Thijsvandebles schreef:Die ‘te lange’ handremkables van de BX hebben een reden. Als je naar linksstuurt heb je aan de rechtervoorkant wat meer kabel nodig, en andersom links ook. Toch zijn ze inderdaat wat aan de lange kant..
Wat ik doe is een stukje rubberslang met tie-wraps erom heen, zodat de buitenkant niet beschadigd wordt door insturende wielen…En ach, zo’n handremkabeltje kost nog geen 20 euro, en zit er binnen een half uur in….
Zo zo Marten, 0.4 voor je roetmeting? Wat een schone wagen dan.
Nu is de roetmeting een wassen-neus, (net als die hele APK), want ze meten de motor onbelast!!
Het geeft wel iets van een indicatie. Een echt rot roetend blok zal er niet doorheen komen. Maar het zegt mij genoeg dat mijn oude blok er ook doorheen floot. Die was allesbehalve fris en rookte onder belasting als een stoomloc. Vooral met een caravan bult op was een mooi gezicht.
Als ik NU met dit blok rook zie in mijn buitenspiegel dan betekent het dat ik mijn blok te hard laat werken met koude motor. Dat is de enige omstandigheid dat ik hem zie roken en een indicatie om het iets rustiger aan te doen. Warm kun je doen wt je wilt maar krijg je er geen rook uit.
Uitlaatje was mooi schoon want er zat weinig spreiding in de gemeten waarden.
ZX1.4i schreef:PSA diesels schijnen sowieso makkelijk door de roetmeting te vliegen, de TDI’s van VW schijnen veel meer moeite te hebben op dit punt :
Klopt….dat hoor ik ze ook vaak zeggen.
Enne, Marten….mooi die roetmeting…hoog tijd dat je hem effe opschroeft naar 2.5
Bram schreef:ZX1.4i schreef:PSA diesels schijnen sowieso makkelijk door de roetmeting te vliegen, de TDI’s van VW schijnen veel meer moeite te hebben op dit punt :
Klopt….dat hoor ik ze ook vaak zeggen.
Enne, Marten….mooi die roetmeting…hoog tijd dat je hem effe opschroeft naar 2.5
Mag jij voor mij een fonds regelen voor financiering van een Quaife sperdifferentieel Ik hoor het wel wanneer ik aan de gang kan gaan
Nu we toch over roetmetingen aan het praten zijn, iemand ervaring met van die middeltjes om de roetuitstoot te beperken. Bij de Halfords verkopen ze zoiets, er staat op voor de roetmeting dat spul erin gooien en een stukje rijden, echt goedkoop is dat spul niet, kost c.a. €20.
Is dat spul onzin/fabeltje, net zoals ik weleens gehoord heb om er een beetje benzine in te gooien voor de roetmeting :
ZX1.4i schreef:Nu we toch over roetmetingen aan het praten zijn, iemand ervaring met van die middeltjes om de roetuitstoot te beperken. Bij de Halfords verkopen ze zoiets, er staat op voor de roetmeting dat spul erin gooien en een stukje rijden, echt goedkoop is dat spul niet, kost c.a. €20.
Is dat spul onzin/fabeltje, net zoals ik weleens gehoord heb om er een beetje benzine in te gooien voor de roetmeting :
Ik heb mij er nooit echt in verdiept omdat ie er toch altijd doorheen floot. Van benzine heb ik ook wel gehoord dat het een positieve invloed heeft op de roetmeting. Wat ook kan helpen is een stuk voor de roetmeting plankgas in de 3 te gaan rijden. Dan blaas je in elk geval de zaak goed door.
Maar goed, waarom zou je er middeltjes in stoppen als het zonder ook goed gaat?
mpostma schreef:Wat ook kan helpen is een stuk voor de roetmeting plankgas in de 3 te gaan rijden. Dan blaas je in elk geval de zaak goed door.
