11 van de 41
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Vermond’s BX’en: 19d gekeurd en nieuwe aanschaf
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 juli 2009 05:28 PM
  [ # 151 ]

En hij heeft sinds vanmiddag weer een jaar APK! Aandachtspuntje voor de remleidingen voor, maar nog geen afkeur. Word ik toch weer blij van Smile!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 juli 2009 07:23 PM
  [ # 152 ]

Gefeliciteerd met de APK.

Het lopen van de motor: zou het niet kunnen dat de distributieriem nog een tandje verkeerd staat? Daar gaan ze ook niet beter van lopen.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 juli 2009 07:29 PM
  [ # 153 ]

Bedankt!

Wat betreft tandje verkeerd, hij loopt ook weer niet zó slecht. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een motor heb gehoord waarbij de riem niet goed lag, dus kan het ook niet vergelijken. Bij het aanbrengen van de riem lag hij na 2 rotaties nog goed, dus eigenlijk kan het daar niet aan liggen. Ik zal eens kijken of ik nog een filmpje kan maken met het geluid en wat er gebeurd als ik er een bougie uittrek.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juli 2009 10:27 PM
  [ # 154 ]

Handige test zo met die bougiekabels Wink

Kan dat geen schade of ander gezeur opleveren?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 juli 2009 10:31 PM
  [ # 155 ]

Nee, kan geen kwaad. Je moet alleen uitkijken dat je geen opsodemieter krijgt Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 21 juli 2009 10:37 PM
  [ # 156 ]

Bij deze nog even een filmpje gemaakt:

 

Van de week ga ik eens de compressie meten. Wat betreft opsodemieters, ik werd daar al snel voor gewaarschuwd door middel van een licht tikkie Smile. Vanavond staat een trip richting Eindhoven op de planning, misschien moet de motor gewoon weer ingereden worden na lange stilstand Confused.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 juli 2009 10:42 PM
  [ # 157 ]

Nah, zo te horen loopt ie wel regelmatig. Beetje nagelend, alleen wel. Ik zou het dan verder ook niet weten… misschien moet je hem inderdaad weer even “los” rijden.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 21 juli 2009 10:53 PM
  [ # 158 ]

Lostrekken van de bougiedoppen bij een draaiende motor ben ik nooit zo fan van. De bobine kan zijn energie dan niet kwijt en kan stuk gaan.

Staat je ontsteking verder wel netjes op tijd?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 juli 2009 10:01 PM
  [ # 159 ]

Ontsteking ben ik aan het aanpassen om te kijken of dat nog iets kan uitmaken, maar dat heeft nagenoeg geen invloed, alleen op het stationair toerental. Hij blíjft een beetje ‘haperen’. Maar ik vind het wel goed zo en kijk er binnenkort wel weer eens naar. De eerste 200 kilometer Eindhoven-retour zijn perfect gegaan.

Edit: met ontsteking bedoel ik het kastje waar de verdelerkap op zit hé.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 26 juli 2009 01:07 AM
  [ # 160 ]

Ik heb vandaag een beginnetje gemaakt met het demonteren van de kop. Nouja, de omliggende leidingen/steunen/inlaatspruitstuk zijn weggehaald. Nu moet ik nog even een grote torx vinden voor de bouten, waarschijnlijk kan ik die maandag wel even lenen bij de garage.

Nog even wat foto’s ter illustratie:

De motor:

Lekker beetje aankloten op straat Smile:

Links thermostaat van de gti, rechts die van een 1.6 tgi:

Blijft er toch bruut uitzien, zo’n spruitstuk:

Dit baart me een beetje zorgen, wat olie bij de 4e bougie. Toen het spruitstuk er nog op zat leek het zo te zijn dat de olie wel uit dat bougiegat gekomen moet zijn. Boven op die rand van het kleppendeksel is het nog school, en zo ook bij het spruitstuk:

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 26 juli 2009 01:12 AM
  [ # 161 ]

Hoopt de olie zich daar niet gewoon op dat via het kleppendeksel lekt?

De kopbouten niet hergebruiken, heb al meegemaakt dat ze braken!
Boutgaten goed schoonmaken.

Succes verder, je bent al een eind opweg

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 juli 2009 07:33 PM
  [ # 162 ]
michel-16v schreef:

Hoopt de olie zich daar niet gewoon op dat via het kleppendeksel lekt?


Succes verder, je bent al een eind opweg

Dat klinkt aannemelijker inderdaad.  idem

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 26 juli 2009 09:20 PM
  [ # 163 ]

Is ook, ik ben benieuwd hoe makkelijk de bouten los gaan. Ik heb ze al flink in de kruipolie gezet.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 juli 2009 06:57 PM
  [ # 164 ]

Ik heb zojuist de kop gedemonteerd. De bouten gingen allemaal vrij goed los. Daarna was het probleem vrij snel te zien:


Koelvloeistof in de 3e cilinder.

De kop:

Ik heb nog een situatie waar ik graag wat reacties op zou willen hebben. De tijd dat ik in deze auto heb gereden werd het koelwater na een tijdje wel wat warmer, zeg maar een stukje voor het midden van de meter. De olie temperatuur steeg maar 2-5 graden tot 65 graden. De oliedrukmeter gaf altijd 0 aan en ik dacht dat die sensor kapot zou zijn. Ook dacht ik dat de olietemp meter niet goed zou functioneren. Maar nu op vakantie steeg hij opeens wél tijdens de oververhitting tot het rode lampje. Vóór de vakantie zelfs bij een tijdje 180 km/uur rijden steeg de olietemperatuur maar 5 graden.
Ik ga er nu maar eens van uit dat die meter wel altijd gewerkt heeft, en dat mijn motor dus nooit goed op temperatuur is geweest. Ik heb de thermostaat al getest en die functioneert goed.
Er is ooit een blik troep in het koelcircuit gegooid, en dat heeft volgens wel wat ellende achtergelaten. Ik heb al eens een dichte slang verwijderd.

Nou wil ik beginnen met het verwijderen van de waterpomp en zo alle mogelijke koelbanen doorblazen met perslucht en water.
Verder vraag ik me af of die olietemperatuur meter te vertrouwen is en of de motor echt niet warm werd. Stél dat de oliepomp geen druk meer opbouwde, dat zou kunnen verklaren dat de temperatuur niet oploopt (en ook waarom de drukmeter op 0 bleef staan Surprisedops:). Maar kan je in zo’n geval wel zo’n 9000 km rijden (heb ik inmiddels gereden met deze motor)? Dat lijkt mij een beetje lastig namelijk. Want op dit koppakking probleem na heb ik nooit problemen gehad, alleen wat olieverbruik. Starten ging altijd perfect.

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 27 juli 2009 11:47 PM
  [ # 165 ]

Controleer ook goed de cilinderbus, medeforummer rick65bxgti heeft met een zx paar jaar terug ook problemen gehad, en bleek een scheurtje in de bus te zitten.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
 
11 van de 41
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook