11 van de 11
« Eerste  < Vorige 9 10 11
   
deur63’s BX Chic (foto’s in OP)—- APK. Zie onderaan P11
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 27 juli 2009 07:50 PM
  [ # 151 ]
japv schreef:

Dit soort problematiek had mijn ex-Chic ook, ik heb alle sensoren zowat vervangen, en ook de volgende eigenaar heeft het er niet uit gekregen. Ook de Chic van RikvdS had vergelijkbare problemen. Wel vreemd, alsof het uitgerekend Chics overkomt… Confused

En uitgerekend Chics hebben verdelerloze ontsteking… Volgens mij heeft geen enkel ander type BX dat.

Maar, een te rijk mengsel moet ook te zien zijn aan de bougies toch?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 juli 2009 07:58 PM
  [ # 152 ]

Is het ook niet bij de 1.6tgi?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 27 juli 2009 08:00 PM
  [ # 153 ]

Inderdaad, mijn Progress heeft het ook.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 juli 2009 08:18 PM
  [ # 154 ]

Mocht je nog wat zooi van zo’n motor zoeken, ik heb er nog een liggen die naar de sloop gaat (binnenkort).

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 28 juli 2009 01:53 AM
  [ # 155 ]

Roeten en hoog verbruik => te hoog benzinegehalte in het mengsel (te rijk). Inderdaad 3 sensoren die de verhouding bepalen, en natuurlijk óók de ECU? Katalysator zou je kunnen checken door de lambda-sonde (want dat bedoel ik natuurlijk eigenlijk) door te meten, of simpelweg een aantal lambda-sensors op de sloop te halen en te proberen door ze te wisselen?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 28 juli 2009 02:55 AM
  [ # 156 ]
oudelut schreef:

Roeten en hoog verbruik => te hoog benzinegehalte in het mengsel (te rijk). Inderdaad 3 sensoren die de verhouding bepalen, en natuurlijk óók de ECU? Katalysator zou je kunnen checken door de lambda-sonde (want dat bedoel ik natuurlijk eigenlijk) door te meten, of simpelweg een aantal lambda-sensors op de sloop te halen en te proberen door ze te wisselen?

Een lambda sensor van de sloop halen vind ik tricky. Ik zie op het forum dat er vaker problemen zijn met dat ding, wat in mijn ogen betekent dat er op de sloop ook vaker auto’s liggen met een gare lambda sensor.
Ik heb eens ergens op het forum gezien wat de weerstandwaardes van de lambdasensor zouden moeten zijn (ongeveer), maar dat is ook weer niet slim om te gaan meten aangezien de BX al te rijk loopt, wat dus zou betekenen dat als ik de goede waardes meet, de sensor waarschijnlijk gaar is…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 18 augustus 2009 11:38 PM
  [ # 157 ]

Na heel veel klussen in mijn huisje heb ik een avondje aan de BX geknutseld. Ondermeer heb ik een andere lichtschakelaar erin gezet, aangezien de oude last had van een gaar contact, waardoor het parkeerlicht (of hoe dat heet) niet meer werkte, op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat dan ook het achterlicht niet meer werkt, dus was het toch wel tijd om die schakelaar te vervangen.

Verder heb ik nogsteeds last van een sporadisch brandend motormanagement lampje. Raar genoeg vindt het maar op 1 bepaalde weg plaats, da’s een 50-km weg van ongeveer 1.5 km lang. Als het lampje gaat branden, is het op die weg, na ongeveer 1km 50 gereden te hebben. Gasgeven heeft geen invloed (lampje blijft branden), wanneer ik een bocht naar rechts maak gaat het lampje weer uit.

Vandaag heb ik de ECU uitgelezen. Ik krijg 4 codes:
12: start foutcodes
41: bobine (maar een Chic heeft een verdelerloze ontsteking?)
52: automatische aanpassing mengselverhouding
11: einde foutcodes

Nou heb ik de vraagbaak nageslagen, en daar staat dat code 41 genegeerd kan worden wanneer de auto wel gewoon start, en dat doet ie dus ook, geen enkel probleem met aanslaan. Code 52 is mij een raadsel, ik zie niet waar die door veroorzaakt kan worden (ik zie geen duidelijke aanleiding).