Ik doe niet anders met de (verlengde) Jumper 2.5D van de zaak, de sidebar en zijkant van de auto is pikzwart, de uitlaat zit namelijk aan de zijkant . In zijn 3 naar de 90 blazen is de enige manier met die Jumper om in te voegen op de snelweg, met veel moeite haalt dat ding de 130
De Jumper 2.8HDI’s hebben een schone sidebar en zijkant
mpostma schreef:Maar goed, waarom zou je er middeltjes in stoppen als het zonder ook goed gaat?
Was ik ook niet van plan, heb vertrouwen in de PSA diesels
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Een tank met zo puur mogelijke biodiesel leegrijden schijnt de boel ook lekker op te schonen. Wel daarna je brandstoffilter vernieuwen!!! Of PPO ook zo’n reinigende werking heeft weet ik niet, bovendien kan niet elke diesel PPO goed verdragen, zoals bekend is uit de draadjes die daar een tijdje geleden over liepen (en nog steeds lopen).
Je hoort vaak dat als je in de 2de of 3de versnelling een flink stuk vol gas trapt, en een stuk of wat keren flink optrekt, dat dan de roetuitstoot minder word… Niets is minder waar. Bij die gevallen waar dat bij helpt, zit er een heleboel aangekoekt roet in de uitlaat, die er bij de meting uitkomt.
Die reinigingsmiddeltjes zijn leuk als je je auto wilt verkopen.
Een auto roet als bijv. de zuigerveren op zijn, of de verstuivers slecht hun werk doen. Hier doen wondermiddeltjes helemaal niets tegen.
Biodiesel of PPO heefd geen reingende werking, maar is zelf gewoon een stuk schoner.
Test
Thijsvandebles schreef:Je hoort vaak dat als je in de 2de of 3de versnelling een flink stuk vol gas trapt, en een stuk of wat keren flink optrekt, dat dan de roetuitstoot minder word… Niets is minder waar. Bij die gevallen waar dat bij helpt, zit er een heleboel aangekoekt roet in de uitlaat, die er bij de meting uitkomt.
Het blaast aardig door met max toerental in de 3. Je rijdt dan nageneog onbelast met flink wat wind door de uitlaat. Je blaast je uitlaat dus schoon. Maar goed, als je motor een hoop roet geeft dan verbloem je dat niet. Deze “truuk” zal er dan ook hooguit voor zorgen dat je bij de roetmeting een paar keer plankgas kan voorkomen. Stel dat je er zo heen gaat dan zal ie eerst veel roet meten (hoge k-waarde) maar dat blaast ie er met een paar keer plankgas wel uit. Het is dus maar net wat je wil. Uitiendelijk zal die spreiding wel afnemen, als je maar genoeg pogingen doet. Je kan het zelf wat geleidelijker doen.
Feit blijft dat de meeste diesels er zonder truken prima doorheen komen, met of zonder midddeltjes. Belangrijkste is nog wel dat je motor in goede staat van onderhoud is (distributieriem goed, genoeg olie en koelvloeistof). Als een motor de roettest niet haalt door teveel uitstoot dan is het een viespeuk en als ie vastloopt was ie toch wel gesneuveld vroeg of laat.
Voor een echt goede meting zou een belastingtest met een paar verschillende toerentallen veel beter zijn. Daarmee belast je de motoren niet onnodig met plankgas EN je meting wordt veel beter. Praktisch gezien is dat nogal lastig (belasting is lastig te testen) dus doen ze het maar op deze onbeholpen manier om enigszins een idee te krijgen. Gezien het feit dat er in de praktijk niet veel motoren blijken te sneuvelen valt het dus wel mee met de ernst van de test. Psychologisch is het wel een lastig verhaal. Het klinkt niet prettig, zo’n 2.1 dieselmotor met 5200 toeren.
Ik maakte mij nog iets zorgen. De HD pomp slaat ontzettend vaak in wat een lichte schommeling geeft in het stationaire toerental. Met teveel schommeling in het stationaire toerental mislukt de meting ook. Dit was echter geen probleem.
nou nou dat is wel erg kort door de bocht… dieselreiniger helpt wel degelijk!
