1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Piep in de motor
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 15 juli 2009 06:57 PM

Goeie middag,

Ik ben bijna 2 jaar in het bezit van een ZX 1.4 Reflex. En ik heb de informatie in onder andere dit forum al vaak gebruikt om problemen op te lossen. Nu heb ik een probleem waar ik niet veel over kan vinden.

Er zit een piep in de motor die alleen rijdend onder een bepaalde motorbelasting te horen is. Dit is in elke versnelling op een bepaald punt tijdens het gas geven (behalve in de 1 maar dat zal waarschijnlijk komen omdat de motor dan niet veel belast wordt). Geef ik gas bij, dan is de piep over, laat ik gas los dan is het ook over.

Omdat dit alleen rijdend te horen is kom ik er maar niet achter waar de piep vandaan komt. Ik heb de V-snaar vervangen, en om de dynamo uit te sluiten heb ik een klein stukje zonder V-snaar gereden, de piep blijft.

Nu wil ik de distributieriem, waterpomp en spanrol gaan vervangen, om deze uit te sluiten. Maar ik vind het zonde als daarna de piep nog niet verdwenen is, en de reparatiekosten nog hoger worden. Is er iemand bekend met het probleem, of heeft iemand tips om er achter te komen waar het vandaan komt?

En nog een vraag. Is 150 euro aan onderdelen voor distributieriem + spanrol + waterpomp een redelijk bedrag?

Alvast bedankt,
Reflex

Profiel  
 
Gepost: 15 juli 2009 07:14 PM
  [ # 1 ]

Re: Piep in de motor

reflex14 schreef:

Omdat dit alleen rijdend te horen is kom ik er maar niet achter waar de piep vandaan komt.

Hoi Reflex,

Je zegt dat het alleen rijdend te horen is. Dus beslist niet bij stationair, bij een bepaald toerental?
Je zegt, dat het in alle versnellingen is. Weet je ook, of het toerental-afhankelijk is?

Is het een iep-iep-iep of is het ieieieiep?  Laughing
Sorry, ik bedoel het serieus, maar als ik het zo opschrijf, moet ik er zelf om lachen.  Wink

reflex14 schreef:

En nog een vraag. Is 150 euro aan onderdelen voor distributieriem + spanrol + waterpomp een redelijk bedrag?

Dit lijkt mij een nette prijs ja.
Riem is iets van 50, spanrol zit rond de 55 en een waterpomp zal in de voordeligste versie 65 kosten. Misschien is het goedkoper als complete set. Een Valeo waterpomp daarentegen, zit op bijna 90 euro, maar die zal het wel niet zijn geworden dan…

Succes met zoeken, kan lastig zijn hoor een ‘piepje’, maar soms is het toch iets heel simpels.

Overigens: als je er (uiteindelijk) écht niet uitkomt: wellicht ken je iemand of een bedrijf met een rollenbak. Dan kun je toch ‘rijdend’ luisteren.

Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 15 juli 2009 07:39 PM
  [ # 2 ]

Hallo Léo,

Bedankt voor je reactie. Ben net bij de garage geweest, die kon het mij zo niet vertellen dan moest ie het zelf horen, en daar had ie vandaag geen tijd voor.

Het is niet bij stationair, hoeveel gas ik ook geef.  Het is alleen rijdend (in een versnelling), en als ik flink gas geef is het maar een klein piepje dat niet eens opvalt, trek ik langzaam op dan is de piep langer. De piep lijkt een beetje op een een auto die remt met versleten remblokken. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. Het is in ieder geval een ieieiep en geen iep iep iep. Laughing

De rollerbank is een goeie tip, zal mijn garage wel hebben, maar ik hoop er zelf achter te komen.

met vriendelijke piep,
Reflex

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 15 juli 2009 08:41 PM
  [ # 3 ]

Is het geen piep geluid bij het lossen van je gaspedaal?
Bij onze ZX piept soms als je uw gaspedaal gewoon te vlug lost.

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 15 juli 2009 08:43 PM
  [ # 4 ]

Nee vlug of niet vlug, als ik het gaspedaal in dezelfde stand houdt op de “piepstand”, dan blijft ie even piepen. Het is steeds rond hetzelfde toerental, ook lastig om te bepalen zonder toerenteller.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 juli 2009 09:23 PM
  [ # 5 ]

Dan blijft die even piepen schrijf je, en als je het pedaal in die stand houdt gaat het piepen dan ook gewoon weg?

150€ is een mooie deal, ik betaalde laatst 166€ voor een SKF set.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 juli 2009 09:29 PM
  [ # 6 ]

Koppel de carterontluchting eens af van het kleppendeksel en ga test rijden.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 15 juli 2009 10:19 PM
  [ # 7 ]

Hallo paso,

paso schreef:

Dan blijft die even piepen schrijf je, en als je het pedaal in die stand houdt gaat het piepen dan ook gewoon weg?

Dan gaat het piepen weg inderdaad. Zodra je weer opnieuw “begint” in een versnelling dan piept ie weer op hetzelfde punt.

paso schreef:

150€ is een mooie deal, ik betaalde laatst 166€ voor een SKF set.

Mooi, dan weet ik dat ik niet te duur uit ben. Zodra ik weet waar dit probleem vandaan komt, en het de auto dus nog waard is ga ik de distributie vervangen.

paso schreef:

Koppel de carterontluchting eens af van het kleppendeksel en ga test rijden.

