voordat ik uitgebreid ga testen.
Bram schreef:
En dat is een unicum voor de wat oudere diesels….ik dacht niet dat er (officieel) een TD is die 200 rijdt !
Nou, er zijn wel meer mogelijkheden voor oudere diesels om “onoffcieel” de 200 te halen. Ik heb een paar jaar geleden eens met Duitsers gesproken tijdens een BX Treffen in Emden. Zij hadden bij een BX de brandstofpomp flink opgeschroefd evenals de turbodruk. De motor kon daarna veel meer toeren draaien en had meer turbodruk EN de roetstop was opengedraaid. Dat ging dus wel harder dan 200. Maar goed. De motor moet (ik reken het even uit) met originele bak 4750 tpm draaien bij 200 “echte” km/h. Dat is veel hoor. Bovendien moet ie dan ook nog eens het vermogen bechikbaar hebben om de snelheid te bereiken. Ik denk niet dat dat blok lang heel zou blijven als je het vaak zo zou uitpersen.
1 van de duitsers had nog een BX TZD TURBO en dat ding rook alsof zijn eind echt genaderd had. Mijn oude blok was met zijn 1 liter op de 800 km olieverbruik al een aardige olieboot maar dat blok was nog veel erger.
Bram schreef:
De Citroen C4 2.0 HDi 16V haalt de 207 km p/u….maar dan heb je het ook over 138 PK ! Wink
Zo’n blok is me echt te kostbaar om aan te schaffen. Voor dit soort projectjes heb je aan een blok alleen niet genoeg. Je moet alles erbij hebben wat nuttig kan lijken. $$$$$ Ik laat de eer graag aan iemand anders
Bram schreef:
En bij de APK weten ze niet meer welk type ze moeten zoeken Laughing
Daar zeg je mij zowaar wat. Voor het differentieel kapot ging stond ik al op het punt hem te laten keuren, maar de APK is nu bijna verlopen (nog 1 weekje ofzo) dus dat wordt idd hard tijd. :S
Vorig jaar met de APK stond de keurmeester achter zijn hoofd te krabben. Wat heb jij gedaan kerel?? Een intercooler erin gemaakt? HAHA. nou wel meer dan dat .... Zo zie je maar dat veel keurmeesters en trouwens ook wegenachters echt niet alle configuraties kennen maar gewoon afgaan op hun algemene kennis. Bij een APK wordt het type motor niet gecheckt. Alleen algemene zaken: aantal cilinders, bevestiging, emissie.
Nee, ik wist dat nog niet, dat je al boven de 200 had gereden ops: ...had dat graag eens willen zien….een BX *Tzd-turbo* (expres tussen sterretjes ) die met 200 km p/u voorbij scheurt….langs Golfjes TDI’s e.d.
En nee…ik bedoelde er niet mee dat je zo’n duur blok erin zou moeten zetten, ik wilde alleen aangeven wat op dit moment de snelste diesel is van PSA.
Overigens vraag ik me wel af of je daar toch niet ooit problemen mee krijgt (hoop ik uiteraard NIET voor je).....dat je namelijk niet meer de originele motor erin hebt zitten en nu ook nog eens een andere bak.
Ik heb er altijd bijgestaan bij de APK (roetmeting) en dan typen ze toch het hen bekende motortype in (1905 D of 1.8 turbo) ??
Dus dat de auto sneller kan dan de fabrieksopgave’s van toen…..je zou toch ook andere remmen moeten hebben en dan moet ie toch door de RDW herkeurd worden, of zie ik dat verkeerd ??
Je had er volgens mij al Xantia-remklauwen op zitten van voren, maar van achteren ook ?
Enfin…..mij maakt het niet uit hoor, maar zou het zonde vinden als deze bijzondere BX diesel ooit van de weg zou worden gehaald.
Bram schreef:Nee, ik wist dat nog niet, dat je al boven de 200 had gereden ops: ...had dat graag eens willen zien….een BX *Tzd-turbo* (expres tussen sterretjes ) die met 200 km p/u voorbij scheurt….langs Golfjes TDI’s e.d.
