Hallo Allen,
Ik heb mt mijn xm 2.5 TD een probleempje.
Afgelopen vrijdag liep de motortemp wat op. (naar de 100 graden bij file) en zwakte niet af, nu wou ik later weer weg, en toen bleek er toch aardig wat KVS uit te zijn verdwenen.
Bijgevuld, al met al zeker een 2 liter. Verder ook nog wat bijgeuld, tot ik bij stationair draaien het via de overloop naar buiten zag komen lopen.
Nu vanmorgen de KVS bijgevuld tot max en naar het werk gereden (een 100 KM) daar de auto nu een paar uur laten staan, en nu gepeild, nét onder de max. dus vrij weinig minder.
Wel licht er een klein plasje, t.h.v. de overloop.
Nu vermoed ik dus, dat hij telkens wat via de overloop eruit spuwd, maar waarom? iemand enig idee waar ik moet zoeken? (het viel mij wel op da de temp nu maar rond de 80 Graadjes bleef, alleen het laatste stukje stad, ging hij naar de 90, waar hij normaal ook op staat.
Ik vermoed misschien Thermostaat o.i.d.?
Als iemand mij raad weet, dan hoor ik dat graag, aangezien ik over 1 1/2 week er wel mee op vakantie wil
Je koelvloeistofdop sluit normaal gesproken de overloop, behalve als de druk te hoog is. Als de dop nu vast zit in de open-stand, kan de KVS er zo uitklotsen. Mijn V6 automaat had hier ook last van.
Ik zou eens beginnen met de dop vervangen, kost volgens mij niet de hoofdprijs.
Groetjes Erik!
Controleer eens goed of je in het reservoir onderin geen troep ziet drijven. Er zit een schotje in dat verbrokkelt na verloop van tijd. Hoewel het niet wetenschappelijk is aangetoond
, vermoedt men dat die brokjes die in het koelcircuit komen de kanaaltjes afdichten en daardoor lekke koppen veroorzaken.
Check eerst die dop, daarna het reservoir en zeker je thermostaat! De 2.5td is een beruchte auto wat betreft koeling en lekke koppen….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bedankt voor de reacties tot nog toe.
Die dop, kan je dat zo zien of hij niet goed sluit of niet? Of is het gewoon een kwestie van vervangen, en dan kijken of het goed zit.
Nou ga ik dan maar is opzoek naar de Thermostaat, hopelijk is daar een beetje goed bij te komen, zodat hij maar uit voorzorg vervangen kan worden. (kost ook de kop niet)
Groeten,
kost ook de kop niet
Leuke woordspeling bij een 2.5 TD
Die motoren staan wel erg bekend om gescheurde koppen, dus ik hoop er het beste van!
Als je de oliepeilstok d’r ffff uithaald is de olie dan zwart (=goed) of grijs of druppeltjes water aan de stok dan is het foute boel: koppaking kapot . Borrelt de koelvloeistof in het reservoir bij plotseling gasgeven ?? koppaking kapot.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het Lijkt mij de koppakking niet.Deze motor is 80.000 km geleden al reeds onder handen genomen.
Het borrelt niet, er zit geen drek aan de dop, en geen grijze/druppels aan de stok. Ook rookt hij niet wit en/of blauw.
Je kan bij de garage je systeem even onder druk laten zetten. Dan kan je zien of en waar het lekt.
Ouwe mopperkont
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Eens met de voorgangers, echt even op korte termijn laten testen op een gescheurde kop of koppakking. Staan de motoren helaas om bekend.
Nu heb ik zelf een keer een kapotte vuldop en een lekke intercooler bij een 2.5td gehad (kreeg toen ook de kriebels..) dus niet bij voorbaat uitgaan van het ergste.
Domme vragen bestaan niet.
Ik heb geen verstand van diesels, maar een KVS temperatuur van 80 graden lijkt me niet zo slecht, als die temperatuur maar snel bereikt wordt.
Gewoon die dop vervangen, en als er dan nog steeds KVS verdwijnt verder zoeken. Misschien kun je de dop in dat geval nog terugbrengen
Plek van lekkage is vrij duidelijk, dus als je geen vermoeden hebt dat je koppakking lek is zou ik daar ook geen onderzoek naar doen. Dat doe je toch ook niet als je radiateur lek is?
Is de type 2 2.5TD dan ook nog steeds gevoelig voor lekkende koppakkingen?
Edit: net ff gekeken, nieuwe dop kost € 8,76.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:
Is de type 2 2.5TD dan ook nog steeds gevoelig voor lekkende koppakkingen?
Ja.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
OK, het probleem is deels opgelost! ik ehb een nieuwe dop weten te vinden.. En als ik na het rijden nu de dop open, hoor je na een kwartslag eerst.. ’ pssssssssttttttttsssssssss” dus dat is een teken dat er iig weer druk in komt.
Maar nu the next, Volgens mij slaat de koelvin niet meer aan. Moet hij nu eerst ontlucht worden o.i.d. of is dit gewoon weer een ander probleem; nml het thermocontact…. En waar zit die nou weer
Groeten
goh, het lijkt wel of jullie allemaal de AE niet goed lezen, je kunt ze gewoon opnieuw lezen hoor na een tijdje…
serie2 kwaaltje, doppen gaan lekken op afdichting, nieuwe dop kost een tientje…
suc6
Sjako
weet je zeker dat ie niet aanslaat? Volgens mij heeft de 2.5 er twee, de ene slaat aan bij een lagere temperatuur, en als de kv nog heter wordt, komt de tweede erbij. Maar dat kan ik mis hebben.
Je zult zowieso het systeem goed moeten ontluchten, anders bouwt de druk verkeerd op en kan je problemen krijgen. Als de sensoren in een luchtbubbel zitten, zullen ze inderdaad niet aanslaan.
Je zou op het koelsysteem twee pluggen moeten zien zitten, een bruine en een blauwe. Beide zijn als ik me goed herinner voor de koelvinnen. Je kunt ze doorverbinden met een draadje, dan zouden de vinnen direct moeten gaan draaien. Als dat wel werkt, zijn de sensoren gewoon op of vies.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Je kan de stekker van de koelvloeistofsensor gewoon lostrekken en dan denkt de Bitron-module dat de sensor defect is en laat de fans loeien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002