Zojuist remde mijn zx 1.4 zonder dat ik het wilde. Na een ritje met 5 personen in de auto, merkte ik bij het optrekken dat ik niet echt vooruit kwam.
Even rondje gelopen en rechtsvoor rook ik de rem behoorlijk. Ben even achteruit gereden en ben toen hard op de rem gegaan. Daarna was het goed. 2 km later liep ie weer iets aan.
Morgen ga ik het nader inspecteren, maar misschien heeft iemand nu al tips??
zx 1.4i ‘95 / xantia 1.9 td ‘97
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De remzuiger zit vast.
Remklauw demonteren en schoonmaken is de enige andere optie op vervanging ($$$).
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
bedankt!
Ik heb net gekeken. Stukje rubber sloot niet helemaal meer aan, dus dat zal wel de boosdoener zijn.
Als ik hem ga demonteren, loopt dan alle olie uit de leiding? Of hoef je niet per see alles uit elkaar te halen om hem schoon te maken?
Klauw van de sloop een optie? of is dat ook nog heel duur?
zx 1.4i ‘95 / xantia 1.9 td ‘97
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Welk rubber sluit niet meer goed aan?
Het beste is om de remklauw helemaal los te maken, dus moet de remleiding eraf. Zodra de remleiding los is gedraaid doe dan een boutje o.i.d erin zodat de remvloeistof er niet uit loopt.
Probeer met een schuurpapier korrel 800 of meer de remzuiger op te schuren. Wees voorzichtig met de rubbers, nieuwe rubbers/revisisetje bestellen zoals ZX cruiser aangaf is aan te raden. Smeer de geleiders goed met het speciale witte (keramisch?) vet. Koop wat remvloeistof, ververs het desnoods.
Het is te hopen dat het daarmee opgelost is, anders kun je een gebruikte proberen, een nieuwe is idd erg prijzig maar wel de beste oplossing.
Dit geintje heb ik al meegemaakt met de Xsara van mijn ouders, bovenstaande geprobeerd en uiteindelijk toch 2 nieuwe remklauwen besteld omdat de remzuigers ovaal waren, niet op het oog te zien. Bij het monteren en ronddraaien kwam ik erachter dat de zuiger alleen op 1 punt in de cilinder paste, was niet meer rond te schuren .
Vergeet niet de remmen te ontluchten als je klaar bent met de klus.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Bedankt voor je uitleg.
Op de foto is te zien welk rubber het is, zie de rode pijl. ik heb em iets aangeduwd dus op de foto valt het wel mee.
Verder vroeg ik mij af of die remblokken zo horen te zitten ten opzichte van elkaar??
En bij het groende pijltje ontbreekt een schroefje, klopt dat? Is dat een stelplaatje ofzo?
zx 1.4i ‘95 / xantia 1.9 td ‘97
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het rubber bij de rode pijl is van de remzuiger. Als die niet goed aangesloten zat, komt er geheid water en stof tussen en tast direct de remzuiger aan. Probeer met veel kruipolie de remzuiger gangbaar te krijgen en de remzadel flink heen en weer te bewegen over de geleiderpennen.
Zo te zien lijken de remblokken goed te zitten, het valt mij wel op dat de groeven niet recht t.o.v. elkaar staan maar dit zou niet een probleem hoeven te zijn. De montage van de blokken horen asymetrisch te zijn.
Het bovenste plaatje houdt de remblokken op zijn plaats, terwijl ze wel heen en weer kunnen bewegen. Eigenlijk hoort er een verend klemmetje op de plek van de schroef en bij de groene pijl hoort niks te zitten.
Aan de rode kleur aan de buitenrand van de schijf is te zien dat de remklauw aanloopt.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:Het rubber bij de rode pijl is van de remzuiger. Als die niet goed aangesloten zat, komt er geheid water en stof tussen en tast direct de remzuiger aan. Probeer met veel kruipolie de remzuiger gangbaar te krijgen en de remzadel flink heen en weer te bewegen over de geleiderpennen.
Zo te zien lijken de remblokken goed te zitten, het valt mij wel op dat de groeven niet recht t.o.v. elkaar staan maar dit zou niet een probleem hoeven te zijn. De montage van de blokken horen asymetrisch te zijn.
Het bovenste plaatje houdt de remblokken op zijn plaats, terwijl ze wel heen en weer kunnen bewegen. Eigenlijk hoort er een verend klemmetje op de plek van de schroef en bij de groene pijl hoort niks te zitten.
Aan de rode kleur aan de buitenrand van de schijf is te zien dat de remklauw aanloopt.
dank
Het rubber zat er niet veel meer dan een mm van af, en de zuiger doet het op het moment wel, maar ik begrijp dat het verstandig is dit goed schoon te maken.
zx 1.4i ‘95 / xantia 1.9 td ‘97
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De boel gangbaar+schoonmaken (van beide remklauwen) maken kan geen kwaad, daarmee bespaar je je remmen en benzine .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Dat schroefje hoort niet en moet inderdaad een veertje te zijn zodat het een losse ophanging is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bedankt allemaal voor het meedenken
Heb de rem schoongemaakt, niets vervangen want het zag er nog wel heel uit.
Komende 3 weken mag de zx in zijn moederland rondtuffen, zal ie fijn vinden.. daarbij komt natuurlijk ook nog verwennerij met 98 brandstof, want ik hoorde dat de zx de bioethanol in de nieuwe euro95 niet lekker vindt..
zx 1.4i ‘95 / xantia 1.9 td ‘97