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Verklaar u nader. Tekst, uitleg, en het liefst met plaatjes en/of filmpjes
Tuurlijk helpt schoonmaken altijd. Als je je verstuivers laat reinigen en reviseren helpt dat. Waar mijn gedachten meer naar uitgingen was het volgende:
Piet heefd diesel, die diesel moet APK. De APK zegt, te veel roet. Piet doet wondermiddeltje door zijn diesel. Diesel krijgt APK, Piet blij .
Zo werkt het dus niet. Ik bedoel, op het moment zal het misschien best even werken, maar het is zeker geen oplossong voor langere tijd. Als er iets niet goed is, moet het gemaakt worden. Dus zuigerveren vervangen, verstuivers reviseren, of misschien wel beter en makkelijker, een ruilmotor monteren.
Met respect voor alle fabricanten en hun afnemers, wonderolie bestond in de middeleeuwen ook al tegen allerlei kwaaltjes. Maar beter werden de menschen er niet van.
Test
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja Thijs, je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij was dit het punt ook niet. Er is wel een verschil tussen of je te maken hebt met een inwendig wat vervuilde motor die verder wel in een goede conditie verkeert, of een daadwerkelijk versleten blok. In het laatste geval zullen zgn wondermiddelen je inderdaad niet verder helpen. Maar in andere gevallen kunnen reinigingsmiddelen soms best zinvol zijn. Heb ik zelf overigens nooit gebruik van gemaakt hoor, als ik in Duitsland ben flikker ik er gewoon biodiesel in, reinigt ook lekker!!
Toch vindt ik als je blok vervuilt is, dat ie uit elkaar moet en weer schoon in elkaar. Tuurlijk zal zo’n middeltje heel even helpen, vandaar mijn opmerking: Leuk als je je auto wilt verkopen.
Test
Thijsvandebles schreef:Piet heefd diesel, die diesel moet APK. De APK zegt, te veel roet. Piet doet wondermiddeltje door zijn diesel. Diesel krijgt APK, Piet blij .
Zo werkt het dus niet.
Het is misschien niet de bedoeling, maar zo gaat het in de praktijk dus wel! Keer op keer hoor. En het maakt de hele roetmeting waardeloos De ergste rookhokken komen er met een paar foefjes door en denk je nou echt dat de eigenaars dan na de keuring nog gaan investeren alleen maar om hun uitlaat schoner te krijgen? Helaas niet dus. Als dat zo was (zo veel verantwoordelijkheidsgevoel onder de dieselaars), was die hele roetmeting niet alleen zinloos maar ook onnodig.
Dieselreiniger is geen wondermiddeltje, maar gewoon spul wat helpt de verstuivers te reinigen. Het helpt lang niet zoveel als de verstuivers los laten reinigen of reviseren, maar het helpt wel degelijk. Dat het helemaal niets tegen slechte verstuivers doet is dus niet waar… er zijn veel betere (dure) manieren maar toch… en je kan wel vinden dat men het beter moet oplossen, en in het ideale geval ben ik het ook wel met je eens maar maak dat maar eens iemand wijs die een auto van een paar 100 euro elk jaar weer zonder veel moeite door de keuring krijgt. Die gaat toch niet zomaar een paar duizend euro in een complete motorrevisie investeren omdat de motor misschien een tikje vervuild is en de zuigerveertjes niet meer nieuw? Of honderden euro’s in revisie/nieuwe verstuivers? “De oude doen het toch nog?”
En dat specifieke “roetmeting wondermiddeltje”... ach… dat is natuurlijk hoogstwaarschijnlijk dieselreiniger in een nóg duurder flesje…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Ja zo is het maar net. Toich zou ik niet blij zijn met zo’n middeltje in mijn brandstofpomp / verstuivers. Ik geloof meer in los nemen en laten reviseren. Verstuivers laten reviseren is overgins niet zo duur hoor. Voor €75 heb je ze alle 4 laten doen… Kun je ze gelijk 10 bar hoger laten afpersen om op PPO te gaan rijden
Test