Nou, hele fijne vakantie gehad, 3k gereden, niks aan het handje, BX rijdt fijner dan ooit. Totdat ik , net boven Parijs op de terugweg, na het eten ff citrorobics deed. Auto omlaag, auto omhoog, auto weer omlaag.. ehh alleen achter?
Voorkant bleef dus op de hoogste stand staan.. nog een paar keer proberen, achterkant gaat omlaag, omhoog, voor blijft omhoog.
Daar sta je dan. Stond net een kerel van de “depannage” dus meteen even aangeschoten om bevestiging te krijgen of ik het erop kon wagen of niet. (rijden dus)
Die kerel is het ermee eens, voorzichtig doorkarren, en in NL naar citroengarage gaan is het advies.
Dus we rijden weer aan, volgende parkeerplaats weer op om nog eens te kijken, godzijdank was de voorkant weer omlaag gekomen.
Niet meer aan het pookje gezeten, auto komt normaal omhoog nu na een nachtje slapen.
Maar, ik vraag mij dus af, iemand een idee wat het kan zijn? wat zorgt ervoor dat de voorkant niet omlaag zakt als hij op hoogste stand heeft gestaan? Heeft iemand dit al eens gehad? blijft er iets hangen ofzo bij de regelaar?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Re: hoogteregelaar probleempje?
Jeroen28 schreef:Nou, hele fijne vakantie gehad, 3k gereden ... knip ... Heeft iemand dit al eens gehad? blijft er iets hangen ofzo bij de regelaar?
Hoogteregelaar is vuil van binnen en moet schoongemaakt worden of het bedieningsmechanisme moet gangbaar gemaakt worden. Er zitten enkele scharnierpunten die je een schoon zou kunnen maken.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep of hoogte regelaar is versleten en het asje heeft een hakkeltje en blijft hangen.
Noodgreep: druk uit het systeem halen op de hogedrukregelaar.
Auto zakt dan ook voor wegens geen druk en de as oefent nu nog meer kracht uit op het asje. stangetje in rijstand en kijken of ie nu netjes op rijstand stopt als je start.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Yep of hoogte regelaar is versleten en het asje heeft een hakkeltje en blijft hangen.
Noodgreep: druk uit het systeem halen op de hogedrukregelaar.
Auto zakt dan ook voor wegens geen druk en de as oefent nu nog meer kracht uit op het asje. stangetje in rijstand en kijken of ie nu netjes op rijstand stopt als je start.
Een BX blijft gewoon fier overeind staan als je het systeem op de drukregelaar drukloos maakt. Lang leve de veiligheidsklep. Het is WEL handig bij het verwisselen van de accubol. Auto in de hoogste stand, drukloos maken, bolletje wisselen, ontlastschroefje weer vast en gaan met die banaan.
Als de hoogteregelaar niet goed gangbaar is kun je hem wel forceren achterop door de direct aan de hoogteregelaar zelf de verstelknop in te duwen of uit te trekken. Bij een 1400 kun je er met met (veel moeite ingeval TU) nog van bovenaf bij. Bij 16/19/diesel alleen van onderaf.
Een van binnen vervuilde hoogteregelaar kun je nog proberen te redden met een hydroincage spoelbeurtje of anders gewoon demonteren. Zo moeilijk zitten ze niet in elkaar en meestal is het gewoon vuiligheid dat em parten speelt. Maar makkelijker en beter eerst proberen is even de scharnierpunten smeren en/of gangbaar maken.
druk heb ik er toen idd afgehaald , een van de weinige dingen die je zo zonder assteunen nog wel kan doen, maar dat hielp op dat moment niks..
Dat hakkeltje verhaal zou mischien kunnen? tot op dat moment iig nog nooit probs gehad met de citrorobics, en ik doe ze normaal toch wekelijks..
het was echt van het ene op het andere moment mis. Dus ik denk niet dat het “gewoon” viezigheid was . zou er een stangetje kunnen losschieten wat weer moet bewegen als je je pookje naar voren doet?
Ik krijg deze week mijn assteunen terug, en zal dan eens uitgebreid kijken.
alvast bedankt voor de tips
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:druk heb ik er toen idd afgehaald , een van de weinige dingen die je zo zonder assteunen nog wel kan doen, maar dat hielp op dat moment niks..
Dat hakkeltje verhaal zou mischien kunnen? tot op dat moment iig nog nooit probs gehad met de citrorobics, en ik doe ze normaal toch wekelijks..
het was echt van het ene op het andere moment mis. Dus ik denk niet dat het “gewoon” viezigheid was . zou er een stangetje kunnen losschieten wat weer moet bewegen als je je pookje naar voren doet?
Ik krijg deze week mijn assteunen terug, en zal dan eens uitgebreid kijken.alvast bedankt voor de tips
Nog 1 ding dat me te binnen schiet. Heb jij wellicht niet ontzettend stramme veerpoten? Hij kan daar ook op blijven hangen met de voorkant. Als je gaat rijden komt ie wel weer los.
En anders: een vuiltje in de hoogteregelaar kan goed hoorr. Als je eenmaal hebt gezien hoe nauw passende de plunjer in de hoogteregelaar heen en weer beweegt, daar hoeft maar een een minimaal vuiltje in te komen en de plunjer zit vast.. beetje jutteren met de handle zou het wel weer los moeten kunnen maken.
mpostma schreef:
Nog 1 ding dat me te binnen schiet. Heb jij wellicht niet ontzettend stramme veerpoten? Hij kan daar ook op blijven hangen met de voorkant. Als je gaat rijden komt ie wel weer los.
En anders: een vuiltje in de hoogteregelaar kan goed hoorr. Als je eenmaal hebt gezien hoe nauw passende de plunjer in de hoogteregelaar heen en weer beweegt, daar hoeft maar een een minimaal vuiltje in te komen en de plunjer zit vast.. beetje jutteren met de handle zou het wel weer los moeten kunnen maken.
Neu, valt wel mee met dat stroeve, daarom doe ik ook die citrorobics..
Jutteren hielp op dat moment niks, maar ik zal met behulp van internet eens kijken wat ik kan schoonmaken in de loop van de week.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
gewoon wat morrelen en proberen heeft al wat geholpen, ik kan nu iig weer op en neer gaan.
Het zal dus idd vuil zijn. binnenkort de hele hoogteregelaar eens demonteren en schoonmaken.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga maar eens met hydraurincage rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb net 2 maanden geleden mijn lhm samen met mijn oktopus laten vervangen. Ik denk niet dat hydraurincage veel extra zal doen, behalve meer vuil in mijn hoogte regelaar krijgen
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het probleem met vervuiling is dat het zich ophoopt op plekken waar weinig lhm stroomt. Daar doet verse LHM niks aan af. Hydraurincage lost dat vuil op en houdt het zwevend.
Maar begin maar met de hoogte regelaar uit elkaar te halen.
Kan je altijd nog besluiten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>