En nee…ik bedoelde er niet mee dat je zo’n duur blok erin zou moeten zetten, ik wilde alleen aangeven wat op dit moment de snelste diesel is van PSA.
Overigens vraag ik me wel af of je daar toch niet ooit problemen mee krijgt (hoop ik uiteraard NIET voor je).....dat je namelijk niet meer de originele motor erin hebt zitten en nu ook nog eens een andere bak.
Ik heb er altijd bijgestaan bij de APK (roetmeting) en dan typen ze toch het hen bekende motortype in (1905 D of 1.8 turbo) ??Dus dat de auto sneller kan dan de fabrieksopgave’s van toen…..je zou toch ook andere remmen moeten hebben en dan moet ie toch door de RDW herkeurd worden, of zie ik dat verkeerd ??
Je had er volgens mij al Xantia-remklauwen op zitten van voren, maar van achteren ook ?Enfin…..mij maakt het niet uit hoor, maar zou het zonde vinden als deze bijzondere BX diesel ooit van de weg zou worden gehaald.
Bij het keuren typen ze het kenteken in en dan krijgen ze van de RDW de gegevens terug. Bij mij ligt er offcieel een tzd turbo blok in van 90 pk. Maar er zijn geen roetmetingsgegevens bekend dus mag ie gewoon max. een k-waarde van 3 hebben bij de roetmeting. Dat is waar ze op checken: de gegevens die ze nodig hebben voor de roetmeting. als die niet bekend zijn bij de RDW dan werken ze met standaardwaarden. Wat ze nodig hebben bij de roetmeting is:
- max. toerental.
- specifieke k-waarde
- stat. toerental.
Bij de BX heb je zowieso al 2 verschillende soorten pompen (lucas, bosch) met hun eigen max. toerental. Ook de k-waarde is niet gekarakteriseerd voor de BX, dus dan werken ze met standaard waarden. Max. toerental en stat. toerental stellen ze “proefondervindelijk” vast en k-waarde is dan max. 3 voor turbodiesels en 2.5 voor normale diesels.
Toen mijn turbodiesel nog niet gekeurd was (het was oorspronkelijk een ongeblazen diesel) hielden ze 2.5 aan voor de k-waarde omdat het volgens de RDW een ongeblazen diesel was. Ze doen maar, want zelfs dat gare blok haalde nog een nette k-waarde!!
Sja, die keuring in NL stelt gewoon weinig voor. Als je maar netjes aan de emissie eisen voldoet en het aantal cilinders klopt dan gaat het wel goed met de APK. Dat wil niet zeggen dat het daarmee helemaal gelegaliseerd is. Je zit in een schemerzone. Bij een politiecontrole zouden ze met grondig onderzoek natuurlijk wel kunnen zien dat het een ander blok is. Maar goed: hoe groot is die kans. Omdat ik met mijn blok in de originele auto (110 pk tov 71 pk) boven de 40 % vermogenstoename zit, moet ik een behoorlijk dure keuring laten ondergaan bij de RDW om het officieel te maken. Niet dat het een probleem zou zijn, want zo schokkens is 110 pk in een bx ook weer niet. Maar goed: zo’n test is wel vrij kostbaar. Ik zou nog beter een TZi koets als donor kunnen nemen en dat offcieel laten keuren. Dan heb ik een vermogenstoename van enkele pk’s en dan is er niemand die er moeilijk over doet!!
Xantia klauwtjes achter staat wel in de planning. De rembalans zit nu wat teveel naar voren. Met korte remacties merk je dat ie wat duikt. Bij dóórremmen trekt ie wel weer bij van achteren. Die xantia klauwtjes voor zijn wel prettig hoor.. Vooral bij jakkeren op de Duitse Autobahn. Dan moet je soms toch flink in de ankers als je lekker op de 190 zit en je ziet verderop dat er congestie is. Een paar keer achter elkaar van 190 naar 80 levert je met ongeventileerde schijven toch problemen op.
