Koelvloeistof+ Peilstok olie
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 23 juli 2009 12:51 PM

Geacht Forum,

Ik heb 2 vragen.

Na 2 jaar heb ik voor eerst meer dan 1! liter koelvloeistof moeten bijvullen. Ik cotroleer het peil regel matig. Maar na een zwatre rit van Italie naar Nederland gebruikt de auto qua blijkelijk water… Zou dit door de (redelijk) extreme omstandigheden gekomen zijn of moet ik me zorgen gaan maken?

Daarnaast blijft de peilstok niet zitten, hij schiet als het ware los… Dat komt omdat het (gele) plastic redelijk verteerd is na 250.000 KM kan dat kwaad?

Profiel  

JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 606

Gepost: 24 juli 2009 02:50 PM
  [ # 1 ]

Dag,

als je regelmatig hebt gecontroleerd en je bent nu 1 liter koelvloeistof ‘kwijt’, dan moet die natuurlijk ergens verdwijnen. Kan natuurlijk van alles zijn (lek in slangen, lek in radiateur, lek in koppakking, etc.). Advies: laat het controleren in de garage.
De oliepeilstok gaat wel eens loszitten omdat de motorbeplating lostrilt (en die neemt dan de peilstok mee omhoog).
Ik heb het zelfs meegemaakt dat daardoor de olievuldop losschoot, en dat kan wél kwaad, want dan vliegt er flink wat olie het motorcompartiment in. Kwestie van motorbeplating opnieuw vastzetten (ik kan even niet het verschil qua beplating ontdekken tussen een benzine- en een dieselmotor, ik heb het dus over een dieselmotor, en die trilt m.i. wat méér dan een benzinemotor).

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  

arentwilde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 24 juli 2009 03:13 PM
  [ # 2 ]

wat kan een nieuwe dop doen?

Profiel  

citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 24 juli 2009 04:21 PM
  [ # 3 ]
arentwilde schreef:

wat kan een nieuwe dop doen?

Er zit een drukventiel in die lucht uit het koelsysteem laat als de druk een bepaalde waarde is. Hij kan kapot zijn, maar of je dan zoveel koelvloeistof verliest…

Profiel  

arentwilde
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 28 juli 2009 11:47 PM
  [ # 4 ]

vandaag een nieuwe dop en peilstok opgehaalt. Lekken werd echter steeds erger zeg maar 1 liter op 100 KM wat blijk een ontluchting dopje is van een water slang af. Garage heeft een nieuwe slang besteld. Ik dacht dat valt dan wel mee qua kosten volgens de garage zijn ze echter 3!! uur bezig met vullen en ontluchten klopt dit???

Profiel  

Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 944

Gepost: 29 juli 2009 02:14 AM
  [ # 5 ]
arentwilde schreef:

vandaag een nieuwe dop en peilstok opgehaalt. Lekken werd echter steeds erger zeg maar 1 liter op 100 KM wat blijk een ontluchting dopje is van een water slang af. Garage heeft een nieuwe slang besteld. Ik dacht dat valt dan wel mee qua kosten volgens de garage zijn ze echter 3!! uur bezig met vullen en ontluchten klopt dit???

Als er een dopje af is, loopt het syteem zo leeg, dat wel iet smeer dan 1 liter per 100Km, Wink dna lekt ie zelfs als hij een nacht stil staat, tja over de tijd,...

ontluchten kan soms kl0te gaan,...

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  

citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 250

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 29 juli 2009 11:11 PM
  [ # 6 ]
arentwilde schreef:

3 uur is wel erg lang voor ontluchten, zou eerder een half uur of uur moeten zijn. Die 3 uur is waarschijnlijk inclusief montage van de slang, hij kan lastig bereikbaar zijn dus vandaar dat het alles bij elkaar 3 uur duurt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook