1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Vakantieprobleem: turbo kapot
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 juli 2009 11:00 PM

Hallo,

Ondanks alle fijn Troengevoelens in Hongarije ook een vakantieprobleem: Het huis van de turbo is gescheurd. In eerste instantie had ik niets in de gaten, wel vond ik dat de dame erg veel moeite had met de hellingen op de Duitse A3. Aangekomen op de bestemming bedacht ik dat het wel ‘ns het stangetje zou kunnen zijn. Dus de auto over een kuil gereden. Het stangetje zat goed, maar de zijkant van het turbohuis is aan de onderkant wit. En ik voelde er ook hete lucht uitkomen.
Nou mag Hongarije een Citroënminnend land aan het worden zijn, veel onderdelen zijn er nog niet. En garagisten weten ook hier hoe ze geld menen te moeten verdienen. Hoewel ik nog zoekende ben, heb ik de hoop al min of meer opgegeven de auto hier gerepareerd te krijgen; het zal wel Nederland worden.
Toch zit ik met een aantal vragen, waarvan de belangrijkste is: “Wat is wijsheid?” Ik speel met de gedachte om dat stangetje los te trekken. Waarom? Omdat feitelijk het uitlaatgedeelte tussen motor en lambdasonde lekt. En volgens mij overbrug ik dat lek met een losse stang.
Iemand anders nog suggesties of ideeën? Ik hoor het graag.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 26 juli 2009 12:04 AM
  [ # 1 ]

Brandt je motormanagement-lampje tijdens het rijden?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 12:15 AM
  [ # 2 ]

Nee,
Het lampje brandt niet (wel bij het contact aanzetten).
Heeft het wel tijdens een kort ritje even gedaan. Maar toen ik vaart minderde ging het weer uit en tot nu toe blijft het uit tijdens het rijden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 26 juli 2009 12:18 AM
  [ # 3 ]

Misschien moet je even zoeken op het forum naar soortgelijke problemen.
Ik heb weleens gelezen dat scheuren in de turbo betekent: turbo vervangen. Dacht ik.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 12:25 AM
  [ # 4 ]

Ja, nee. Dat weet ik. Het punt is dat hier in Hongarije turbo’s voor PSA niet zo makkelijk te krijgen zijn omdat:
a) er hier minder lang PSA automobielen verkocht worden,
b) ik over een week alweer naar Nederland ga.

Zoals ik al schreef ga ik er van uit dat het me niet lukt om de dame tijdens de vakantie gerepareerd te krijgen. De vraag is wat ik voorlopig het beste kan doen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 26 juli 2009 12:57 AM
  [ # 5 ]

Allereerst: Als je turbohuis is gescheurd hoor je dat duidelijk onder de motorkap. Het klinkt als een lekke uitlaat maar dan duidelijk uit je turbo. Je kunt het verwarren met het geluid van een lek spruitstuk.

Het verhaal van de stang snap ik niet helemaal.
Ook mijn Turbohuis is gescheurd, ik ben vandaag met reparatie begonnen. Dit is voor mij de derde keer…
Maar daar heb jij nu niet veel aan; geloof me, vervangen is de enige manier.
Turbo vervangen is een flinke klap tijd, werk en geld en zou ik niet overlaten aan een haastige onbekende Hongaarse monteur.

De motor houdt er niet 1,2,3 mee op als je huis gescheurd is. Ik ben met een paar jaar geleden heen en terug naar Zurich gereden met een gescheurde turbo. Als de boel lekker warm wordt en het ijzer uitzet, valt een scheur op zich wel mee wat rijden betreft.

Ik zou niet teveel aanspraak op motorvermogen maken ( caravan ?? ) en lekker van je vakantie genieten en aan het einde van de vakantie rustig naar NL rijden en dan verder zien.

Houd wel de motortemperatuur in de gaten via het metertje in het dashboard, het kan zijn dat je koelvloeistof lekt.

Succes and no worries.

Erik

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 01:28 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor je reactie klungeltje,

Het klinkt inderdaad als een lekke uitlaat. Alleen hoor ik het onder de auto, niet vanuit de motorruimte.
Voor de vakantie heb ik de distributieriem laten vervangen en de monteur dacht dat de koppeling tussen spruitstuk en uitlaat los zat. Uiteindelijk heeft ‘ie alleen de bouten aangedraaid want die zaten los.

Het stangetje waar ik op doel, regelt de turbodruk en zit aan een soort balg vast. Ik dacht dat daar het euvel zat omdat dat stangetje wel ‘ns los schijnt te schieten (heb ik hier op het forum gelezen).

Neuh, ik heb geen sleurhut mee. En Hongarije is niet al te heuvelachtig dus dat valt ook wel mee. Dat metertje houd ik met argusogen in de gaten. Maar dat komt omdat ik 2 keer koelproblemen met de Xant heb gehad.

Is het vervangen inderdaad zoveel werk? Gisteren spraken we met een monteur die bekend is met PSA motoren en die meende die turbo in een uur of 3 te kunnen vervangen. Hij zei dat hij uit ervaring sprak.

