Had ik jullie al verteld dat ik zo’n 14 jaar geleden een witte Visa 1100 had met een LPG installatie ?
Die gastank leek wel wat op een Scudraket en zat achterdwars tegen het schutbord aan.
Jammer genoeg ben ik er in Den Bosch totaloss mee gereden….door een Opel Manta notabene.
Liep er prima op….dat was mijn laatste ervaring met een auto op gas.
Die Visa kocht ik toendertijd bij (nu EX) de fa; Schoonderbeek uit Hillegom, toen een Peugeot-Talbot dealer….daarvoor Simca
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
PBO schreef:De 2.0 16V op gas doet het in een Xantia vrij goed qua betrouwbaarheid.
En dat G3 gevoeliger is geloof ik best, maar als ik de ervaringen uit directe omgeving met verschillende auto’s met G2 en G3 installaties vergelijk, komt de G3 er (voorzichtig uitgedrukt) nou niet echt slechter uit. Moet je denk ik ook wat geluk bij hebben.
Ik heb in mijn Xant een AG-installatie zitten, in de dik 3 jaar dat ik deze auto heb weinig gezeur mee gehad (afkloppen ). Daarnaast heb je (o.a.) nog Vialle, Koltec-Necam en Prins.
ik neem aan dat de 2.0 16V in de XM hetzelfde is als in de Xantia?
bij de C5 zal de 2.0 16V iets gewijzigd zijn denk ik zo?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
arjan_verkade schreef:ik neem aan dat de 2.0 16V in de XM hetzelfde is als in de Xantia?
bij de C5 zal de 2.0 16V iets gewijzigd zijn denk ik zo?
Klopt.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
XM/Xantia of C5 motoren moet je ff de motornummers vergelijken, dan weet je of ze hetzelvde zijn, maar hoe moderner hoemeer electronica ellen erop is wel eerder de regel dan de uitzondering…milieu milieu milieu ,het word er niet betrouwbaarder op.
kijk maar naar het gewicht, een kleine tuut weegt tegenwoordig meer dan destijds een BX of zelfs een CX,,1200 kg is het gemiddelde tegenwoordig, terwijl een GS en een BX rond de 1000 kg zweven.
jaja die sips en airbags maken een tuut er niet lichter op.
en elke KG gewicht is extra brandstof per KM….
doe mij maar een BX , lekker nieuwe draagarmrubbers en lagers, wat fuseekogeltjes wisselen, ff het blokje en bak reviseren, en hupla zelfs met een half miljioen op de teller is het nog heerlijk tuffen, tegen weinig kosten…
greets van wupke:die ook overwogen heb om in de xant te stappen, maar dat toch maar ff achterwege laat,,
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ kreazyV8wuppo
ja alles wordt steeds zwaarder dat ben ik met je eens.
gewicht van de C4 is ook erg hoog bijvoorbeeld.
maar ja sommige snufjes zijn toch wel weer erg lekker zoals airco en cruise control e.d.
en klein voordeel is dat de motoren wel steeds zuiniger omgaan met brandstof.
mijn Xsara 1.4i loopt net zo zuinig als een BX 1.4i terwijl die toch aardig wat zwaarder is.
mijn Xsara 1.4i loopt net zo zuinig als een BX 1.4i terwijl die toch aardig wat zwaarder is.
kan je nagaan hoezuinig hij zou zijn als die 14,i in de BIX zou liggen…
wupke:die 1 op 17 rijd op LPG (mits ik mn loden klompen thuis laat) hehe
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:mijn Xsara 1.4i loopt net zo zuinig als een BX 1.4i terwijl die toch aardig wat zwaarder is.
kan je nagaan hoezuinig hij zou zijn als die 14,i in de BIX zou liggen…wupke:die 1 op 17 rijd op LPG (mits ik mn loden klompen thuis laat) hehe
de luchtweerstand kan daar ook nog mee te maken hebben.
