Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Eerder al kwam mijn vader tot stiltstand met de visa op de snelweg. Dus ik heb hem opgehaald met de autoambulance. Thuisgekomen wou de auto weer starten.
Gisteravond mijn broertje ging met de auto weg, nog geen 5min, van huis belde hij mij dat de visa weer tot stilstand was gekomen. Ik er heen en start hem direct weer.
Maar vandaag moest ik even “snel” ergens heen. Rijd de snelweg op en dacht rijd goed dit, loopt soepel. Lekker doorrijden!
Totdat de motor opeens ophield. Net alsof de auto smoorde, en ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en zag daar een dikke zwarte rookpluim hangen afkomstig van mijn auto.
Even de feiten op een rij;
Opeens krijgt de auto geen benzine meer(zo vernam het) en slaat af.
Dikke rookpluim uit de uitlaat.
Auto wil niet meer starten. Later weer wel, tot nu toe als de motor warm is duurt het langer voordat de motor weer wil starten.
Verdere gegevens:
Auto loopt soepel
Geen aparte geluiden (ook niet bij het afslaan onder het rijden)
Heeft iemand een idee/oplossing?
Zonder benzine (of olie) krijg je geen zwarte pluim denk ik?
Ontsteking stopt er mee?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Zou je misschien compressie verliezen en olie in je cylinders krijgen als het blok warm wordt en dus uitzet? Met andere woorden: zijn je zuigerveren niet versleten?
Misschien dat ik het mis heb hoor, maar dit was het eerste wat in me opkwam.
MaartenH schreef:
Ontsteking stopt er mee?
Best mogelijk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Heeft ie electronische ontsteking? Dan de module eerst maar ‘ns vervangen voor je verder zoekt.
Wat die zwarte pluim betreft, een gokje: door wegvallen van de ontsteking wordt de benzinenevel de uitlaat in geblazen en ontbrandt aldaar onvolledig, met een zwarte pluim als gevolg.
Hoorde je ook een plof in de uitlaat?
Volgens mij moet je wel erg veel olie in de zuigers krijgen wil de auto er door afslaan tijdens een snelwegrit.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zwarte rook is ook benziene. Werkt de chockeklep nog goed? Blijft dus niet half open staan?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik ga eerst mijn carberateur even schoonmaken als ik even tijd heb. Eens kijken of de auto dan weer wil starten.
Lukt dat niet dan ga ik onsteking proberen.
Al zat er laatst tussen de eerste keer en de 2e en 3e, toen ik de caterpanpakking verving in het roostertje wat troep. Wat het precies is weet ik niet, maar zou het evt.een zuigerveer geweest kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als een zuigerveer in het carter terecht is gekomen dan is er volgens mij zoveel mis gegaan dat het motortje definitief niet meer loopt…
De zuigerveren zitten in gleuven verzonken in de zuiger. Het lijkt me vrijwel onmogelijk dat deze hun plaats verlaten. Hooguit stukjes ervan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Hoe is het inmiddels met je Visa, Johan?
[offtopic]Ben je nog van plan om naar het kampeerweekend te gaan? Je kunt meerijden als je wilt.[/offtopic]
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Zit in de onsteking volgens mij,
Maar kan ik de ontsteking zo van het blok afschroeven? Of krijg ik dan allemaal instellingen in de war?
@ Joost: wil erg graag mee, maar het gaat helaas niet lukken ivm mijn werk. Moet zaterdag de hele dag werken, om half 20.30 heb ik mijn laatst afspraak voor die dag. Dus helaas Maar iig bedankt voor het aanbod!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als je het hele spul dus incl verdelerhuis/kap e.d. eraf haalt zul je het geval wel weer moeten afstellen.
Mijn ervaring is dat visa`s met een vreselijk belabberde ontsteking nog wel willen blijven lopen.
Heb je de module (bij de accu tegen binnenscherm) al wel vervangen?
Als het een Ducellier is sowieso vervangen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Goed. waarschijnlijk is de onstekingsmodule kapot.
Het betreft een ducellier. Alleen nu was ik bij brezan geweest en blijken alle onstekingsmodules 7 uitgangen te hebben en mijn ducellier 6! Echter is er op de stekker plek voor 7 ingangen waarvan de 7e zonder “connectie”. Past dit? of gaat dit niet werken.
Of heeft iemand een merk en type als vervanging voor mij ducelier MTR-01 / 521013B
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik kan er vooralsnog geen donder over zeggen…
Heb net even op HBASE gekeken en kon zelfs geen foto van het onding vinden…
Als je lid bent van de visaclub moet je Gerard Maas even een mailtje sturen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Visa 1.4 TRS schreef:Goed. waarschijnlijk is de onstekingsmodule kapot.
Het betreft een ducellier. Alleen nu was ik bij brezan geweest en blijken alle onstekingsmodules 7 uitgangen te hebben en mijn ducellier 6! Echter is er op de stekker plek voor 7 ingangen waarvan de 7e zonder “connectie”. Past dit? of gaat dit niet werken.
Of heeft iemand een merk en type als vervanging voor mij ducelier MTR-01 / 521013B
Ik heb de module op mijn Visa 14TRS vervangen door een module met 7 aansluitingen, terwijl de stekker er maar zes heeft, waarvan één ongebruikte. En het werkt gewoon. Auto start beter en loopt mooier. (Mijn oorspronkelijke klacht was dat de Visa niet altijd even lekker startte en da’s nu een stuk beter geworden.)
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Inmiddels heb ik de onstekingsmodule en verdeelkap(contactpunten waren helemaal weg) vervangen. Maar de auto geeft nog steeds geen vonk, ik vermoed dat de bobine aan z`n einde is. Iemand nog ideeen?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Auto loopt weer, was een combinatie van kapotte bobine, versleten verdelerkap en rotor.
Nu het volgende:
auto is vandaag afgekeurd, zowiezo op de harmonica hoezen van de stuurstang. Is dit makkelijk te vervangen en waar zijn deze hoezen ze krijgen?