





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
fluidphreak schreef:Toch vind ik het vreemd dat het aan de startmotor zou liggen als hij het met het draadje op de pluspool wel zou doen.
Neen, dit is beslist niet raar!! De startmotor, of eigenlijk: het startrelais, want dát is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener, krijgt dan namelijk veel meer stroom in één keer, omdat de weg die de stroom moet afleggen een heel stuk korter is, dan via het contactslot. En dat scheelt enorm.
Het euvel wat TS noemt, wordt vrijwel 98% zeker veroorzaakt door een gaar startrelais. Dit uit zich het eerst, door weigering van dienst als het warm is/wordt. Zie ook de post van Freek over het verkeerd geplaatste hitteschild.
Enige oplossing: startmotor demonteren en reviseren of eventueel alleen het startrelais vervangen. Maar als je ‘m er dan toch af hebt….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik heb dit probleem ook met mijn Xm V6 Serie2, het gebeurt alleen bij warme motor, niet altijd, maar wel te vaak. Het is een tijdje niet voorgekomen na het plaatsen van een nieuwe accu. De laatste tijd heb ik er weer last van. Dashboardverlichting gaat dan ook helemaal uit en ik hoor de benzinepomp geen geluid meer maken. En ik hoor wel een klik onder de motorkap. De startmotor is om deze reden vervangen maar daar ligt het dus niet aan. Ik overgweeg dikkere accukabels te plaatsen.
Sjaak













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
La Léo schreef:Het euvel wat TS noemt, wordt vrijwel 98% zeker veroorzaakt door een gaar startrelais. Dit uit zich het eerst, door weigering van dienst als het warm is/wordt. Zie ook de post van Freek over het verkeerd geplaatste hitteschild.
Uhhh en als ‘t vooral bij koude motor optreedt? Heb je dan een gaar contactslot/bekabeling? Of zit er dan een contactje in je eigen hersenpan los ?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
@Rogier: startmotor draait niet, heb ik het over.
@Leo: Dus de theorie is: het startrelais is een beetje gaar, zodat hij het bij hitte alleen nog maar doet met een maximale directe stroomimpuls?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
La Léo schreef:Enige oplossing: startmotor demonteren en reviseren of eventueel alleen het startrelais vervangen. Maar als je ‘m er dan toch af hebt….
Ergo, het startrelais zit op de startmotor? Zal die er toch af moeten, dan gaan we maar gelijk reviseren, ondanks het feit dat de auto niet zo heel lang meer gaat blijven. Als ik iets doe, doe ik het goed en daarbij het verkoopt wel iets leuker met een vers gereviseerde startmotor!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Re: Vaag startprobleem…
25trd schreef:Het betreft een CX 25 turbo2 diesel.
maar toen ik `m verder draaide, gebeurde er werkelijk niets, geen tik, geen klik, geen gekuch, nada/noppes.
Robert
Dat kan alleen maar in gare elektra zitten, waarbij een gaar startrelais de hoofdverdachte is. Anders de bedrading er naartoe. Misschien nog het contactslot.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
duidelijk, we gaan beginnen bij de startmotor…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Is je probleem opgelost met een nieuwe startmotor?
Ik heb exact hetzelfde probleem bij een langdurig warmgereden motor…een zeer traag draaiende startmotor of helemaal niet (geen klik oid). Maar even wachten (5-10min) en ze slaat weer aan. Ik heb het verhaal van de versleten koolborstels ook gehoord..