Ik snap de aantrekkingskracht van een “echte” Oort niet. Een hoog spruitjesluchtgehalte!
Je bent dus in de markt voor een limousine van rond de 50.000. Dan ga je dus voor Hollandse zuinigheid in een auto rijden welke allerlei luxe en ook essentiële zaken zoals een koelwatertemperatuurmeter moet missen? Onbegrijpelijk*.
* er zullen vast wel zakelijke en fiscale argumenten te bedenken zijn, maar rij dan niet! (in een XM)
Just my two cents
M&M schreef:Staat leuk in de folder , een vanafprijs net onder de 50 mille ...
Waar, maar het echte voordeel (behalve goedkoper) vanuit de koper gezien?
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Auzz schreef:M&M schreef:Staat leuk in de folder , een vanafprijs net onder de 50 mille ...
Waar, maar het echte voordeel (behalve goedkoper) vanuit de koper gezien?
ik kan me voorstellen dat als je toch iets groters als een BX wou rijden dat die auto toch net een optie kon zijn.
XM heeft bijvoorbeeld natuurlijk wel een veel grotere kofferbak.
maar ze zijn ook niet veel verkocht dus blijkbaar dachten er meer mensen over om dus toch liever een wat luxere XM te kopen.
Oort was een manneke dat een aantal fiscale maatregelen introduceerde onder de ‘Commissie-Oort’. 1 daarvan was een fiscaalvriendelijke kilometervergoeding van 0,44NLG (i.p.v. 0,60) en een ander lag in de zakelijke sfeer,waar de grens van 50.000 NLG belangrijk voor werd (iets in de bijtelling meen ik). Overigens was Citroën niet de enige, ook Alfa (164), Mercedes (190 1. en BMW (316iN / later 518i) boden auto’s aan die uitgekleed waren om aan de grens te voldoen.
rb schreef:Oort was een manneke dat een aantal fiscale maatregelen introduceerde onder de ‘Commissie-Oort’. 1 daarvan was een fiscaalvriendelijke kilometervergoeding van 0,44NLG (i.p.v. 0,60) en een ander lag in de zakelijke sfeer,waar de grens van 50.000 NLG belangrijk voor werd (iets in de bijtelling meen ik). Overigens was Citroën niet de enige, ook Alfa (164), Mercedes (190 1. en BMW (316iN / later 518i) boden auto’s aan die uitgekleed waren om aan de grens te voldoen.
Dank je voor je uitleg RB (hele gave auto trouwens een Activa HDI )
Maar ja ik weet wie Oort was, en ja ik weet waarom een aantal fabrikanten dit hebben gedaan. Dan nog snap ik niet dat mensen dit vroeger gekocht hebben. Zo’n kaler dan kaal XM
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Auzz schreef:Dan nog snap ik niet dat mensen dit vroeger gekocht hebben. Zo’n kaler dan kaal XM
Omdat ze hopeloos verliefd waren op het schitterende design, op dat prachtige lijnenspel van de XM, daardoor hun laatste spaargeld bijeen schraapten en bij het ongeduldig tellen erachter kwamen dat ze eigenlijk niet genoeg hadden… maar gelukkig, er was ook een Oort-XM ... Konden ze toch nog heerlijk zweven!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mijn vader heeft ook een oort xm gereden, inderdaad heeft hij eerst bx gereden. Daarna een XM oort. Echter met lichtmetaal en airco. Echter niet af fabriek….
Een gewone injection zonder airco en lichtmetaal koste ongeveer evenveel. Vind ik een oort met airco en lichtmetaal een betere keus.
Zou eigenlijk wel willen weten of ie nog rijdt… Toen pa hem in 1999 weg deed stond er 150K op de teller en was tot aan dat moment dealer onderhouden… Eerst door Citroen Bulters Arnhem, daarna door Ruesink in Doetinchem (waar ie ook is ingeruild)
Was een vert vega (donker groen metallic) met 24 spaaks lichtmetaal en een aura airco. Auto kwam januari 1991 op kenteken. Kenteken begon met ZD.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simmetje schreef:Mijn vader heeft ook een oort xm gereden, inderdaad heeft hij eerst bx gereden. Daarna een XM oort. Echter met lichtmetaal en airco. Echter niet af fabriek….
Een gewone injection zonder airco en lichtmetaal koste ongeveer evenveel. Vind ik een oort met airco en lichtmetaal een betere keus.
Zou eigenlijk wel willen weten of ie nog rijdt… Toen pa hem in 1999 weg deed stond er 150K op de teller en was tot aan dat moment dealer onderhouden… Eerst door Citroen Bulters Arnhem, daarna door Ruesink in Doetinchem (waar ie ook is ingeruild)
Was een vert vega (donker groen metallic) met 24 spaaks lichtmetaal en een aura airco. Auto kwam januari 1991 op kenteken. Kenteken begon met ZD.
misschien dat als je het hele kenteken weet dat je het op rdw.nl kan nakijken?
Auzz schreef:Dank je voor je uitleg RB (hele gave auto trouwens een Activa HDI )
(merci ops:)
Auzz schreef:Maar ja ik weet wie Oort was, en ja ik weet waarom een aantal fabrikanten dit hebben gedaan. Dan nog snap ik niet dat mensen dit vroeger gekocht hebben. Zo’n kaler dan kaal XM
Puur Citroën bekeken: het bedrijfsterrein oprijden in een XM of een BX?? Dan weet ik het wel waarvoor de meerderheid kiest. Status o.i.d.? Aan de buitenkant ziet Jan de Buurman niet dat het een crisisuitvoering is.
Das dus de mijne we gaan toch voor wat luxers, is namelijk wel erg karig en saai, zit toch te denken om er een jongere cx of een v6 xm voor erbij te kopen aangezien ik door mijn vakantie aan mijn kilometer limiet zit van mijn oltimerverzekering !!!
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
xm'metje schreef:Das dus de mijne we gaan toch voor wat luxers, is namelijk wel erg karig en saai, zit toch te denken om er een jongere cx of een v6 xm voor erbij te kopen aangezien ik door mijn vakantie aan mijn kilometer limiet zit van mijn oltimerverzekering !!!
Groet Roy
:cevr
Hoezo: Da’s dus de mijne?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ik bedoel het in de letterlijke zin, de auto van de advertentie is mijn auto
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Die kerel heeft ‘m volgens RDW pas sinds 12 juli op zijn naam. Lijkt op handel, waarmee overigens niks mis mee is
Over de BX Dommage gesproken: Het lijkt een broodje aap verhaal, maar is echt waar! Voor meer info, zie
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”