BX is toch wat vierkanter.
waar rij jij dan in op LPG 1 op 17?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
arjan_verkade schreef:als het een XM wordt denk ik nu ook steeds meer aan 1 van na 98 een 2.0 16V.
liefst met een niet al te hoge km stand.
deze XM staat eigenlijk vaak aangeschreven als een betrouwbaarste XM.
Waar staat dat dan????? Mijn 93-er V6 heeft me nog niet in de steek gelaten hoor. Hoe minder er op zit, des te minder er kapot gaat. Als je ultra-betrouwbaar wilt rijden, dan moet je een XM 2.1 Diesel SX zonder hydractief nemen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Gewicht
M&M schreef:Niet alles wordt zwaarder hoor .... neem als voorbeeld een Xantia en een C5 beide met 2.0i-16v motor , de Xantia in kale uitvoering en de C5 een Difference ( vrij luxe , zeker in vergelijk met de Xantia ) , scheelt 2 kg in het voordeel van de C5 , OK niet veel maar iig niet zwaarder , de C5 daarentegen is wel veel luxer en vele malen veiliger
C5 difference 2.0i-16v -> 1293 KG
Xantia 2.0i-16v -> 1295 KG
zo’n difference is volgens mij zowat nog luxer als een exclusive?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:arjan_verkade schreef:als het een XM wordt denk ik nu ook steeds meer aan 1 van na 98 een 2.0 16V.
liefst met een niet al te hoge km stand.
deze XM staat eigenlijk vaak aangeschreven als een betrouwbaarste XM.Waar staat dat dan????? Mijn 93-er V6 heeft me nog niet in de steek gelaten hoor. Hoe minder er op zit, des te minder er kapot gaat. Als je ultra-betrouwbaar wilt rijden, dan moet je een XM 2.1 Diesel SX zonder hydractief nemen
2.1 diesel zonder turbo vind ik ook niet echt bij een XM passen
betrouwbaar zeker, maar wel wat traag….
verder mag er van mij ook wel wat luxe inzitten.
dan denk ik zelf dat je bij een late XM 2.0 16V er aardig wat kinderziektes uit zijn.
en het onderhoud zal stukken goedkoper zijn dan bij een V6.
V6 zou ik wel graag willen.
maar daar ben ik even vanaf gestapt
verzekering zal met mijn 23 jarige leeftijd ook wel pittig zijn.
en die nieuwere 2.0 16V zijn niet zoveel trager als een V6.12.
arjan_verkade schreef:kreazyV8wuppo schreef:mijn Xsara 1.4i loopt net zo zuinig als een BX 1.4i terwijl die toch aardig wat zwaarder is.
kan je nagaan hoezuinig hij zou zijn als die 14,i in de BIX zou liggen…wupke:die 1 op 17 rijd op LPG (mits ik mn loden klompen thuis laat) hehe
de luchtweerstand kan daar ook nog mee te maken hebben.
BX is toch wat vierkanter.waar rij jij dan in op LPG 1 op 17?
Ik heb de cursus ANDERS RIJDEN gehad , welliswaar voor de vrachtauto, maar het is ook goed te gebruiken in een personenauto.
ik tuf in een BX 19 tzi, op LPG.
ik schakel voor de RPM 2500 al op, geregeld ook vanuit stilstand via 1/3/5.
ik tuf 30 in de 4e en 50 in zijn 5.
ik zal eerlijk zijn, dat ik dit ook niet conseqent vol kan houden, en soms ook wel eens de 6500 rpm haal, maar ja, dat is maar sporadisch.
als ik steeds dat anders rijden handteer, dan gaat het mij ook wel eens vervelen.
echter, ik heb diverse truukjes doorgegeven aan vrienden, en soms houden we wedstreid wie kan het zuinigst tuffe.
maar laat je gaspedaal eens eerder los en schakel dan OP ipv TERUG.
dus ipv in zn 3e op verkeerslichten te naderen, opschakelen terwijl je je gas los laat naar zn 5e.
