Eergisteren een Citroën C3 uit 2003 aangeschaft. Ziet er prima uit, met weinig kilometers (slechts 28000). Maar vannacht stond ik langs de snelweg met pech. Volgens de indicatie op het dashboard met een oververhitte motor. De ANWB monteur stelde echter vast dat de temperatuursensor defect, de verkeerde indicatie afgeeft waardoor de ventilator hard gaat lopen om de motor te koelen.
Is dit een bekend probleem van de C3? Natuurlijk ga morgen naar het autobedrijf om de zaak in orde te laten maken. Voor ervaringen van anderen en tips houd ik me aanbevolen.
Komt af en toe wel eens voor. Let wel op dat het zeer waarschijnlijk de sensor is met blauwe stekker!! Niet de normale temperatuursensor met groene stekker.
Tegenwoordig is de groene sensor voor alles, motormanagement, instrumentenpaneel em dergelijke. Signaal van de koelvloeistoftemperatuur wordt op het CAN/VAN netwerk gezet.
De C3 heeft echter een blauwe “sensor” die contact maakt bij een te hoge temperatuur. Deze geeft in 90% van de gevallen de genoemde storing.
Vroeger was het inderdaad: blauw = instrumentenpaneel
groen = motormanagement
bruin = koelventilator/airco
Tegenwoordig is vanaf ongeveer 2000
Alle auto’s met CAn bus systeem grofweg.
Nee, dat is de “normale"sensor. Het gaat om de 024286 (staat bij de cilinderkop afgebeeld).
Kijk daar maar eens in Service.
temperatuursensor
Gelukkig is het weer opgelost. Eerst de groene sensor, vervangen; toen de thermostaat. Het probleem bleef. Uiteindelijk bleek het inderdaad de blauwe sensor te zijn die het probleem veroorzaakte. dank voor de tips en de suggesties