Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Inderdaad, kwestie van smaak. Ik vind Sport en 16V stoelen erg lekker, Digit stoelen doen me niks, ik haat grijs. Sport en GT instrumentarium vind ik lelijk, 4TC vind ik wel weer mooi. Digit en TRS dashes vind ik prachtig.
Type 2 dash vind ik vooral praktisch omdat je meer opbergruimte hebt, qua bediening en overzicht vind ik het geen plus boven type 1. Daarnaast, het oog wil ook wat en type 2 vind ik wat dat betreft een mislukking.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Alcyone schreef:.....Daarnaast, het oog wil ook wat en type 2 vind ik wat dat betreft een mislukking.
Nou nou, een mislukking is wel erg scherp geoordeeld hoor. Ik vind het dashboard van type 1 ook erg mooi, maar qua vormgeving is er niets mis met een type 2 dash. Ik heb het nu even niet over de gebruikte materialen, maar dat type 2 dashboard is wel mooi symmetrisch vormgegeven, met een strak afgewerkte middenconsole en de belangrijkste bedieningselementen nog steeds - zoals het hoort bij een citroen- direct onder handbereik. ‘Tuurlijk, satellieten en een oog-snelheidsmeter zijn erg leuk, maar er is niets mis met een normale snelheidsmeter. Ik zou er in ieder geval geen mooie BX 19 GT voor laten staan, om dan maar even bij type 1 te blijven!! Je hoeft een type 2 dash niet mooi te vinden, maar een mislukking… daar ben ik het absoluut niet mee eens!!
Bovendien, de laatste CX-en deden het ook met analoge meters, desondanks kun je het dashboard van dat type toch onmogelijk 13 in een dozijn noemen, en ik zie toch duidelijke overeenkomsten met het BX t2 dash.
Alcyone schreef:.....Daarnaast, het oog wil ook wat en type 2 vind ik wat dat betreft een mislukking.
Ach ja, smaken verchillen. Ik vind een type 2 dash een stuk praktischer. Het instrumentenpaneel is zeer prettig af te lezen, duidelijk en mits met GTI klokkenspel voorzien van voldoende meters. Ik ben zowieso niet zo kapot van die satelietdashes a la GSA, visa enzo.. Wat ik wel mooi vind is een CX type 1 dash, een GS type 2 dash (met klokken), een DS dash.
Wat betreft modernere dashboarden vind ik het type 1 XM dash zeer goed te pruimen alsook een Renault 25 of Renault Safrane dash met zo’n luifel.
Waarom ze bij type 2/3 geen 2é Ruitenwisser hebben geplaatst en ook bij de ZX daarmee zijn doorgegaan tot het einde…..is me altijd nog een vraag.
Ik heb de afgelopen 14 jaar wat afgevloekt tegen dat ene ding….vooral als je hem stil had staan en er regendruppels van linksonder weer in je gezichtsveld kwamen.
Hup…weer dat ding een slinger geven….ondertussen tegen die regeldruppels roepen : BLIJF waar je bent Go$^@$
Of dat Ruitenwisser-asje wat bij 90 % van de BX’en versleten is waardoor je RW zo lekker heen en weer klapt….danwel teveel naar links komt en dan extra lawaai maakt.
Over het dashbord van zowel type 1 als 2 zul je me niet horen klagen….WEL weet ik nog dat ik (toendertijd) heel wat keren bij de sloop was om voor de zoveelste keer wat schakelaartjes eruit te wrikken van die Type-1.
Vooral die van de Achterruit-verwarming gaven nogal eens de geest.
Wel kon je zo lekker makkelijk een Bekerhouder recht boven op je klokkenwinkel zetten.
Of dat Ruitenwisser-asje wat bij 90 % van de BX’en versleten is waardoor je RW zo lekker heen en weer klapt….danwel teveel naar links komt en dan extra lawaai maakt.
Whiehoe, dan behoort mijn bx bij die 10% met het goeie asje
Wel kon je zo lekker makkelijk een Bekerhouder recht boven op je klokkenwinkel zetten.
Dat kan bij de xantia ook alleen niet te hard door de bochten dan
Bram schreef:Waarom ze bij type 2/3 geen 2é Ruitenwisser hebben geplaatst en ook bij de ZX daarmee zijn doorgegaan tot het einde…..is me altijd nog een vraag.
Ik heb de afgelopen 14 jaar wat afgevloekt tegen dat ene ding….vooral als je hem stil had staan en er regendruppels van linksonder weer in je gezichtsveld kwamen.
Hup…weer dat ding een slinger geven….ondertussen tegen die regeldruppels roepen : BLIJF waar je bent Go$^@$
Of dat Ruitenwisser-asje wat bij 90 % van de BX’en versleten is waardoor je RW zo lekker heen en weer klapt….danwel teveel naar links komt en dan extra lawaai maakt.
Over het dashbord van zowel type 1 als 2 zul je me niet horen klagen….WEL weet ik nog dat ik (toendertijd) heel wat keren bij de sloop was om voor de zoveelste keer wat schakelaartjes eruit te wrikken van die Type-1.
