Hallo mensen,
Ik heb nogal een forse retourstroom uit de remservo van mn xantia. Ik heb dit al eens eerder gehad en heb hem toen vervangen door een exemplaar van de sloop, maar deze begon na enige tijd hetzelfde euvel te vertonen. Ik had de oude nog bewaard, dus ik hem open gemaakt, goed schoon gemaakt, doorgespoeld met schone LHM, twee o-ringen en een pakking vervangen en het zaakje weer in elkaar gezet (de o-ringen en de pakking zitten overigens aan de kant van de achterremmen, dus ik denk niet dat dit met de interne lekkage te maken heeft). Deze servo heb ik afgelopen weekend in de auto gezet, maar het levert geen verbetering op. Nog steeds een grote retourstroom. Het loopt er in een dun straaltje uit. Heeft iemand wel eens geprobeerd de remservo te reviseren? Of is dat ding gewoon versleten? Het is trouwens net zo’n remservo als op de latere bx-en en volgens mij op de xm.
Wat kan ik anders doen. Weer 1 van de sloop halen en hopen dat die het een poos volhoud?
De LHM is natuurlijk schoon. Het zit er nu een jaar in
Nico
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Om welke reden heb je hem de eerst keer vervangen ???
En wat is nu het probleem ?
Een beetje retourstroom zal je altijd hebben , dus dat is niet echt een probleem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Het probleem is dat de drukregelaar te vaak tikt, ongeveer om de 5 seconde. Dit was de eerste keer ook het geval. Ik heb toen eerst de accubol weer op druk laten zetten maar dat hielp niet. De drukregelaar heeft zo lang als ik de auto heb (bijna drie jaar) altijd wel vaak getikt, om de 10 a 15 seconde. Maar dat werdt dus weer steeds meer.
Ik dacht dat de retour wel een beetje mag druppellen, maar dat een straaltje echt teveel is. Waar zou ik het anders moeten zoeken? De retour van de veerpoten geeft ook een dun retourstraaltje. De drukregelaar is twee jaar geleden vervangen door chyparse voor een gereviseerde (vanwege externe lekkage). Kun je deze ook controleren op interne lekkage? De accubol is nu voor het laatst vorig jaar oktober op druk gezet, dus dat zou ik nog kunnen controleren, maar ik ging er dus vanuit dat een straaltje op de retour sowieso te veel is.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik denk dat de interne afdichting binnenin de remservo zuiver mechanich is .
Anders moet je even contact opnemen met Citrotech , die weten dat zeker .
Dus als dat te veel lekt , kan je niet anders dan een nieuwe ( betere tweedehands ) plaatsen .
Een duidelijke test dat het te frequent tikken van je drukregelaar van de remservo afkomstig is om de leiding naar de servo een keer af te stoppen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Een voorraadbol zou ik niet op druk laten brengen. Een nieuwe kost 45 euro. Dan weet je zeker dat die goed is. Die remservo kan misschien gereviseerd worden, maar ook dat zou ik niet (laten) doen. Bij Bonhof in Epe staan nog wel wat goede Xantia’s voor onderdelen (0578-615339). Gewoon Jacko Bonhof even bellen en een remservo ophalen in Epe.
Voorpoten zou je ook kunnen scoren bij Bonhof of bij Bart Ebben in Malden.
Zoek gewoon een goed onderhouden Xantia die beduidend minder kilometers heeft gedraaid.
Mocht je toch willen reviseren, informeren bij Citrotech in Oldebroek of bij Hagen en Schildkamp in Ermelo…....
Succes!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
wbogaerts schreef:Een duidelijke test dat het te frequent tikken van je drukregelaar van de remservo afkomstig is om de leiding naar de servo een keer af te stoppen .
Walter
Dat lijkt me een goed idee. Heb je ook de gouden tip hoe je dat dicht stopt zonder de leiding te beschadigen?
Nico
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ja , een doorverbindingstsukje met aan de andere kant een dichtgelast stukje leiding .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
wbogaerts schreef:ja , een doorverbindingstsukje met aan de andere kant een dichtgelast stukje leiding .
Walter
Ow, ok. Is een doorverbindstukje een standaard citroen onderdeel, of kan ik dat bij chyparse of citrotech krijgen? iig bedankt voor de tips tot zover. Is mijn veronderstelling dat een straaltje uit de retourleiding teveel is wel juist, of is dit normaal?
@GW-tje: Bedankt voor de tips. Als ik zeker weet wat het probleem is zal ik hier eens informeren.
Nico
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij chyparse zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vanmorgen bij Chyparse langsgeweest om zo’n verbindingsstukje te halen. Gelukkig hadden ze ook nog tijd om even de accubol te controleren, maar die is nog in orde. Gelijk de situatie even aan de monteur voorgelegt, hij was ook van mening dat je aan een remservo niet echt veel kan reviseren. Het is een metalen/mechanische afdichting, dus daar kun je niet zoveel mee. Verder leek het hem ook geen heel groot probleem om gewoon zo door te rijden. Hooguit dat de pomp en de drukregelaar iets meer te lijden hebben.
Ik heb nu in ieder geval een doorverbindstukje, dus ik kan weer even verder, hoewel ik erover denk om de servo gewoon maar weer te vervangen voor een andere, aangezien dit bijna evenveel werk is. Om het doorverbindstukje erop te krijgen moet het voorraadvat er waarschijnlijk weer uit om genoeg ruimte te maken om te sleutelen, en ik moet alles na afloop natuurlijk weer ontluchten. In ieder geval weer een aardig klusje waar ik op dit moment eigelijk niet zoveel tijd (en zin) in heb.
Denken jullie dat het kwaad kan om zo nog een poosje door te rijden, of zijn er goede argumenten om dit niet te doen? (niet dat ik de monteur van chyparse niet geloof, maar even voor de second opinion)
En iemand nog tips over de grootte van de retourstroom?
Nico