waterman771 schreef:Wat heeft dat met airco te maken?
Kijk eens op het elektrisch schema van de airco?
Dit contact zit op het gedeelte dat zorgt voor de aansturing van de schroeven.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ding zorgt er enkel voor dat de koelfans uitgaan bij snelheden boven de 70km/h. Gegevens over bij welke druk dat moet gebeuren staan in het werkplaatshandboek. Ook Sm’s zonder airco hebben dit ding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat is het eerste dat ik eruit flikker
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDEM.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gewoon electrisch eruit flikkeren of geheel demonteren??
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
elektrisch is toch voldoende
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Das die mano die ergens vooraan dicht bij het thermocontact zit zeker?
en wat met die draad? constant aan de massa leggen dan??
waterman771 schreef:Dat ding zorgt er enkel voor dat de koelfans uitgaan bij snelheden boven de 70km/h.
Daar kan ik mee verder. Merci.
waterman771 schreef:Ook Sm’s zonder airco hebben dit ding.
Ben ik niet mee akkoord. Mijn SM had geen airco en ook dat contact niet.
Als je in het handboek gaat kijken bij het hoofdstuk “Montage d’un systeme de climatisation” staat dat contact ook in de lijst met bij te plaatsen onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper1963 schreef:Das die mano die ergens vooraan dicht bij het thermocontact zit zeker?
en wat met die draad? constant aan de massa leggen dan??
Ja dat denk ik. ff testen. Erafhalen is wel ok denk ik, hoewel.. als je de airco aanhebt blijven dus altijd de fans aan. Ook volgas…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wbogaerts schreef:Dat is het eerste dat ik eruit flikker
Walter
Walter, heeft dit een bepaalde reden?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Blooper1963 schreef:Das die mano die ergens vooraan dicht bij het thermocontact zit zeker?
en wat met die draad? constant aan de massa leggen dan??Ja dat denk ik. ff testen. Erafhalen is wel ok denk ik, hoewel.. als je de airco aanhebt blijven dus altijd de fans aan. Ook volgas…
Feitelijk is dat niet helemaal correct: de airco wordt uiteindelijk bediend door de “thermostat d’ambiance” in de auto. Die zorgt voor in en uitschakelen van de compressor als de “ingestelde” temperatuur bereikt is. Gaat de compressor uit, dan zouden de fans ook uit moeten gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik denk dat het een nutteloos gadget is.
Het is om de fan’s niet laten te draaien bij hogere snelheden,zoals waterman ook zei.
Maar ik acht dit nutteloos,want eens je snelheid maakt,word de condensor zowizo gekoeld door de rijwind en zullen de fan’s niet aan springen,op voorwaarde dat je ze stuurt met dat drukcontact.
Bij een originele uitvoering springen ze natuurlijk wel op,want er is niets voorzien in de SM wat de fan’s stuurt.
maar in ons geval heb je het zeker niet nodig,als je gebruikt maakt van de fan sturing op het drukcontact.
waterman771 schreef:
Feitelijk is dat niet helemaal correct: de airco wordt uiteindelijk bediend door de “thermostat d’ambiance” in de auto. Die zorgt voor in en uitschakelen van de compressor als de “ingestelde” temperatuur bereikt is. Gaat de compressor uit, dan zouden de fans ook uit moeten gaan.
Volgens de originele aansluiting / schema, worden de schroeven ook uitgeschakeld als de “thermostat d’ambiande” de airco uitschakeld.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja dat klopt! Maar als je nu 140 per uur rijd en de “thermostat d’ambiance” schakeld de airco weer in,dan gaan de fans draaien,tenzij ze door dat manocontact het zwijgen worden opgelegd.DIT GELD VOOR EEN ORIGINELE CONSTRUCTIE.
Maar in ons geval kan je de fansturing gebruiken op het drukcontact om de 2de snelheid in te schakelen en desgewenst kan je via de thermostat d’ambiance de lage snelheid inschakelen.
Dus,als de airco inschakeld met de thermostaat,laat je de lage snelheid starten en vervlgens met het drukcontact,als de druk begint op te lopen,de hoge snelheid.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:als de “ingestelde” temperatuur bereikt is.
Dit kan je ook verbeteren door in serie met de draad,komende van de thermostaat,een kamerthermostaat van verwarming,in serie te plaatsen ergens onder de stoel van de bijrijder,welke je dan desgewenst insteld op een gewenste temperatuur.