Hallo,
Ik heb het vermoeden dat mijn distributieriem 1 tandje is verschoven.
Plots veel rookontwikkeling en slecht starten (blauwe rook ...veel rook)
Ben aan het kijken of de afstelling goed staat, krijg echter de
krukas blokkering (gat ) niet gevonden, kan iemand mij helpen?
Als ik kijk naar de nokkenas en zet hier de arreteer bout in, krijg ik de arreteerbout van de brandstof pomp er niet in.
Deze zit er misschien wel 1of 2 tanden naast.
kan iemand mij goede raad geven.
Krukasblokkeergat zit achter de startmotor.
Razkin,
Hartelijk dank, zelfs als je het weet krijg je het gat bijna niet te vinden.
Heb zelf een sleutel gebogen (m8 draadstang) werkt perfect.
Wat blijkt, mijn riem is inderdaad 1 tandje versprongen, (nog nooit meegemaakt of van gehoord) zodat arretering van de brandstof pomp er niet op geschroefd kan worden
Tevens kleppen gecontroleerd, alle inlaat te krap, 1 klep speling 0.00
Morgen ff plaatjes halen en resultaat afwachten.
Alle lagers en geleiderollen draaien licht rond, zo ook de waterpomp, en riem lag er strak op, dus begrijp niet waaron deze 1 tand versprongen is.
Rook ontwikkeling is ook plots op komen zetten (bij starten)
Blauwe rook is toch verbrande olie? Hoe is je olieverbruik?
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
HDI? Verstuiverprobleem?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
GoodOldDiesel: 1.9D is geen HDI
Zie het wel eens gebeuren dat de riem 1 tandje versprongen is. vaak door de waterpomp, lekt of versleten is.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kop half gelezen en in intro tekst stond niet om wat voor Bgo het ging
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
GoodOldDiesel schreef:Kop half gelezen en in intro tekst stond niet om wat voor Bgo het ging
1.9D is type 1
vanaf type 2 berling alleen HDI of benzine geen D of TD meer gelevert
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Gelukt
Had het eigenlijk niet verwacht, maar de riem is inderdaad 1 tandje verschoven. Timing nokkenas en krukas ok, maar pomp 1 tandje verschoven.
Gevolg: hevige rook ontwikkeling grijs wit. Je zet in 5 seconde de hele straat vol rook.
Spanning distributieriem was ok, rollagers ok, waterpomp ok.
Echter de multiriem was (blijkbaar) aan vervanging toe, had zich 1 deel van gelost ( 1 V vd 6 V’s), waarschijnlijk heeft dit tot gevolg gehad dat
riem 1 tandje is versprongen (deel zat nl achter kast distributieriem)
Zoektocht echter begonnen met verstuivers bij de revisiehandel te laten testen…was dus niet het probleem.
Nu ook maar meteen kleppen gesteld (4 x inlaat gewijzigd, uitlaat was ok)
blok heeft 205000 gelopen. Inmiddels ook alweer APK gekeurd.
Bedankt voor jullie reaktie. Het gat achter de startmotor blijft echter een echte Citroen oplossing….hahaha (heb zelf reeds 3 GS-en versleten)