1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vaag startprobleem…
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 juli 2009 02:08 PM

Het betreft een CX 25 turbo2 diesel.

Afgelopen zaterdag zijn we van Enschede naar Frankrijk gereden. Na een tussenstop bij Hazeldonk en een chauffeurswissel, steutel omgedraaid, alle lampjes gingen branden, maar toen ik `m verder draaide, gebeurde er werkelijk niets, geen tik, geen klik, geen gekuch, nada/noppes.
Aantal malen geprobeerd, even vluchtig onder de kap gekeken naar gekke dingen of losse draden oid, maar zo 123 niet zoveel kunnen ontdekken (heb ook niet zoveel sleutelervaring Smile ). Toen toch maar de ANWB gebeld, hierop zat een wachttijd van 1 uur. Uiteraard nog een aantal malen geprobeerd om te starten en ja hoor; na een 20 à 25 minuten, sleutel omgedraaid en starten maar!
Gelijk de ANWB afgebeld en in 1 ruk doorgereden naar Frankrijk. Aldaar de auto geparkeerd, motor af en weer geprobeerd te starten, maar niets…..

De volgende dag gingen we terug en uiteraard, starten zonder problemen. Nu dus wel in 1 ruk doorgereden (getankt met draaiende motor Wink ). Thuis aangekomen, motor af en gelijk weer proberen te starten… gek genoeg nu weer in 1x starten dus.

Nu weet ik het ook niet meer….. Zou dit i/d startmotor kunnen zitten? Kan ik hier iets nameten? Of deze stroom krijgt bij het starten (als hij dus niet wil starten)? Het lijkt mij haast een warmteprobleem.

Anyone?

Robert

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 juli 2009 02:20 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dit ook wel eens, maar dan start hij altijd als je de “startdraad” van de startmotor direct aan de + van de accu legt. Je ziet dikke en een dunne draad naar je startmotor lopen. De dunne is als het goed is onderbroken middels een plugje dat ongeveer bij de pluspool hangt. Hier kun je hem losmaken en dan het stekkertje direct tegen de pluspool houden. Met contact aan en IN Z’N VRIJ start hij dan—bij mij—meteen. Ben er nog niet achter gekomen wat het werkelijke probleem is.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 juli 2009 02:46 PM
  [ # 2 ]
fluidphreak schreef:

Ik heb dit ook wel eens, maar dan start hij altijd als je de “startdraad” van de startmotor direct aan de + van de accu legt. Je ziet dikke en een dunne draad naar je startmotor lopen. De dunne is als het goed is onderbroken middels een plugje dat ongeveer bij de pluspool hangt. Hier kun je hem losmaken en dan het stekkertje direct tegen de pluspool houden. Met contact aan en IN Z’N VRIJ start hij dan—bij mij—meteen. Ben er nog niet achter gekomen wat het werkelijke probleem is.

Zelfde hier. Het is de gele draad met rood stekkertje, zowel in mijn ouwe 22TRS als nu in de 2400ie. En in N of P in geval van C-matic of automaat, anders zallie ook niks doen Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 juli 2009 02:53 PM
  [ # 3 ]

ik heb hetzelfde een keer gehad op vakantie met mijn benzine Turbo2. Dit was nadat ik er een zgan startmotor onder had gezet waarvan het hitteschildje niet goed paste (schildje was van de origninele laagtoerige startmotor en de nieuwe was een mitsubishi-versie met hoog toerental). Ik weet niet of het bij de diesel T2 ongeveer hetzelfde is maar bij mijn T2 zit de startmotor warmtetechnisch vrij ongunstig vlak bij het uitlaatspruitstuk. Een hitteschild moet hem dan ook beschermen. Door te warm worden klemt de starterkrans en komt dan niet vrij. Bij afkoelen doet hij het weer. Als de constructie bij jou identiek is (en er nog niet lang geleden aan is geknutseld) zou het dus iets dergelijks kunnen zijn.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 juli 2009 04:02 PM
  [ # 4 ]

Maar waarom doet hij het dan wel direct vanaf de accu? (geldt misschien niet voor de TS, maar wel voor mij en Rogier in ieder geval)

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 juli 2009 04:18 PM
  [ # 5 ]

Maar waarom doet hij het dan wel direct vanaf de accu?

Geen idee, vermoedelijk is dat toch een ander probleem (en misschien hetzelfde als van Rogier)

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 juli 2009 05:07 PM
  [ # 6 ]

Gaar startrelais, slechte verbindingen, contactslot niet al te best?
Ben ik nog een optie vergeten?
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 juli 2009 05:41 PM
  [ # 7 ]
Pascal schreef:

Gaar startrelais, slechte verbindingen, contactslot niet al te best?
Ben ik nog een optie vergeten?
Wink

Contactslot was al door m`n hoofd geschoten (temeer omdat m`n vriendin die bewuste ochtend zei dat ze vond dat het contacslot wel heel makkelijk doorschoot naar ‘starten’ terwijl ze nog niet klaar was met voorgloeien), maar omdat de auto het weer leek te doen na af te zijn gekoeld had ik deze optie even opgeschoven (temeer omdat het niet de leukste klus is om deze te vervangen Wink ).

