Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Na de overstap gemaakt te hebben van een zx break naar een xsara break, en erg tevreden te zij zover heb ik nu dan toch mijn eerste probleem met de auto.
Ik heb de auto gekocht met het weten dat de airco lek was ergens, aangezien de vorige eigenaar het niet zo ‘n probleem vondt heeft hij er nooit iets aan gedaan en wist volgens eigen zeggen ook niet waar het “lek"zat.
Vervolgens het systeem af laten vullen met een lek detectie vloeistof en afgewacht.
We zijn naar Frankrijk op vakantie geweest en tijdens de rit vernamen wij al dat de airco minder werd, en op de terug reis eigenlijk al helemaal geen koeling meer
Vandaag bij de garage geweest en de mededeling gekregen dat ze het lek gevonden hadden, de condensor is lek.
Reparatie van ongeveer 450 euro.
Nu ben ik zelf redelijk handig, maar weet nu eigenijk niet of dit ook makkelijk zelf te repareren is, mede doordat het systeem gedeeltelijk nog gevuld is met het koude middel.
Heeft iemand hier ervaring mee, of is het echt een klus die door de dealer gedaan moet worden?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Als hij goed lek is, is hij wel leeg hoor ondertussen, anders even leeg laten lopen in de buitenlucht
Ik zou wel nieuwe o-ringen gebruiken, en vullen zal wel even bij de dealer (of iemand met een vul station) moeten neem ik aan, succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
hij is nog niet helemaal leeg, want de airco pomp slaat nog wel aan als je de airco aan zet.
En als ik het goed weet slaat de airco niet meer aan als het systeem leeg is, dit om je pomp te beschermen.
Kan het geen kwaad dan als je het koude middel zo maar laat lopen
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
markwerkman schreef:hij is nog niet helemaal leeg, want de airco pomp slaat nog wel aan als je de airco aan zet.
En als ik het goed weet slaat de airco niet meer aan als het systeem leeg is, dit om je pomp te beschermen.
Kan het geen kwaad dan als je het koude middel zo maar laat lopen
het is extreem slecht voor het milieu…...
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou nou, dat valt allemaal wel mee. Een Xsara airco is reeds gevuld met R134a, wat cfk-vrij is.
Je kunt overwegen om zelf de condensor te plaatsen en het systeem dan door een aircoboer te laten vullen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het koudemiddel R134a is een zogenaamd ‘broeikasgas’ wat wil zeggen een gas dat bij ontsnappen een grote bijdrage levert aan de opwarming van de aarde.
Om van een stof, b.v. R 134a te kunnen beoordelen in hoeverre deze bijdraagt aan opwarming van de aarde is een vergelijk gemaakt met ‘broeikasgas’ CO2. Dat is de Global Warming Potental van die stof. Koudemiddel R 134a heeft een GWP van 1430.
Een kilo koudemiddel laten ontsnappen betekent voor onze atmosfeer ongeveer het zelfde als 10.000 km rijden in een middenklasse auto.
GWP moet kleiner dan 150
“Niet meer aanvaardbaar” vindt de Europese overheid.
Daarom zijn koudemiddelen met een GWP groter dan 150 straks verboden.Op dit moment concentreert de auto-industrie zich op drie mogelijke opvolgers; CO2, R 152a en een derde variant. James Giardino, ontwikkelingsdirecteur van Delphi Terminal systems geeft de plussen en minnen.
Eerst CO2. Als koudemiddel heet dat R 744. Uiteraard heeft R 744 een GWP van 1. Voor een koudemiddel is dat prachtig. Het nadeel van R 744-airco is dat deze met veel hogere drukken werkt dan een R 134a installatie. “Even een oude installatie ombouwen/ vullen met dit nieuwe koudemiddel is er dus niet bij”.Nadeel zijn ook de hogere kosten.
Ondanks de hoge drukken kan een CO2-airco toch heel efficiënt werken; Door de hoge dichtheid van het gecomprimeerde CO2 hoeft de compressor er maar kleine hoeveelheden van te verpompen. Extra voordeel leidingdiameters en componenten kunnen kleiner en vragen dus minder inbouwruimte. In Europa is er veel belangstelling voor het gebuik van deze installatie maar Amerika en Azië bestaat er nog een sterke lobby tegen het gebruik van de CO2-airco.