Nu ja goed: vorig jaar was de APK keuring met de motor totaal geen probleem en ook genoeg andere ombouwprojecten rollen feilloos door de keuring mits je maar zorgt dat aan de basisvoorwaarden wordt voldaan.
Overigens..je had het over de Xantia 1.9 D van Sohail en of een BX bak daar nog onder kan ?
Toen Renz de witte 1.9 D had en ik een paar maanden in een ZX 1.9 D reed…..heb ik daar ook al eens aan gedacht, MAAR, vergeet niet dat die 71 pk van Sohail z’n Xantia al aan het minimum aantal PK’s zit v.w.b. een auto van rond de 1250 kg.
Een ZX en BX zitten zo’n 200 kg lager in gewicht….je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn huidige TD qua trekkracht niet veel meer is dan die ZX, die behoorlijk fel was, ondanks dat hij zelfs maar 65 pk had (vanwege die EGR?)......ik kan natuurlijk van de afgelopen 2 jaar over een zeer ruime ervaring spreken
3 BX tzd-turbo’s (en 1 TRD-turbo) gehad (de donkerblauwe, die toen nog onbekend was op dit forum….de Operarouge en de grijs-metallic)...een ZX-D…een TGD-break ...een Xantia TD (94)....en nu dan deze 97’er TD.
Deze TD heeft weer duidelijk minder trekkracht dan die TD van 94….ook hoor ik in deze TD de Turbo NIET fluiten/zachtjes loeien, wat de vorige TD dus duidelijk WEL deed.
Niet dat hij langzaam is, dat niet….hij trekt echt wel door, maar als ik dan in de HDI 110 pk van Renz stap, merk ik ook weer geen echte *duw in de rug* !
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is, dat er wel zoveel verschil zit in de diverse diesels van PSA, ik heb zo het gevoel dat ze in die jaren flink hebben zitten klojen elk jaar v.w.b. het *inspuitmoment* of zo…de turbo die wel of niet fluit….er zit GEEN duidelijke lijn in !
Nog steeds denk ik met weemoed terug aan mijn allereerste zilvergrijze TRD turbo uit eind 89, met een Lucaspomp….die de straatstenen eruit trok qua acceleratie…daarna heb ik nooit meer zo’n turbodiesel gehad.
Ik heb nooit de echte top toen geprobeert maar het zou me niks verbazen als hij de 190 ruim had gehaald…heb er wel een keer 170 mee gereden en had toen nog behoorlijk over, zo herinner ik me.
Ik durf echter niet aan deze Xantia TD te gaan *sleutelen* qua turbodruk e.d. hij start en rijdt verder fijn en dat wil ik graag zo houden, maar heb ondertussen wel ontdekt dat ook DEZE TD vrijwel NIET rookt bij accelereren.
En de top heb ik nog niet durven uitproberen (1x op 160 gezeten) heb pas weer een prent gehad van 90 euro door zo’n heimelijke flitser
Maar ik denk dat het bij 175 km p/u wel zo’n beetje ophoud.
Bram schreef:Overigens..je had het over de Xantia 1.9 D van Sohail en of een BX bak daar nog onder kan ?
Toen Renz de witte 1.9 D had en ik een paar maanden in een ZX 1.9 D reed…..heb ik daar ook al eens aan gedacht, MAAR, vergeet niet dat die 71 pk van Sohail z’n Xantia al aan het minimum aantal PK’s zit v.w.b. een auto van rond de 1250 kg.
Absoluut, het houdt niet over met zo’n motor. HEt is ook tamelijk definitief. FF de eindreductie veranderen is leuk middels een complete bakwissel maar als je spijt krijgt heb je een probleem. Dat dilemma had ik nu ook. Hij zal nog slomer worden in de 5 dan ie al is. Het is aan Sohail om te beoordelen of hij daarmee kan leven.
