En het heeft toch geen zin als de waterpomp niet draait
Ook zonder waterpomp blijft de circulatie bestaan bij een draaiende ventilator door warmteconvectie: door afkoeling daalt het zwaardere water in de radiator en maakt plaats voor warmer koelwater dat bovenin de radiator stroomt. De circulatie houdt zich zo zelf in stand.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Precies: de eerste auto’s werkten bijna zonder uitzondering m.b.v. thermische circulatie (thermiek).
Waterpompen werden pas rond de jaren ‘30 gemeengoed…
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
freek schreef:En het heeft toch geen zin als de waterpomp niet draait
Ook zonder waterpomp blijft de circulatie bestaan bij een draaiende ventilator door warmteconvectie: door afkoeling daalt het zwaardere water in de radiator en maakt plaats voor warmer koelwater dat bovenin de radiator stroomt. De circulatie houdt zich zo zelf in stand.
Tot de thermostaat dicht gaat
Walter
Meten is weten , gissen is missen




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Even een vraagje…............wanneer kookt de motor??





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je grote stoomwolken rechts onder de kap ziet komen, daar waar je expansievaatje zit bij een serie II….
Je temperatuurmeter (mits gemonteerd) of je temperatuurlampje in het dashboard staan dan alláng op ‘exploderen’...
Ik had duidelijke stoomwolken langs de rechternaad van de motorkap destijds, en bij openen van de kap een overgevend expansievaatje..
‘Spirit of avant-garde’




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Pascal…ik bedoel eigenlijk bij welke temperatuur???














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij 105 tot 110 graden is het mis. Een bedrijfstemperatuur van 95/96 graden is geen enkel probleem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heb je het dan over water of olie?
Wij hebben waarden van 111 gezien en geen problemen. Dat was olie. Water kwam ten hoogste tot 92.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Water natuurlijk. Olie kan wel 150 tot 160 graden worden.
Bedrijfstemperaturen koelsysteem horen te lopen van zo’n 90 tot 95/96 graden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kan dat niet net iets hoger met die olie, dan kunnen er frikandellen in gebakken worden.
Sorry….






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:Bij 105 tot 110 graden is het mis. Een bedrijfstemperatuur van 95/96 graden is geen enkel probleem.
Dit is sterk afhankelijk van de houddruk van je radiatordop : hoe hoger de druk hoe langer het duurt voor water begint te koken .
Daarom dat je ook tien minuten moet laten afkoelen voor je bij een oververhitte motor de radiatordop losmaakt .
bij het losnemen van de dop verdwijnt de ( over) druk en zal het water dat dan momenteel bijvoorbeeld 105 graden is spontaan beginnen koken en stomen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Kijk daar hebben we wat aan, ‘koelwater’ kookt sowieso pas boven en niet bij 100 graden, het bevind zich ook nog eens in een druksysteem wat het kookpunt nog verder omhoog brengt.
110 graden is volgens mij de schakeltemperatuur van de “aan/uit, stop, help ik ben te heet” lamp!! Dus voor de meesten hier, rijden, rijden en geen zorgen.
Wat betreft “fapor lock” of het vergassen van benzine in de carb. tja dat is bij ons sinds de eerste 20re, van’81 EN IN 81 dus nieuw, en bekend.
Ik ken mensen die er een extra fan inbouwen om ONDER de kap te koelen, en het schijnt te werken.
Dit zou met een verlengde nakoeling dus ook moeten werken…nog niet geprobeerd…wie weet?!
Ik durf haast niet ops: , maar ik rij ook amerikaan en amerikanen zeggen ” do’nt fix it, when it aint broken” .
Volgens mij heb je pas een koelprobleem als de koelvloeistof kookt en dus lijkt mij het slimste er gewoon niks aan te doen en lekker te rijden.
Met een koelvloeistofthemperatuur van tegen de 95 graden en nog heter olie en nog iets hetere uitlaatgassen in het spruitstuk, voelt het voor een gewoon mens erg heet aan onder de motorkap. Maar das niks om je zorgen om te maken.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)