Deze tip gelijk even geprobeerd, de piep blijft. Komt wel een behoorlijke stank uit.  Laughing

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 22 juli 2009 06:47 PM
  [ # 8 ]

Mag ik een gokje wagen, ik denk toch een slippende riem
OF een lagertje in een van de spanrollen (bij mij is de multi riem spanrol wat aan het piepen zo nu en dan).
Wanneer je gaat rijden worden een aantal systemen zwaarder belast (ook met gasgeven), als de riem wat los zit kan hij slippen (de V-snaar piep)
of de lagers worden anders belast = verschijving van de interne trilling naar een hoorbaar bereik = piep…

Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je de hele zaak wat meer spant of on spant (de multi riem kan wel NIET de distributie riem!!!).
Ook kun je eens een stuk stoepkrijt tegen de riem laten mee lopen, dan word hij wat stroever en neemt het vocht wat af = minder slip).

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 22 juli 2009 07:05 PM
  [ # 9 ]

De V-snaar heb ik al uitgesloten, die zit alleen maar om de dynamo, dus ik heb de snaar er af gehaald en even 200 meter gereden, piep blijft. Dus mijn vermoeden is de spanrol van de distributieriem of de waterpomp. Ik ben er nog niet uit of ik dit ga vervangen. Zonde van mijn geld als blijkt dat het iets anders is.

Wat kan er nog meer op deze manier piepen? Versnellingsbak?

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 22 juli 2009 11:37 PM
  [ # 10 ]

Drukgroeplager?
Als je een vastlopende spanrol hebt, lijkt me dat wel een verstandige vervangingsactie? Maar mogelijk zijn hier experts die het kunnen toelichten/ontkrachten?

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
HenkHerrie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-07-2009

Gepost: 23 juli 2009 02:34 PM
  [ # 11 ]

Goedemorgen,

Sinds een kleine week heb ik precies hetzelfde probleem, alleen zou ik het eerder als een ” zoemend”  geluid omschrijven. Mijn vermoeden is meer dat het iets met de versnellingsbak, lagers of tandwielen te maken heeft.

Als de auto een tijdje stil heeft gestaan of koud is, dan is het geluid niet te horen. Heb jij dat ook reflex14?

Vanmiddag maar even op de hefbrug, kijken of ik iets wijzer kan worden.

gr.

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 juli 2009 05:00 AM
  [ # 12 ]

Goede nacht,

Nee ik heb echt een piep, en die zit er ook met koude motor na een week stilstaan bij wijze van. Maar ook na een rit van 100 kilometer. En altijd onder dezelfde motorbelasting, dus ik kan het altijd wel oproepen. Ik laat em nu ook zo veel mogelijk staan omdat ik het echt niet vertrouw. Een zoemend geluid is het zeker niet. Ik heb een hekel aan bijgeluiden, wat het ook is Rolling Eyes

Ik ben geen automonteur maar wel technisch, dus ik moet en zal er achter komen. Een distributieriem vervangen lukt me wel, maar het is me ook opgevallen een paar maand terug, dat er op het hoekje wat olie lekt onder de kop vandaan. Het koelvloeistof is na het verversen ervan en schoonspuiten met een tuinslang niet meer helder (maar dit kan ook roest zijn omdat er gewoon water in zat bij aankoop). Ik heb in de tijd dat ik deze auto heb (35.000 km) misschien een halve liter olie (maximaal) bij moeten gooien.

Het is maar een klein beetje olie wat er op het hoekje zit, en als ik het weg haal zie je er ook een hele tijd niks meer van, kan ik hier lang mee door rijden?

En… áls ik de riem vervang, en de koppakking is straks ook aan de beurt, moet ik dan weer een nieuwe riem er om leggen? Zelf de koppakking vervangen durf ik nog niet aan, maar wat moet dat moet.

Zo heb je nooit wat met je autootje, en zo lijkt het of alle problemen tegelijk komen Sad

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 juli 2009 06:39 PM
  [ # 13 ]

Daar kun je nog pima mee rijden.
Wanneer hij elke keer je hem parkeert oliedrupels op de grond achterlaat dan begint het vervelend te worden maar kun je ook prima verder rijden.
Wanneer je water verdwijnt is het tijd om de kop te lichten.
En ja dan dien je de riem (ca 35€) ook te vervangen maar niet de pomp-drukrol, die zijn goed voor 120Dkm.

Weet je zeker dat de olie van het hoekje komt en niet van de kleppendeksel pakking? De olie komt dan namelijk ook op het hoekje terecht.

Kleine rechtzetting, mij D kit heeft 146€ gekost zie ik nu, 150€ is dus normaal.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 juli 2009 06:42 PM
  [ # 14 ]

bedankt voor de reactie, dan is volgende week de distributieriem aan de beurt Smile

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 juli 2009 06:43 PM
  [ # 15 ]

Dat lekkende hoekje is TU-eigen: daar zou ik me zeker niet al te druk om maken.
Het wordt pas een probleem als er olie in de dynamo lekt waardoor deze dienst weigert, maar bij een ZX zit de dynamo verder naar achteren (richting schutbord).
Bijna álle AX-jes hebben een zwetend ‘hoekje’ en ze worden er heel oud mee…
Het piepje: het is dus duidelijk niet snelheids-, maar toerentalafhankelijk.
In dat geval kun je zaken als riemen etc wel uitsluiten dunkt me, dit lijkt mij meer een resonantieprobleem: iets trilt mee met het motortoerental en veroorzaakt een vervelende pieptoon (doordat het ergens tegenaan schuurt ofzo).
Het zou ook je stuurpomp kunnen zijn, mits je stuurbekrachtiging hebt..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook