Hallo iedereen hier op het forum,
Heeft iemand ook ervaringen met het chiptunen
van een XM?
Volgens de opgegeven gegevens kan ik er zo’n 30 PK voor mijn Turbo CFT
bijkrijgen en blijven verder alle motor/brandstof waardes gelijk zodat
er geen schadelijke gevolgen zullen zijn voor de wagen.
Ben erg nieuwsgierig of dat echt zo is en of de praktijk inderdaad
zo’n (veilige) vooruitgang betekent!
Mvg,
Saco
ik zou het niet doen kost een hoop geld voor pk die je bijna nooit aanspreekt
citroenc2 schreef:ik zou het niet doen kost een hoop geld voor pk die je bijna nooit aanspreekt
Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Veel meer slijtage ook…als je het onderste uit de kan haalt….
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Chiptuning XM; goed idee of..?
stringo schreef:Hallo iedereen hier op het forum,
Heeft iemand ook ervaringen met het chiptunen
van een XM?
Volgens de opgegeven gegevens kan ik er zo’n 30 PK voor mijn Turbo CFT
bijkrijgen en blijven verder alle motor/brandstof waardes gelijk zodat
er geen schadelijke gevolgen zullen zijn voor de wagen.
Ben erg nieuwsgierig of dat echt zo is en of de praktijk inderdaad
zo’n (veilige) vooruitgang betekent!Mvg,
Saco
Een Turbo CT heeft zo’n heerlijk vlakke koppelkromme, als je hieraan sleuteld door de druk te verhogen krijg je onherroeppelijk een piekerige koppelkromme. De auto wordt wel sneller, maar je moet meer schakelen, dus comfortabeler wordt hij er niet van. Zuiniger ook niet, want meer druk betekend meer lucht, dus ook meer brandstof om te verbranden.
De opgaves zeggen overigens niks over het resultaat, als je het goed doet, dan wordt de auto dmv een rollenbank “geprogrammeerd”. After-market chipjes voor een paar honderd euro zou ik nooit vertrouwen.
Het inlaat- en uitlaatgedeelte moet ook aangepast worden voor een optimaal resultaat. Wil je meer vermogen, dan moet je naar een V6 gaan kijken. Voor 500 euro kom je ze al tegen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )
wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints
citroenc2 schreef:Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints
M’n record Heerenveen-Rotterdam verbeteren Staat nu op 1:30
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
citroenc2 schreef:Da’s geen argument, ik zou de PK’s juist wel gaan gebruiken ergo :
Veel geld, wat je nog vel meer geld gaat kosten (Benzine en boete’s )wat ga je met de auto doen dan een aanhanger trekken of stoplicht sprints
Stoplichtsprints met de aanhanger…................
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Re: Chiptuning XM; goed idee of..?
Willem schreef:Een Turbo CT heeft zo’n heerlijk vlakke koppelkromme, als je hieraan sleuteld door de druk te verhogen krijg je onherroeppelijk een piekerige koppelkromme. De auto wordt wel sneller, maar je moet meer schakelen, dus comfortabeler wordt hij er niet van. Zuiniger ook niet, want meer druk betekend meer lucht, dus ook meer brandstof om te verbranden.
Mwa, een chip kan op zich best de vlakke vermogenskromme handhaven. Van een vlakke koppelkromme is volgens mij niet echt sprake, meer een bijna vlakke vermogenskromme. Een soort dieselachtig motorkarakter wat vooral bereikt is door de motor bovenin heel erg te “knijpen”.
Ga je tunen dan raak je dat vlakke karakter kwijt maar je krijgt er alleen maar bij, er gaat niets af. Je kunt dus hetzelfde blijven rijden als je deed, extra schakelen is dus niet nodig. Alleen als je het extra vermogen benutten wil moet je misschien iets meer de toeren in. Naar mijn idee hoef je niet direct bang te zijn voor een piekerig karakter, het zal ook met een chip een koppelmotor blijven, alleen misschien begint het dan een klein beetje aan te voelen als een benzinemotor ipv een ouderwetse diesel…
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…