en zo zijn er diverse manieren om kilometers zonder verbruik te rijden.
de stelling is simpel,, ROLLEN KOST GEEN BRANDSTOF.
en zorg domweg dat je zo min mogenlijk stil staat.
dus houd hem in beweging ZONDER te stoppen.
wel eens een tuut aangeduwd?
lekker zwaar vanuit stilstand, maar als hij eenmaal rolt, dan valt het wel mee.
dat vanuit stilstand optrekken kost dus de meeste brandstof.
greets van wupke:die het wel geinig vind om 1000 km op 1 tankje te tuffen,
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ kreazyV8wuppo
ik probeer ook altijd wel zuinig te rijden.
zit eigenlijk ook bijna altijd in ze 5 vanaf 60.
met stoppen probeer ik ook altijd zo laat mogelijk te koppelen, dus meestal in ze 4 laten uit rollen, zodat die net niet afslaat.
maar zo als je zelf al zegt dat gaat soms vervelen en moet die naald ff bijna tegen het rood aan
ik zit vaak tussen de 1 op 14/15
een tank rustig op de snelweg kan ik nog wel boven de 1 op 16 halen.
ben er zelf meestal wel tevreden over
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik zit ook erg te twijfelen om LPG in mijn XM V6 in te laten bouwen. De motor heeft er nog maar 60K op zitten dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik heb al wat offertes aangevraagd en meestal kom ik rond de 2200 euro uit. Uiteraard voor een LPi systeem.
Ik wil met mijn huidige XM 3 tot 4 jaar rijden. Ik rijd zo’n 25K per jaar en daarna zal ik veel kosten die ik net gemaakt heb opnieuw krijgen. Ik wil op dat moment graag een gebruikte C6 kopen.
Wat is nu wijs, gewoon doorrijden op benzine of nu investeren en genieten van de LPG prijs ? ‘
Mijn persoonlijke mening is overigens dat de LPG prijzen waarschijnlijk redelijk stabiel zullen blijven (nog steeds veel meer aanbod als vraag) en dat de benzine en diesel prijzen met 3 jaar zomaar op 3 Euro voor een liter kunnen zitten.
De voor en nadelen van LPG op zich daar ben ik niet bang voor. Binnen de xantiaclub zijn er vele mensen die rijden met de ES9J4 op gas en iedereen is er erg tevreden over.
Veel mensen lopen te mouwen over de betrouwbaarheid van LPi. Ik heb voorheen ook met een Xantia met LPi gereden. Was de eerste generatie LPi installatie van Vialle. De auto was een 1.8i 16v SX. Heerlijke auto. Ik reed er 1:10 mee op gas zonder rustig aan te doen en toen de teller op 220K stond heb ik de auto verkocht (toen xm diesel gekocht). Echter, injectoren, pomp, etc. alles was nog prima. Motor verbruikte ook bijna geen olie (1.5l op 15K) dus prima systeem lijkt me.
Een goede bekende rijdt in een Volvo 940 welke hij gekocht heeft met 100K op de teller. Vervolgens heeft hij er met exact dezelfde LPi installatie (is ingebouwd toen de auto nieuw was) 450K bij op gereden (Hij rijdt 80-90K per jaar). De teller staat nu op 550K. In deze tijd zijn na 300K de injectoren vervangen en na 400K de pomp in de tank. Bij 500K waren de motor en automaat aan een revisiebeurt toe. Dat de 2.3l Volvo motoren LPG goed verdragen is echter algemeen bekend.
Al met al hoef je de eerste 300K niet echt op problemen te rekenen met een Vialle installatie. Zowel ik als de Volvorijder zijn echter wel nette rijders. Dat wil zeggen, we rijden niet als opa, maar rijden alles wel netjes warm en laag in de toeren.
De problemen met de AG injectoren zijn bekend. Ik zal dan zelf ook nooit een auto met een AG SGi systeem kopen.