Bram schreef:ZX1.4i schreef:Ook merk ik af en toe een soort inhouden bij 50 a 60km/u, geef je gas bij dan is het weg, lijkt wel alsof de koppeling doorslipt af en toe.
Dat heb ik ook bij mijn TD…..ik vermoed dat dit het aanslaan van de compressor betreft….als ik de airco uitzet heb ik er geen last van.
Probeer maar eens.
Enne…..ik ben zeker een *BX-expert* maar je kunt me wel *Ervarings-deskundige* noemen.
Expert is meer een titel die ik Marten wil geven.mpostma schreef:Dat dilemma had ik nu ook.
Hij zal nog slomer worden in de 5 dan ie al is.Maar jij hebt wel 110 pk tot je beschikking en Sohail 70 (71?)
Dat maakt nogal een verschil, zeker nu die 110 pk in een auto ligt van net 1000 kg.Overigens…..wie snapt dit : :
Citroen Xantia 2.0 HDI 110pk Exclusive :
topsnelheid 191 km/h
acceleratie 0-100 km/h 12,5 sCitroen Xantia 1.9 TD SX :
topsnelheid 177 km/h
acceleratie 0-100 km/h 14,1 sSlechts 1,6 seconden trager is een 90 pk TD t.o.v. een 110 pk HDI
gewicht van een HDI is 50 kg meer.Je zoou toch zeggen dat ze met 20 pk meer duidelijk hogere prestatie’s kunnen leveren ?
Ik had van die HDI een acceleratie verwacht van 0 naar 100 in 10 seconden of zo.
Bram, je bent nogal geneigd cijfertjes met elkaar te vergelijken. De langere eindreductie van de 110 HDI tempert het koppel wat. Hoe doet een 2.1 Turbo D het eigenlijk? Andere bakverhoudingen kunnen een 0-100 bijv. in het water gooien als je net een keer extra moet schakelen. Je kan beter kijken naar het gevoel dat de wagen geeft.
Die langere eindreductie zou het zelfde effect kunnen geven bij de Xantia als wanneer je een BX volgooit met zware lading. Neem een berline en gooi er 5 volwassenen en wat grindtegels in. Dat zal ook niet meer zo stevig trekken als leeg. En als je de Xantia gaat volladen kun je je lol wel helemaal op. Hij zal echt nog wel acceleren maar het houdt beslist niet over en je zult ver in de versnellingen moeten doorhalen om nog wat kracht te vinden. Nu zal die 200 toeren verschil in de 5 niet zo’n groot verschil maken, maar toch.. het doet hem dan wel een stukje gezapiger aanvoelen.
mpostma schreef:
Bram, je bent nogal geneigd cijfertjes met elkaar te vergelijken. De langere eindreductie van de 110 HDI tempert het koppel wat.
Hoe doet een 2.1 Turbo D het eigenlijk?Andere bakverhoudingen kunnen een 0-100 bijv. in het water gooien als je net een keer extra moet schakelen. Je kan beter kijken naar het gevoel dat de wagen geeft.
topsnelheid 190 km/h
acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Geen verschil met een HDI 110 pk.
M.a.w. .....in jouw BX 2.1 TD hoef je geeneens een HDI in te bouwen
Bram schreef:mpostma schreef:
Bram, je bent nogal geneigd cijfertjes met elkaar te vergelijken. De langere eindreductie van de 110 HDI tempert het koppel wat.
Hoe doet een 2.1 Turbo D het eigenlijk?Andere bakverhoudingen kunnen een 0-100 bijv. in het water gooien als je net een keer extra moet schakelen. Je kan beter kijken naar het gevoel dat de wagen geeft.
topsnelheid 190 km/h
acceleratie 0-100 km/h 12,5 sGeen verschil met een HDI 110 pk.
M.a.w. .....in jouw BX 2.1 TD hoef je geeneens een HDI in te bouwen
Nou, een 2.2 hdi lijkt me wel wat
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bram schreef:mpostma schreef:
Bram, je bent nogal geneigd cijfertjes met elkaar te vergelijken. De langere eindreductie van de 110 HDI tempert het koppel wat.