Een aantal dingen vallen me op: sinds ik dat sporadisch brandend lampje krijg, is de BX onzuiniger geworden (normaal 650km op een tank, de tank erna 450km, en zojuist gestopt bij een tankstation met 550km). Verder valt het me op dat de BX een vrij hoog stationair toerental heeft (1000 rpm) wanneer deze warm is. Deze Chic heeft er altijd al last van gehad, maar ik blijf het vreemd vinden.

Wat zijn mogelijke scenario’s? Wat is slim om te vervangen? Bougiekabels, gezien de ECU code 41 geeft? (al zien de kabels er nog goed uit)...

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 22 augustus 2009 05:38 PM
  [ # 158 ]

Te hoog stationair en foutcode 52? Klinkt mij als valse lucht. Heb je de motor al eens schoongemaakt? Ik bedoel blinkend? Zoek eens op scheuren, breuken, kieren of naden tussen monopointhuis en cilinderkop. Een inlaatspruitstuk met een dergelijk probleem, is niet ondenkbaar dat ie extra inspuit om het mengsel stoichiometrisch te krijgen. Je geeft aan dat ie dat alleen doet als ie warm is? Als ie koud is negeert ie de lambdasonde.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 22 augustus 2009 05:47 PM
  [ # 159 ]
deur63 schreef:
oudelut schreef:

Roeten en hoog verbruik => te hoog benzinegehalte in het mengsel (te rijk). Inderdaad 3 sensoren die de verhouding bepalen, en natuurlijk óók de ECU? Katalysator zou je kunnen checken door de lambda-sonde (want dat bedoel ik natuurlijk eigenlijk) door te meten, of simpelweg een aantal lambda-sensors op de sloop te halen en te proberen door ze te wisselen?

Een lambda sensor van de sloop halen vind ik tricky. Ik zie op het forum dat er vaker problemen zijn met dat ding, wat in mijn ogen betekent dat er op de sloop ook vaker auto’s liggen met een gare lambda sensor.
Ik heb eens ergens op het forum gezien wat de weerstandwaardes van de lambdasensor zouden moeten zijn (ongeveer), maar dat is ook weer niet slim om te gaan meten aangezien de BX al te rijk loopt, wat dus zou betekenen dat als ik de goede waardes meet, de sensor waarschijnlijk gaar is…

Ff inhaken want dit heb ik eerder niet gelezen. Meten is altijd goed om te doen, te snel daar conclusies uit trekken niet. Ik zou toch ook ff meten, al is het bogus. Lambdasondes zijn best betrouwbaar, van de sloop halen zou ik gerust doen. Je mot se allein nie loate stuituruh want doar houwe se nie fan.

Ik heb ooit meegemaakt na een botsing dat de lambdasonde prima waarden registreerde, uitgewisseld met nieuwe, etc. De motor bleef zwarte rook produceren en liep 1 op 6. Bleek de signaaldraad van de sonde, die via de bumperbalk liep, daar massa te maken. Nul Volt is arm, 1 Volt is rijk, dus computer kreeg het idee dat de motor veel te arm liep en spoot dus maximaal in.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 18 november 2009 11:02 PM
  [ # 160 ]

Gisteren heeft de Chic weer toestemming gekregen om ‘n jaar op ‘s lands wegen te mogen rondrijden! Glansrijk door de APK, en dat voor de 5e keer op rij! De keurmeester was vol lof over de Chic, en zei dat BXen practisch uit het straatbeeld zijn verdwenen en dat de BXen die daar de brug op komen vaak rijp zijn voor de sloop. Met een glimlach zei hij dat ik wel een heel mooi exemplaar heb, zowel van binnen als van buiten. Wederom 10 punten voor ‘t keurstation!

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 18 november 2009 11:28 PM
  [ # 161 ]
deur63 schreef:

Glansrijk door de APK

clap Gefeliciteerd!

Je hebt dus je uitlaatgas/motorloop-probleem achter je weten te laten? Hoe is het opgelost?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
11 van de 11
« Eerste  < Vorige 9 10 11
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook