Een goedenavond in dit deel van het forum!
Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van een CX! Eentje in de, op dit forum, meest gehate kleur: zilvergrijs .
Het is een 25 GTi automatique van bouwjaar 1988 met nieuwe APK. Zit wel wat werk aan. Overigens rijdt en schakelt de auto wel heerlijk. Ook het toerental (3000 rpm) en lawaai bij 120 km/u valt me reuze mee!
Kofferdeksel is verrot, binnenschermen moeten t.z.t. gelast, onderkant deuren zit wel wat roest, startmotor klinkt niet gezond, electr. verstelbare spiegel aan de bestuurderszijde vervangen, electr. bedienbare ramen vóór repareren.
Met dat laatste ben ik gisteravond en vanmiddag bezig geweest. Gelukt? Nee! Eerst even een paar foto’s van de voiture, daarna wat vragen over het raammechanisme.
Tijdje geleden al gele kapjes t.b.v. koplampen besteld in de hoop dat ik ze passend kon maken voor de XM. Komen nu weer van pas!
Citroënloos
Gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst! Helaas voor jouw omgeving ben je vanaf nu wel voor eeuwig besmet met het cx virus waar Tamiflu niet tegen helpt.
Overigens zie ik op de foto dat je niet alleen een goede smaak hebt wat betreft auto’s maar ook van melkmachine’s
Groet, Léon

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Kijk eens aan, steeds meer XM’ers aan de CX! Mooi man, dat zweeft nog lekkerder…
Gefeliciteerd!
Dank jullie!
@par eXeMple: Inderdaad, drempels nemen kan nu nog sneller!
@Léon: ik heb geen verstand van melkmachines, dat houdt m’n pa zich mee bezig!
Probleem wat betreft de raambediening:
Ramen aan beide zijden vóór deugen niet; ze gaan scheef naar beneden en ook weer scheef omhoog. Daarnaast sluiten ze ook niet mooi. Nou heb ik voor de passagiersdeur een mogelijke veroorzaker gevonden:
Dit lag onderin de deur… En dat terwijl het aan het raam vast hoort te zitten (foto van de bestuurdersdeur):
Ook lag de rol uit deze korte vaste rail die aan de binnenkant van de deur vastzit:
De rol is weer vastgezet, maar het geleidend deel dat in de deur lag… Daar kan ik helemaal niks mee. Oplossing?
Nog een paar foto’s van de situatie met een omschrijving zodat deze leek niet in de war raakt en waar een ander misschien iets aan heeft:
Voor zover de passagierszijde. Nu een filmpje van de bestuurderszijde:
Hier lopen alle rollen in de rails zoals het moet, zit het bevestiginsdeel aan het raam vast en loopt ook die in de goede verticale rail. Enig idee wat hier aan de hand is?
Citroënloos

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Ik vrees dat je een andere ruit erin moet zetten, waar het plastic deeltje nog intact is. weet je ook zeker dat je het geleidewieltje ook in het korte railtje hebt zitten? als dat niet goed zit, gaat het raam ook scheef zakken. Het is nogal een gehannes om het goed erin te krijgen. Plak je raam vast met een stukje tape en probeer dan de schaar etc in de rails te glijden.
bx-cannes schreef:Ik vrees dat je een andere ruit erin moet zetten, waar het plastic deeltje nog intact is.
Dat vreesde ik al…
weet je ook zeker dat je het geleidewieltje ook in het korte railtje hebt zitten? als dat niet goed zit, gaat het raam ook scheef zakken.
Ja. Heb ook het achterste bevestigingspunt van die korte rail een beetje laten zakken. Er zit een gleuf in de deur, zodat je een beetje met afstelling kunt pielen.
Het is nogal een gehannes om het goed erin te krijgen. Plak je raam vast met een stukje tape en probeer dan de schaar etc in de rails te glijden.
Daar ben ik gisteravond achtergekomen toen ik het hele binnenwerk uit de passagiersdeur heb gehaald .
Citroënloos

- GS/GSA 1220 Club
en kijk uit met je vingers! op een gegeven moment zul de het motortje wat moeten laten zakken of stijgen om de unit weer voor de gaten te krijgen, maar pas op dat je niet je vingers in dat mechaniek krijgt. Het is dan een soort Guillotine…
Hoe bedoel je: het motortje laten zakken of stijgen? Het enige wat zakt of stijgt zijn toch de rails waar het raam op rust?
En welke unit moet voor welke gaten komen? Of bedoel je de grote uitsparingen in de deur zodat je kunt zien/voelen wat je doet?
Citroënloos

- GS/GSA 1220 Club
Hoe ik het laatst deed:
-raam vast tapen helemaal bovenin.
-mechaniek los (die drie moeren) en vervolgens de twee bolletjes in de rails glijden.
-daarna moet die unit weer met de drie draadeinden door de gaatjes dus een beetje pielen met de bediening van het raam.
-dat losse bolletje met het korte railtje heb ik als laatste gedaan, door de hele rail los te halen. dan bolletje in de rail en de rail weer monteren.
Oké, dat is duidelijk, maar dat had ik dus ook al gedaan. maar omdat dat kunststof deel dus los lag, loopt het raam niet zoals het moet. Nieuw raam mét kunststof deel er aan dus.
Wat betreft de bestuurdersdeur, filmpje gezien?
Daar lopen de rollen ook goed in de geleiders, zit dat kunststof deel goed aan het raam vast, maar loopt het raam ook niet goed.
Ik vind het trouwens ook vreemd dat het motortje in deze deur zo erg beweegt. Lijkt net als of de raderen niet goed in het motortje lopen en zo nu en dan bokkeert. Kan dit ook iets met die veer te maken hebben die aan het mechanisme zit?
Citroënloos

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Oeh Hielke wat heb je je nu op je hals gehaald
Mooi hóór! en veel plezier ermee
En dat dat raammotortje zo beweegt lijkt mij niet echt zo te horen…......
Moet dat niet ergens vast zitten aan het deurpaneel ?

- GS/GSA 1220 Club
even dat filmpje bekeken. Ik zou wel eerst even die drie boutjes vastmaken, anders gaat die motor inderdaad alle kanten op. Die bouten komen op de draadeinden die aan de motormodule zitten. Die horen dus in die lege slobgaten.
Als hij dan nog steeds zo tikt, dan kan het zijn dat je een paar tanden mist op de boog.
Mark Nijenhuis schreef:Oeh Hielke wat heb je je nu op je hals gehaald
Dat heb ik me ook al afgevraagd !
Mooi hóór! en veel plezier ermee
![]()
En dat dat raammotortje zo beweegt lijkt mij niet echt zo te horen…......
Moet dat niet ergens vast zitten aan het deurpaneel ?
Ik krijg nog een nieuw mechaniek, dus dan moet de boel toch weer los. Hopelijk doet ‘ie het dan weer zoals het moet.
Citroënloos
Vandaag de voiture omgedoopt tot ‘La Paulette’ n.a.v. een post over Franse naamdagen in het Forumcafé .
Citroënloos