Hoe doet een 2.1 Turbo D het eigenlijk?Andere bakverhoudingen kunnen een 0-100 bijv. in het water gooien als je net een keer extra moet schakelen. Je kan beter kijken naar het gevoel dat de wagen geeft.
topsnelheid 190 km/h
acceleratie 0-100 km/h 12,5 sGeen verschil met een HDI 110 pk.
M.a.w. .....in jouw BX 2.1 TD hoef je geeneens een HDI in te bouwen
Die van mij zit zo rond de 10 sec, maar dan wel zelf gemeten. Ik weet niet of een fabriekscoureur er nog iets extra’s uit weet te persen. Het verbaast mij hogelijk dat een tzd turbo volgens fabrieksopgave 10 sec. of daaromtrent zou moeten kunnen halen. ik zou zeggen; in geen 10.000 jaar!
Maar goed: vandaag nog ff wat getest met iets hogere snelheden. Het lijkt wel alsof de motor er totaal geen moeite mee heeft. Ook bij een acceleratie van 120-160 bult op is de versnelling nog steeds heel duidelijk aanwezig. Ik heb dus vooralsnog geen spijt van deze langere eindreductie.
Edit:
Topic gesplist naar http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164568
Bram, daar kunnen we verder praten of slecht starten en schokken over diesels.
Sinds vanmorgen heb ik weer een verse APK. Wel 2 adviespunten. Een aanlopende handremkabel (de rechter: het lijkt wel alsof deze te lang is) en een remslang waar de keurmeester een bobbeltje meende te zien (dat echter niet groter wordt als je de rem intrapt). Toch maar ff aan het werk. De roetmeting blijf toch altijd een “interessante” beleving. Hij zat nu net als vorig jaar gemiddeld rond een k-waarde van 0.4. Toch netjes, al zeg ik het zelf.
mpostma schreef:Sinds vanmorgen heb ik weer een verse APK. Wel 2 adviespunten. Een aanlopende handremkabel (de rechter: het lijkt wel alsof deze te lang is) en een remslang waar de keurmeester een bobbeltje meende te zien (dat echter niet groter wordt als je de rem intrapt). Toch maar ff aan het werk. De roetmeting blijf toch altijd een “interessante” beleving. Hij zat nu net als vorig jaar gemiddeld rond een k-waarde van 0.4. Toch netjes, al zeg ik het zelf.
netjes
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Die ‘te lange’ handremkables van de BX hebben een reden. Als je naar linksstuurt heb je aan de rechtervoorkant wat meer kabel nodig, en andersom links ook. Toch zijn ze inderdaat wat aan de lange kant..
Wat ik doe is een stukje rubberslang met tie-wraps erom heen, zodat de buitenkant niet beschadigd wordt door insturende wielen…En ach, zo’n handremkabeltje kost nog geen 20 euro, en zit er binnen een half uur in….
Zo zo Marten, 0.4 voor je roetmeting? Wat een schone wagen dan.
Nu is de roetmeting een wassen-neus, (net als die hele APK), want ze meten de motor onbelast!!
Maar dan nog. Even rommelen: Ja roetmeet-briefje van mijn moeders BX afgelopen maart bij km. stnd: 423585 Maar liefst 1,73!!
Nu zat er vast een hoop aangekoekt stof in de uitlaat wat er bij de meting uitgeblazen werdt…
Als ik een auto goed vindt om mee te rijden, vind mijn apk-meester dat vaak ook wel, en die roetmeting is penuts. Tot 2,5 mag je gaan, en zelfs dan heb je nog 0.15 speling. Wil een PSA diesel naar 2.65 gaan dan is er wel iets mis denk ik…
Test
PSA diesels schijnen sowieso makkelijk door de roetmeting te vliegen, de TDI’s van VW schijnen veel meer moeite te hebben op dit punt :