Overigens, nog veel succes en sterkte met je reparatie.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 26 juli 2009 01:42 AM
  [ # 7 ]

Turbo vervangen in 3 uur ? Knappe jongen… Onmogelijk !
Ga er maar van uit dat er her en der boutjes en moertjes muurvast zitten, en je kunt er nauwelijks bij. Een ervaren monteur kan het wellicht in één dag, ikke niet in een paar dagen.

Daarnaast heb je nieuwe pakkingen en O ringen nodig die je moet bestellen, als alles in één keer goed geleverd wordt mag je van geluk spreken.
Let wel, dit is geen haastklus. Je koelvloeistof moet vervangen alsmede de motorolie. aandijfas eruit, spruitstuk los en meer van die ellende. Bovendien zul je zien dat er iets kapot gaat en je nog langer in Hongarije mag wachten op onderdelen.

Lekker met beleid en zonder zorgen naar huis rijden en laat het in NL door een vertrouwd adres doen of doe het zelf, anders kun je straks weer de hele boel eronder vandaan halen.

Het stangetje waar je op doelt is een wastegate. Google hier maar eens mee. Deze fungeert als een drukbegrenzer waardoor je niet de hele motor opblaast als je te veel power vraagt.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 juli 2009 01:57 PM
  [ # 8 ]

Je kan idd prima rijden met een lekke turbo. Het enige nadeel is is datj e lambda nu niet meer nauwkeurig kan meten. Daardoor zal je auto wat rijker lopen dan normaal (lees: zuipen).
niet te gek doen ,gewoon rustig rijden en je komt er prima mee thuis.

Turbo in 3 uur doen is idd niet mogelijk bij een TCT.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2009 02:01 PM
  [ # 9 ]

Hier zo’n ervaringsdeskundige die menig turbootje heeft moeten vervangen…. 3 uur? woehahhahahaa! Totaal onmogelijk. Met brug, goed gereedschap én mazzel ben je een dag aan het vechten Evil or Very Mad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 02:57 PM
  [ # 10 ]

@Matthijs:
Op de heenweg heb ik ongeveer 1:12 gereden met die kapotte turbo. Dan vind ik dat zuipen wel meevallen. Hoop dat dat zo blijft.

@Waterman:
Toen ik dat hoorde had ik zoiets van als ik nu een andere turbo had gehad dan had ‘ie dat meteen van mij in opdracht gekregen. Uiteraard tegen vaste prijs. Twisted Evil

Ik ben er intussen, na een nachtje over slapen, wel uit: het wordt Nederland.
Eerst ‘ns daar informeren hoe duur het geintje gaat worden. Denk dat het vanwege het aantal uren wel aardig aan de prijs is.
Helaas heb ik de spullen en de ruimte niet in Nederland om het zelf te doen Sad  Lijkt me namelijk zowel uitdagend als leerzaam. En het geeft natuurlijk voldoening als het lukt.
Naja, eerst maar in Nederland terugkomen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
oops
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009

- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gepost: 26 juli 2009 03:10 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

Ik weet niet of het een mogelijkheid bij jou is, maar ik heb in het verleden wel eens over de scheur heen gelast.

Dit is natuurlijk absoluut beunhaas werk, maar was in mijn geval zeer effectief.

Ik heb hier een jaar mee rond gereden, dus naar nederland zou zeker goed komen.

Je kan er bij een XM van onder redelijk makkelijk bij komen, ze scheuren normaal gesproken ook aan de onderkant. Er is vast wel een vriendelijke monteur in Hongarije die dit voor een paar tientjes in orde maakt.

Uiteindelijk is vervangen natuurlijk wel nodig


Succes

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 juli 2009 03:40 PM
  [ # 12 ]

Ik zou er echt niet mee gaan klooien op vakantie.

Gietijzer kan je alleen lassen met electroden die daar geschikt voor zijn. Daarbij moet je alsnog de turbine loshalen om hem voor te verhitten naar 500 graden, dan als de wiedeweerga lassen en hem laten afkoelen in een emmer zand. Voor dezelfde moeite kan je ook een ander turbinehuis monteren.

Als je met een gewone MIG ‘ff’ snel je turbine gaat lassen met de turbo op zn eigen plaats dan barst ie gewoon net zo hard precies naast de las weer.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 04:31 PM
  [ # 13 ]

Ik voel wel wat voor de optie van Oops. Wat namelijk ook meespeelt in mijn achterhoofd is dat de dame eerste helft september voor haar APK op moet. Een lek turbohuis is een lekke uitlaat, is dus APK-afkeur. Als met dat lassen (in Hongarije of in Nederland) de turbo een tijdje niet lekt, dan kan ik geld opzij leggen om het goed aan te laten pakken. Want zo aan het eind van de vakantie bevindt de pecunia zich niet in mijn portemonnee Sad

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 juli 2009 05:17 PM
  [ # 14 ]

Als het om bakwerk gaat, dan kun je dat beter een hongaar laten doen. Die mensen zijn echt vakmensen en kunnen bijna letterlijk van niets iets maken. Opdat sleuteld een hongaar 3 tot 4 uur aan iets voor hetzelfde tarief als een kaaskop…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
oops
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009

- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gepost: 26 juli 2009 09:08 PM
  [ # 15 ]

Ik heb het gewoon met een MIG lasapparaat gelast


Ging prima


Echter wel een tijdelijke oplossing.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook