Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gisteren viel mij op dat bij het ingedrukt houden van de grootlichtschakelaar, zowel dim als grootlicht beide branden maar bij het doorklikken van de schakelaar alleen grootlicht brandt.
Is dit wel normaal?
(Voor wie wel eens in Ierland in het donker heeft gereden weet dat dit geen onzinvraag is.)
De cx is overigens voorzien van de bekende relais ter voorkoming van doorbrandende schakelaars. Moet ik het hier zoeken of zou de schakelaar niet goed meer zijn?
Verders een genot om weer eens te zweven

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat dat helemaal correct is. Stel dat je bij het ingedrukt houden van de schakelaar meteen een lichtbron kwijt bent, zou dat volgens mij ook betekenen, dat de volgende lichtbron nog niet aanwezig is. Dus zou je zonder licht rijden.

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ja dat zou heel scary zijn, maar moet dim en groot licht niet beide branden als je met grootlicht rijdt? Bij een xantia/ford transit (sorry) of 2cv is dat wel het geval toch?

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ja dat zou heel scary zijn, maar moet dim en groot licht niet beide branden als je met grootlicht rijdt? Bij een xantia/ford transit (sorry) of 2cv is dat wel het geval toch?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, op het moment dat je grootlicht brandt hoort je dimlicht uit te zijn. Heeft ook geen meerwaarde, twee gloeidraadjes in een lampje die beiden tegelijk branden…

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bovendien houdt een lampje dat, door de sterk vergrootte warmteontwikkeling, niet lang vol…
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hebben we het allemaal over hetzelfde?
Wat voor koplampen heeft de CX?
Met H4 en H3 lampen? (H3 zijn de binnenste extra lampen, deze zitten niet op elke CX, vooral de luxe modellen hebben deze).
Dimlicht stand alleen H4 (en mistlicht).
Dimlicht stand + de grootlichtschakelaar op de ingedrukt stand:
De H4 lampen gaan duidelijk feller branden, als extra komen de H3 lampen erbij.
De H4 lampen hebben 2 spiraaltjes. Afhankelijk of je dimlicht of groot licht gebruikt wordt 1 van de 2 gebruikt. Daarom zitten er ook 3 pootjes aan een H4 lampje
Naar mijn idee is het normaal dat bij groot licht de H4 en H3 lampen tegelijk branden.
ik heb ook even gekeken bij mijn t2 (met dezelfde lampen als Arjan). Deze auto heeft dus als extra de verstralers met H3 lampen. Het is als volgt geschakeld:
a) bij dimlicht brandt natuurlijk alleen het dimlicht van de gewone H4 lamp.
b)zodra je een lichtsignaal geeft door de schakelaar ingedrukt te houden brandt alles: van de H4 lamp beide spiralen plus de H3 verstraler. Dit geeft een giga-lichtopbrengst.
c) druk je door en schakel je dus het grootlicht in dan gaat het dimlicht uit. Maar bij de cx typen met verstralers brandt dus nog steeds het grootlicht van de H4 plus de H3.
Maw: bij een H4-lamp brandt normaal gesproken of het grootlicht of het dimlicht. Bij het schakelen (of lichtsignaal) branden ze even alletwee.

- CX 25 GTi Turbo 2
Als ik je verhaal goed lees is in geval A en C hetzelfde zoals bij mij
Optie B heb ik nooit getest
ok, zou goed kunnen, ik begreep je antwoord niet helemaal omdat je het had over het tegelijk branden van H4 en H3 bij groot licht. Dit klopt dus, zij het dat van de H4 de dimlichtspiraal dan niet brandt. Hopelijk snapt Puffel het ook allemaal nog

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Puffel snapt het wel (geloof ik) maar na gister 1,5 uur in’t donker ga ik mijn stelling hier niet verdedigen dat en dim en grootlicht gewoon beter licht geeft dan grootlicht alleen. Je ziet dan prima verder vooruit maar minder vlakvoor de wagen.
Dit is dan ook de reden dat iedereen die ze heeft, mistlampen voor ook gebruikt in het donker en al helemaal met regen, om zo nog wat te kunnen zien (potholes en ander ongein met name ).
(Gelukkig doet de plaatselijke politie dat ook om nog wat te kunnen zien op onze beroerde wegen)
Dus dan maar eens op zoek naar mistlampen, iemand nog liggen voor type 2? Of heb je nog speciale bumperstukken nodig?
En dan het ‘goede’ nieuws: vandaag afgetankt en ruim in op 12. Dat had ik niet verwacht.

- CX 25 GTi Turbo 2
puffel schreef:En dan het ‘goede’ nieuws: vandaag afgetankt en ruim in op 12. Dat had ik niet verwacht.
Welke uitvoering van de CX heb je?
Die mistlampen passen bij een serie 2 wel in de voorbumper. Je kan die kappen verwijderen dan moet je hem er zo in kunnen schroeven.
Op mijn foto denk ik goed te zien hoe het ongeveer moet zitten bij een serie 2.

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank voor de foto’s, onze cx is een serie 2 22trs uit ‘89.
Heb standaard koplampen, dus niet zoals die van jou. Die zijn wel mooi overigens, had ze eerder gezien op je ABS probleem link.
Jammer dat er geen bedrading al aanwezig is voor de mistlampen.

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Door de inzet vd zwarte dame (vanwege pech met modern grut xantia) volgende probleempje.
Ik ken de draadjes over het extra relais om de lichtschakelaar te ontlasten, maar inmiddels nog nooit aan toe gekomen..
Vorig jaar ging bij mij een relais voor het grootlicht stuk, onder de lunule achter de lichtschakelaar. Dit zwarte relais had alleen aanduiding ‘8’.
Vervangen door een 40 amp. relais maar vanochtend identiek probleempje nl. geen grootlicht meer.
De schakelaar zelf werd en wordt overigens helemaal niet warm. Zojuist geconstateerd dat het relais ietwat ingebrand was, werkt nu wel weer.
Wat ik graag zou willen weten is, of dit probleempje op te lossen is met het bekende extra relais in te bouwen, waarover al uitgebreid in dit forum beschreven is. Ik was in de veronderstelling dat dit ter ontlasting van de schakelaar was, die zou oververhitten?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Standaard zit er helemaal geen relais in. Daarvoor dient de conversie. Als er bij jou wel een relais zit, dan is deze conversie blijkbaar al gedaan.

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat verbaast me echt hoor.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar het ziet er echt totaal origeel uit. Het relais zit keurig vastgeschroefd met een citroen schroefje, zoals gezegd achter de schakelaar. Bedrading, stekker alles ziet er gewoon origineel uit. Nergens zie ik bedrading die ergens zelf aangebeund is.
Ik wil er nog wel n keer een foto van maken want t ding zal vandaag of morgen wel weer gaan kuren.
Zou wel verklaren dat de schakelaar zelf, dus nooit warm wordt.
Ik heb nog gezocht naar een zwaarder relais maar die kon ik zo snel niet vinden.