Veel dealers die LPG inbouwen gebruiken echter het AG “pakket” omdat Citroen hier “officieel” mee samenwerkt. Veel gebruikte Citroen van de vorige generatie (XM, Xantia, Xsara, ZX) zie je dan ook met AG installaties.
Dat LPG veel in de lease is geleverd bevestigd natuurlijk alleen maar de vooroordelen. Veel leasrijders reden een Xantia of Xsara met een 1.8i 8v of 1.6i 8v (de net niet basis uitvoering) en hier zit gewoon een ontwerpfout waardoor deze motoren LPG niet overleven.
De Xantia’s met een 2.0i 16v of 1.8i 16v motor waren veelal eigen auto’s waar heel vaak de LPG inbouw door een goede gasboer is gedaan. Mijn Xantia was ook een eigen auto en geen lease. Veelal ook inbouw van een Vialle, Prins of Koltec installatie (Koltec levert volgens mij ook de Volvo BiFuel installatie).
De XM’s uit deze tijd waren echter veelal eigen auto’s en zijn ook bijna altijd 2.0i of 2.oi 16v motoren die prima op gas gaan. De oudere vaak met een installatie met verdamper en de nieuwere vaak met Vialle LPi. Ook AG komt voor, maar dan heb je een dramabak.
Dit is ook de reden dat veel dealers negatief staan tegenover LPG omdat ze de ervaring hebben met AG. Vialle heeft echter met de tanks aan het begin ook wel wat problemen gehad maar deze behoren nu zeker tot het verlededen.
Prins en Koltec zijn vaak wat duurder maar leveren vaak maatwerk. Vaak ook interessant voor aparte auto’s.
Nou, dat was weer een mooi stukje proza…. Wie heeft echter voor mij een advies, wel of geen LPG inbouwen (gaarne alleen op economische aspecten ingaan).
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik weet niet of jou V6.24 G3 goed gekeurt is.
maar je zal op jaarbasis zeker een hoop kunnen besparen.
volgens mij kan het ongeveer de helft schelen (afschrijving van de installatie niet meergerekend)
als je meer gaat rijden wordt het alleen maar voordeliger.
als er in een gebruikte Citroën een AG installatie met AG injectoren zit, wat zouden de kosten dan zijn om alleen ander merk injectoren te plaatsen als hier het probleem zit.
of is dit helemaal niet mogelijk
ik begrijp dat AG probleem geval is.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Vialle injectoren erin zetten gaat sowieso niet werken. Bij Vialle is er geen verdamper en wordt de LPG vloeibaar ingespoten.
Injectoren van Prins of Koltec, ik zou het niet weten… Ik zou het niet doen, maar als de specs verder gelijk zijn zou ik technisch niet zoveel valkuilen zien. De techniek (gas injecteren in het spruitstuk) is namelijk gelijk.
Ik heb ooit bij een XM gezien dat men bij een AG installatie een Vialle verdampr heeft geplaatst. Dat werkte prima. Dat betrof een AG DGC installatie.
Wat echter ook veel wordt gedaan is het ombouwen van een DGi installatie naar een DGC installatie. Een DGi installatie is dus de eerste generatie G3 Gasinjectie van AG en daarmee zijn veel problemen met de injectoren. De huidige SGi installtie schijnt minder slecht te zijn, maar ik heb er nog steeds mijn twijfels over. Zul je ipv elke 30K wel elke 60K nieuwe injectoren moeten kopen…..
De DGC installatie is de installatie waarbij het gas nog ouderwets via een mengstuk in het inlaatspruitsuk wordt geinjecteerd. Dus nog wel kans op backfire en iets vermogensverlies. Echter probleemlozer en ook G3 goed gekeurd.
De ES9J4 motor heeft helaas geen G3 goedkeuring. Dus veel €€€€ aan meneer Zalm doneren.
Domme vragen bestaan niet.