Vooral die van de Achterruit-verwarming gaven nogal eens de geest.
Wel kon je zo lekker makkelijk een Bekerhouder recht boven op je klokkenwinkel zetten.
Hmm, persoonlijk heb ik nooit problemen ondervonden met die ene ruitenwisser. Ik vind het zelfs mooi staan. Het is weer iets typisch Citroën, dat de BX juist zo leuk maakt.
Over de verschillende dashboards:
Ik blijf het type 1 dasgboard het mooiste vinden, vooral in de Digit-uitvoering (dat is ook de reden dat ik nu 2 Digits heb… ).
Maar het is echt waar dat je het type 2 dashboard weer gaat waarderen als je een tijdje in een type 1 rijdt. Het type 2 dashboard heeft toch wel enkele overeenkomsten met het type 1 dashboard, zoals de plaats van de achterruitverwarming-, alarmlichten-, achterruitenwisser- en mistlichtenknoppen, die met je vingers te bedienen zijn.
Verder is het type 2 dashboard een stuk praktischer m.b.t. opbergruimte.
Maar dat eenspakig stuur uit de type 2 vind ik maar niks. De spaak vind ik te dik.
Maar goed, alles is natuurlijk een kwestie van smaak, maar een mislukking vind ik het type 2 dashboard allerminst. Het is en blijft toch wel Citroën.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
XBXG schreef:....Maar dat eenspakig stuur uit de type 2 vind ik maar niks. De spaak vind ik te dik….
Daar ben ik het wel van harte mee eens. Daar hadden ze wat mij betreft rustig het type 1 stuur kunnen laten zitten, die dikke spaak van het type 2 stuur zit alleen maar in de weg. Oplossing: GTI/ Chic stuur monteren!!
winnetou schreef:Dus, heeft er iemand nog een leuk zwart GTI-stuurtje voor me liggen?
Nee….maar wel een oud stuur met een gat er in gezaagd !
Werkt prima hoor…. ik vind het ook waardeloze sturen die type 2-3.Met excuses !! ops:
Ik heb per ongeluk i.p.v. de Quoteknop, de Wijzigtoest gebruikt.
Kan het nu niet meer terughalen.
(een wel meer voorkomend Mod-foutje.)Dus sorry, Wouter.
Bram
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Gister nog even het beest in de bx wakker geschud en een aardige 192km/u op de teller gehad
Dat moet harder kunnen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
mijmerend
Tja
Wat zal ik zeggen… Ja ik mis de BX, ben nu bezig met de apk voor mijn 440 automaat. Als iemand mij een goede BX break zou geven en nog wat cashgeld… dan zou ik wellicht zo het aanbod kunnen aannemen.
Ja de volvo met 133000 km is leuk en een automaat is perfect.
Echter het is geen citroen.. de ruimte, de zittingen en het perfecte veersystem ..... Wellicht het volgendjaar, maar dan zal het geen BX zijn denk ik (maar wellicht een XM of xantia) die zijn dan niet meer te krijgen, hoewel ik er genoeg zie hier in de buurt en laatst nog een break aangeboden kreeg, echter de cashflow is nu even een probleem.
Net een kind en huis dus dat lukt nu even niet.
Ik zal je een tip meegeven, blijf lekker citroen rijden. Je mist nix met die andere merken.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Re: mijmerend
Jf schreef:Tja
Wat zal ik zeggen… Ja ik mis de BX, ben nu bezig met de apk voor mijn 440 automaat.
..........
Ik zal je een tip meegeven, blijf lekker citroen rijden. Je mist nix met die andere merken.
Ik zal je zeggen dat ik ook nog even met een Volvo 460 (TD) bezig ben geweest, voordat ik deze TD kocht.
Maar…..eenmaal gewend aan de betrouwbaarheid van de PSA (turbo) diesel, durfde ik die stap niet te wagen.
Je hoort zo hier en daar weleens wat over die Renault TD motoren die in een Volvo huizen.
Maar qua model vind ik het wel een fraaie auto…die 440/460.
Ben dik tevreden met de Xantia TD…..maar als ik zowel een Xantia als BX tegelijkertijd op de weg zie….gaan mijn ogen eerst naar de BX !
Tsja….(snif).....
Re: mijmerend
Jf schreef:Tja
Wat zal ik zeggen… Ja ik mis de BX, ben nu bezig met de apk voor mijn 440 automaat. Als iemand mij een goede BX break zou geven en nog wat cashgeld… dan zou ik wellicht zo het aanbod kunnen aannemen.
Ja de volvo met 133000 km is leuk en een automaat is perfect.
Je wilt dus eigenlijk de 440 automaat wegdoen en weer BX gaan rijden ?
M’n ouders zijn eigenlijk aan een opvolger van hun Swift 1.0 3-bak automaat toe. Ofwel, vertel eens wat meer over de 440
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
....
beetje laat antwoord..
nee die hellseendjes site kende ik niet…
ach als ik een goede BX break tegen kom… tja..