Alternatief 2 is R1 52a. Difluorethaan. Met zijn GWP blijft R 152a net onder de 150. Als koudemiddel gedraagt het zich vrijwel net als R 134a. Groot voordeel voor de industrie: de bestaande componenten blijven gewoon bruikbaar. Nog een voordeel: Voor dezelfde koelprestatie hoeft minder R 152a te worden rondgepomt dan R 143a. Dus is er minder vermogen nodig.
Maar R 152a heeft een groot nadeel. Het is brandbaar!
Dit leidt tot een gecompliceerde oplossing, b.v. een zogenaamd ‘Secondary Loop Systeem’
Andere alternatieven?
Behalve CO2 en R 152a zijn er meer alternatieven. Ontwikkelaars werken aan nieuwe koudemiddelen en experimenteren met mengsels van bestaande koudemiddelen. Maar de ttijd begint te dringen. Het is zo 2011.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Google is your friend…. Makkelijk hé, ctrl-c…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
beter googlen, dan hier wat onzin uit te kramen alsof het geen enkel probleem is alles te laten vliegen in de buitenlucht
ik wist het namelijk al langer, want heb is een airco training gevolgd bij educam vorig jaar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Oke, heel wat informatie waar ik zelf dan maar uit op maak dat het niet goed is voor het milieu, maar dus nog best te doen is voor de doe het zelver.
Ik heb even gekeken, maar het lijkt er op dat je het hele voor front moet weg halen om er bij te kunnen, kan iemand dit bevestigen?, en misschien een “how to"plaatsen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
dat zal idd wel het verstandigst zijn, want je kan er niet goed bij… zit de droger ook geintegreerd in de condensor? of zit hij nog appart van jouw, anders lijkt het me verstandig deze ook mee te vernieuwen… bij mijn xsara zit hij in de condensor ingebouwd….
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik heb geen idee, ik ga eerst maar eens wat prijzen opvragen en dan rustig aan maar eens een reparatie poging doen
Waar herken ik de droger aan?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
markwerkman schreef:ik heb geen idee, ik ga eerst maar eens wat prijzen opvragen en dan rustig aan maar eens een reparatie poging doen
Waar herken ik de droger aan?
zo: deze is niet geintegreerd in de condensor
zo: deze is wel ingebouwd in de condensor
zo: deze is ook niet ingebouwd…..
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nitRon schreef:beter googlen, dan hier wat onzin uit te kramen alsof het geen enkel probleem is alles te laten vliegen in de buitenlucht
ik wist het namelijk al langer, want heb is een airco training gevolgd bij educam vorig jaar
Bij ons noemen ze dat een ene “stek” erkenning, en die heb ik toevallig. Daarbij: leg mij eens uit waarom men airco’s gewoon leeg mag laten lopen bij demontagebedrijven?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:nitRon schreef:beter googlen, dan hier wat onzin uit te kramen alsof het geen enkel probleem is alles te laten vliegen in de buitenlucht
ik wist het namelijk al langer, want heb is een airco training gevolgd bij educam vorig jaarBij ons noemen ze dat een ene “stek” erkenning, en die heb ik toevallig. Daarbij: leg mij eens uit waarom men airco’s gewoon leeg mag laten lopen bij demontagebedrijven?
weet ik veel? ligt maar aan hun manier van werken zeker? je kan ook gewoon het airco station eraan hangen, en de boel leegzuigen voor je een leiding of wat dan ook lost, het is niet omdat ze het doen bij demontagebedrijven en hun er niets van aantrekken, dat het “normaal” is en geen enkel probleem vormt het zomaar te laten vliegen in de buitenlucht…..
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
jongens, jongens wat een verhitte discussie over dit onderwerp
Maar ik heb even gekeken, en heb volgens mij geen ingebouwde droger, deze zit volgens mij er los bij gemonteerd aan de bijrijderskant.
Ondertussen ook de eerste prijzen voor een condensor binnen en de goedkoopste tot nu toe is rond de 110 euro.
Wacht nog wel even af of er nog andere aanbiedingen komen van de mensen die ik gemaild heb.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
ik kan er niet aandoen, maar ik vind het onverantwoord het gewoon te laten vliegen alsof er geen enkel probleem is…. je kan ook naar een plaatselijke aircoboer gaan, en hem eerst laten leegtrekken, voor je werkzaamheden uitvoert…. je hoort de ganse dagen niet anders van recyclage, bezuinigen, roetfilters, enz enz enz, maar een kilogram r134a laten vliegen = 10000km met een middeklasse auto, dat is geen enkel probleem hoor, want de demontagebedrijven doen het, dus wij ook.. haha