




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Inderdaad, de klep opent meer als hij koud is. Hij werkt gewoon precies hetzelfde als de gasklep, dus je krijgt hetzelfde effect door het gaspedaal een beetje in te drukken.
De ECU zorgt verder voor het mengsel.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo, de klep probeert kippenvel te ontwikkelen bij -18 oC, gezellig naast het lekkere bruinbroodmetpitten. Dit als xtra check of de klep echt volledig opent bij vriestemperaturen. Bij +22 oC staat ‘ie nog half open, maar ja, dat laatste doet de huidige altjd
Vraagje: ik neem aan dat ik de stationaire klep weer moet bij regelen bij warme motor, als de nwe luchtklep inderdaad wél helemaal sluit op temperatuur? Dus de stationairschroef iets verder opendraaien?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, maar die stationairschroef kun je gewoon (zelfs met de hand) instellen op wat je dan ook prettig vindt als stationair toerental, dus dat komt wel goed…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo die zit erin, ging deze keer wel erg rap. De nwe klep opent in ieder geval netjes, na een uurtje in de diepvries stond de klep duidelijk verder open. Tijdens de Top Gear herhaling weer netjes op omgevingstemp laten komen en gemonteerd.
Ik weet alleen nog niet of de klep ook helemaal sluit: na rondje goed warmrijden (beide fans aan), kon ik de stationair-stelschroef zelfs verder indraaien dan ‘ie oorspronkelijk zat
Morgenavond eens kijken hoe de koude start gaat
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De klep zal nooit helemaal sluiten. Dat is normaal. Zolang ie maar goed open en dicht gaat én alles slangen goed aansluiten moet je een mooi en stabiel stationair toerental kunnen krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk, we komen er wel, in ‘t café en hier: bedankt voor al het meedenken!
Net eens gestart weer, “koud” betekent dus +26 graden
- motor pakt na 5 a 10 seconden starten met moeite op
- en pakt dan wat rommelig op, “rrrr-rrr-rrr-rrr-rrr” bij 1000 rpm
- als ik bij het starten laatste maanden trouwens maar een tikje gas bijgaf, sloeg de motor veel sneller aan (en kon ik dus met het voetje beetje “choken”).
Goed? Nie goed? Dan gaan we tzt maar ‘s kleppen stellen, misschien ook maar eens compressie meten?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja sorry Rogier, wij hadden inderdaad 2 zaken door elkaar gehaald. ops:
Hoe dan ook, als die luchtschuif maar werkt….
En ja: kleppen stellen kan ook erg veel schelen hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier Verhoef schreef:
- als ik bij het starten laatste maanden trouwens maar een tikje gas bijgaf, sloeg de motor veel sneller aan (en kon ik dus met het voetje beetje “choken”).
Doet jouw koude-start injector het eigenlijk wel???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Doet jouw koude-start injector het eigenlijk wel???
Da’s een hele goede vraag. En hiernaast bedacht ik omdat je eerder stelde
iets meer dan 1,000rpm koud, maar ook warm
weet je zeker dat je geen valse lucht aanzuigt, dus buiten de luchtmassameter om? Als de luchthoeveelheid nml anders is dan de ECU denkt krijg je natuurlijk ook een beroerd lopende motor.
Kijk alle inlaatslangen heel goed na mn de harmonika-delen die onzichtbare scheuren kunnen vertonen (alleen zichtbaar bij uittrekken). Ik leef met je mee: dit zijn de problemen die je maar niet loslaten…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Koudstart injector doet het sinds ik 1jr geleden de accu + dynamo vervangen heb. Met te weinig prik deed ‘ie erg weinig
Harmonica zal ik er eens afhalen en bekijken. Maar warm loopt de boel netjes, dus tja, zal het echt? Meten uhhh kijken is weten, komt morgen.
Als’ie stuk is: beetje te krijgen zo’n harmonica?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Als ie warm echt(!) mooi rustig loopt lijkt het idd iets anders. En ik bedacht me later: bij valse lucht zal de motor ook snel afslaan bij sterk afremmen op de motor tot stilstand (door te arm mengsel: onderdruk -> veel valse lucht). Controleren kan nooit kwaad maar de kans dat je iets vindt is klein. Misschien toch iets electrisch? aarde, stekkertjes. Probeer het eens met de koude-startinjector losgekoppeld. Maakt dat verschil?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Rogier, ik heb zelf ook een ietwat moeizame koude start. Moet altijd een tikje gas bijgeven, en dan heel even op 3 cylinders lopen voordat hij netjes loopt. Vanaf dat moment is het een naaimachine. Koude startinjector doet het perfect bij mij, de luchtklep is het ook niet…
Ik vermoed zelf dat injectoren reinigen zou kunnen helpen, en misschien is de brandstofpomp bij mij aan vervanging toe (bij jou uiteraard niet).













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vanavond nog ff aan de harmonica geprutst. Zat sowieso vol kek van de carterventilatie, eens in de tig jaar ff schoonmaken is geen luxe geloof ik
Monteren is trouwens wel een crime die volgens mij inderdaad heel wat luchtlekken kan veroorzaken als je haast hebt, ja. Pfff, voordat ik netjes de harmonica én het stuk ervoor netjes over dat hardplastic verbindingsdeel had, ff Fransch vloeken voordat het lukte
Auto sloeg trouwens bijna meteen aan nu. Maar nog steeds op 3 pootjes met neiging tot afslaan. Op vakantie dus gewoon met de voet chokeje spelen, daarna zien we wel verder
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005