2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Ventilator douvrin - "naloop"?
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 juli 2009 12:28 AM
  [ # 16 ]

En het heeft toch geen zin als de waterpomp niet draait

Ook zonder waterpomp blijft de circulatie bestaan bij een draaiende ventilator door warmteconvectie: door afkoeling daalt het zwaardere water in de radiator en maakt plaats voor warmer koelwater dat bovenin de radiator stroomt. De circulatie houdt zich zo zelf in stand.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 juli 2009 09:09 PM
  [ # 17 ]

Precies: de eerste auto’s werkten bijna zonder uitzondering m.b.v. thermische circulatie (thermiek).
Waterpompen werden pas rond de jaren ‘30 gemeengoed…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 juli 2009 09:39 PM
  [ # 18 ]
freek schreef:

En het heeft toch geen zin als de waterpomp niet draait

Ook zonder waterpomp blijft de circulatie bestaan bij een draaiende ventilator door warmteconvectie: door afkoeling daalt het zwaardere water in de radiator en maakt plaats voor warmer koelwater dat bovenin de radiator stroomt. De circulatie houdt zich zo zelf in stand.

Tot de thermostaat dicht gaat Laughing  Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 25 juli 2009 11:11 PM
  [ # 19 ]

Even een vraagje…............wanneer kookt de motor??

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 juli 2009 11:18 PM
  [ # 20 ]

Als je grote stoomwolken rechts onder de kap ziet komen, daar waar je expansievaatje zit bij een serie II….
Je temperatuurmeter (mits gemonteerd) of je temperatuurlampje in het dashboard staan dan alláng op ‘exploderen’... Laughing

Ik had duidelijke stoomwolken langs de rechternaad van de motorkap destijds, en bij openen van de kap een overgevend expansievaatje..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 25 juli 2009 11:24 PM
  [ # 21 ]

Pascal…ik bedoel eigenlijk bij welke temperatuur???

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2009 11:31 PM
  [ # 22 ]

Bij 105 tot 110 graden is het mis. Een bedrijfstemperatuur van 95/96 graden is geen enkel probleem.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juli 2009 11:41 PM
  [ # 23 ]

Heb je het dan over water of olie?
Wij hebben waarden van 111 gezien en geen problemen. Dat was olie. Water kwam ten hoogste tot 92.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2009 11:49 PM
  [ # 24 ]

Water natuurlijk. Olie kan wel 150 tot 160 graden worden.

Bedrijfstemperaturen koelsysteem horen te lopen van zo’n 90 tot 95/96 graden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juli 2009 11:51 PM
  [ # 25 ]

Kan dat niet net iets hoger met die olie, dan kunnen er frikandellen in gebakken worden.  Laughing

Sorry….

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 juli 2009 11:58 PM
  [ # 26 ]
waterman771 schreef:

Bij 105 tot 110 graden is het mis. Een bedrijfstemperatuur van 95/96 graden is geen enkel probleem.

Dit is sterk afhankelijk van de houddruk van je radiatordop : hoe hoger de druk hoe langer het duurt voor water begint te koken .

Daarom dat je ook tien minuten moet laten afkoelen voor je bij een oververhitte motor de radiatordop losmaakt .

bij het losnemen van de dop verdwijnt de ( over) druk en zal het water dat dan momenteel bijvoorbeeld 105 graden is spontaan beginnen koken en stomen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 25 juli 2009 11:59 PM
  [ # 27 ]

clap Kijk daar hebben we wat aan, ‘koelwater’ kookt sowieso pas boven en niet bij 100 graden, het bevind zich ook nog eens in een druksysteem wat het kookpunt nog verder omhoog brengt.
110 graden is volgens mij de schakeltemperatuur van de “aan/uit, stop, help ik ben te heet” lamp!! Dus voor de meesten hier, rijden, rijden en geen zorgen.

Wat betreft “fapor lock” of het vergassen van benzine in de carb. tja dat is bij ons sinds de eerste 20re, van’81 EN IN 81 dus nieuw, en bekend.

Ik ken mensen die er een extra fan inbouwen om ONDER de kap te koelen, en het schijnt te werken.
Dit zou met een verlengde nakoeling dus ook moeten werken…nog niet geprobeerd…wie weet?!

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 02 augustus 2009 02:41 AM
  [ # 28 ]

Ik durf haast niet Surprisedops: , maar ik rij ook amerikaan en amerikanen zeggen ” do’nt fix it, when it aint broken” .
Volgens mij heb je pas een koelprobleem als de koelvloeistof kookt en dus lijkt mij het slimste er gewoon niks aan te doen en lekker te rijden.
Met een koelvloeistofthemperatuur van tegen de 95 graden en nog heter olie en nog iets hetere uitlaatgassen in het spruitstuk, voelt het voor een gewoon mens erg heet aan onder de motorkap. Maar das niks om je zorgen om te maken.

jan.

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook