
























Totaal aantal Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Alcyone schreef:BasisBIX schreef:XBXG schreef:Heb jij een choke op de GT !?
Choke op de 14.
(op de GT komt die misschien nog
)
Ik hoop ‘t voor je
Krijgen we dat weer.
Zet er injectie op, dan heb je dat gedoe ook niet





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Is ook.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Zo, ik ben eindelijk thuis. Vanochtend dus erg vroeg opgestaan. De hele ochtend en lunchtijd doorgebracht in Brabant en daarna nog gewoon 8 uur moeten werken. Ben best wel kapot nu…
Goed, even een foto van hoe ze op de brug stond (blijf ik altijd leuk vinden voor de documentatie ).
Toen ik vanavond weer in de BX stapte, heb ik toch even de motorolie gepeild. Het niveau zit hoger dan “max” (zie het pijltje op onderstaande foto).
Is dit heel erg…?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Normaal lees je hier dat te veel olie net zo slecht is al te weinig!!!
Als er echt zoveel in zit dan niet meer meer rijden denk ik
Misschien morgen nog eens peilen na n8 stilstand?
Lijkt me niet netjes dat ze dat zo afleveren…
Hmm, dat ga ik morgen inderdaad eens doen, al stond de BX ten tijde van het oliepeilen vanavond in een parkeergarage met vlakke vloer.
Ik heb meerdere keren olie gepeild en er kwam telkens hetzelfde peil uit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ff een snelle copy&paste; van een andere website:
It’s a case of too much of a good thing being a bad thing. There are a bunch of things that can go wrong from overfilling. While there is too much oil in the engine, high pressure may develop in the crankcase, you can get oil leakage through the oil pan gasket and other engine seals. You might have noticed reduced gas mileage while the oil level was too high - it’s possible that the crankshaft was splashing in the oil, which made it work harder. And that splashing could cause the oil to foam up, which could cause the oil pressure in the crankcase to drop and perhaps lead to premature engine wear or even damage. In my experience, this would be a rare occurrence… mostly too much oil just makes a mess.
(lezen met een yankee accent, uiteraard)
Bepaald type seventies Yamaha motorfiets had daar heel veel last van, maar niet eens met een te hoog oliepeil. Die had dan ook de bijnaam “de schuimklopper”. Behoorlijk veel blokken aan puin.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Teveel olie is inderdaad net zo erg als te weinig olie. Onderschat dit niet.
Het geeft simpelweg teveel wrijving. Klinkt gek maar is echt waar.
Ik ben er dus wel al vanuit Veldhoven naar Amsterdam mee gereden….
Ik ontdekte het pas toen ik ná het werken in Amsterdam even de olie ging peilen. Dat doe je tenslotte niet daar waar je auto net is goed gekeurd voor de APK…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het hoeft niet gelijk fataal te zijn hoor.
Maar ik zou wel weten wat ik morgen als eerste ging doen…...................
Even de plug los draaien en er een beetje uit laten lopen.
Dat ga ik zeker doen! Bedankt voor alle adviezen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En gelijk even controleren of er niet 4 liter teveel in zit, wellicht zijn ze vergeten de oude olie af te laten lopen? Dan zou je aan een complete oliewissel zitten…
BTW: Gefeliciteerd met je APK en ik ben eigenlijk stiekem wel blij dat je doorrijdt in dit beestje!
Hey Jan,
Ik ben er de gehele tijd bij geweest. De oude olie is netjes afgetapt, tegelijkertijd met het oude oliefilter.
Nieuwe olie vullen ze bij Hegru overigens bij vanuit een slang uit de muur. In het pistool leek een soort meter te zitten waarom men kan zien hoeveel olie erin gaat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:Hey Jan,
Ik ben er de gehele tijd bij geweest. De oude olie is netjes afgetapt, tegelijkertijd met het oude oliefilter.
Nieuwe olie vullen ze bij Hegru overigens bij vanuit een slang uit de muur. In het pistool leek een soort meter te zitten waarom men kan zien hoeveel olie erin gaat.
Dat zie je erg veel tegenwoordig
Alleen als je afweikende olie soort heb dan hebben ze flesjes.
Ik denk dat bij de meeste dealer er 5W40 uit komt. Bij een oudere Citroën komen ze dan met flesjes
De grotere dealers waar ze het grootste gedeelte nieuwere auto’s hebben komt inderdaad 5W40 uit de bulk. De garages met ook nog veel oud hebbben 10W40 volgens mij. Bij mijn stage hadden ze 5W uit bulk en 10W uit die flesjes. Maar 10W werd nooit gebruikt.

























Totaal aantal Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Autofan schreef:De grotere dealers waar ze het grootste gedeelte nieuwere auto’s hebben komt inderdaad 5W40 uit de bulk. De garages met ook nog veel oud hebbben 10W40 volgens mij. Bij mijn stage hadden ze 5W uit bulk en 10W uit die flesjes. Maar 10W werd nooit gebruikt.
En dat terwijl een BX met TU iig 10W40 of 15W40 moet hebben.