Startrelais, zou dat ook kunnen icm warmte?

Slechte verbindingen zou kunnen…

Ik kijk het even aan, ik zal iig iets van een hamer/sleutel i/d auto leggen, kan ik altijd nog proberen er een tik tegen te geven als hij echt niet meer wil.
Eerst maar eens in het boek opzoeken waar de startmotor precies zit daar ik `m met het blote ook niet eens 123 kon vinden Laughing

tnx voor het meedenken!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 27 juli 2009 06:11 PM
  [ # 8 ]

Bij mij was het de startmotor. Starten als de auto koud was. Niet als deze warm was.

Profiel  
 
Edwin van Seggelen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 27 juli 2009 06:12 PM
  [ # 9 ]

Met mijn GTI T2 heb ik het ook één keer meegemaakt. En wel tijdens een fotoshoot voor Autokampioen, begin 2008 (rubriek Youngtimers).

De fotograaf vond voor een foto van het dashboard het wel leuk als allerlei lampjes aan waren. Dus het contact aangezet, wel 20 minuten lang Shocked (fotografen hebben nogal eens lang werk nodig…).

Vervolgens stond een proefrit op de planning. Sleutel doorgedraaid, maar de startmotor zweeg ook in alle talen huh . Dat ontlokte de redacteur iets in de trant van “typisch Citroën” Grrrr . Ik denk dat de constante stroomtoevoer het contactslot wat te veel werd. Een duwtje door toegesnelde collega’s was echter voldoende om alsnog een tochtje te maken. Toen raakte meneer toch wel onder de indruk Twisted Evil .

Enfin, daarna heeft het euvel zich nooit meer voorgedaan. bye

Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!

Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/

Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 juli 2009 06:22 PM
  [ # 10 ]
garagestmarien schreef:

Bij mij was het de startmotor. Starten als de auto koud was. Niet als deze warm was.

die tip kreeg ik nog van m`n schoonvader, iets met de koolborstels die uitzetten oid….. Maar om nu gelijk de startmotor te laten reviseren (niet dat dat me de kop kost), tsja. Je weet wel dat deze goed als die gereviseerd is Wink

Nu ja, ik kijk het deze week nog even aan. Ik zal eens kijken of ik ergens een gebruikt of gereviseerd exemplaar kan vinden. Cool

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 juli 2009 06:38 PM
  [ # 11 ]

Startmotor revisie? Besselink Hengelo, naast de Slopeldealer.
Kost een paar tientjes…

Contactslot vervangen een crime? Hè...serie II..?!?
Man, da’s een 20min-half uur werk…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 juli 2009 06:38 PM
  [ # 12 ]

ik zal iig iets van een hamer/sleutel i/d auto leggen

Ik heb ook een keer met een hamer klaargestaan, maar kon hem hoogstens gebruiken om wat deuken in de CX te slaan Laughing : je kan er onmogelijk bij, zeker als hij op de straat ligt (bij mij tenminste)

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 27 juli 2009 06:48 PM
  [ # 13 ]
Pascal schreef:

Startmotor revisie? Besselink Hengelo, naast de Slopeldealer.
Kost een paar tientjes…

Contactslot vervangen een crime? Hè...serie II..?!?
Man, da’s een 20min-half uur werk…

Je moet toch die bout losdaaien die je niet loskrijgt? Hmm, dan is het iig een optie om een contactslot op voorraad te leggen.

Revisie is idd een optie, maar dan moet ik `m wel uitbouwen of een gebruikt exemplaar op de kop tikken, ik zal a.s. zaterdag (als de CX wil starten Laughing ) eens in het clubmagazijn kijken wat daar ligt.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 juli 2009 06:58 PM
  [ # 14 ]

Toch vind ik het vreemd dat het aan de startmotor zou liggen als hij het met het draadje op de pluspool wel zou doen.

Bij mijn CX heeft een of andere beun in het verleden gemeend een losse schakelaar te moeten monteren voor het starten, misschien wel vanwege dit probleem, maar het lost het niet op. En tijdje geleden heb ik de originele draad vanaf het contactslot weer getraceerd en die met een relais verbonden om zo de startmotor te schakelen en weer met de sleutel te kunnen starten. Dit leek een stuk betrouwbaarder, maar toch kreeg ik op een hete peage vorige week weer met het niet aanslaan te maken. Draadje op de startmotor -> meteen starten en aanslaan. Daarvoor in Spanje gek genoeg het probleem nooit aan de hand gehad.

Het probleem is altijd dat dit zich voordoet op momenten dat je gewoon verder wilt rijden (lees: voor het tolpoortje), terwijl het zo nuttig zou zijn om dan even met de multimeter te checken of er stroom vanaf het contactslot komt of niet…  Wink

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 27 juli 2009 07:19 PM
  [ # 15 ]

Fluid: niet aanslaan of niet starten (geen startmotor)?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook