Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kan iemand mij ook vertellen wat het kleine zwarte kastje dat achterop de versnellingsbak zit, doet? Er loopt 1 draadje naartoe en in de vraagbaar staat het omschreven als “schakelaar voor bediening van scheidingskoppeling”
patje74 schreef:Kan iemand mij ook vertellen wat het kleine zwarte kastje dat achterop de versnellingsbak zit, doet? Er loopt 1 draadje naartoe en in de vraagbaar staat het omschreven als “schakelaar voor bediening van scheidingskoppeling”
Klinkt mij in de oren als het schakelcontact waar ik naar refereerde dat je koppelingsservo bedient. Meet deze eens door? Gaat dit mogelijk nog via een relais?
Als je geen schema hebt zul je wellicht een schema moeten uittekenen.
Als je kleppenblok alleen goed werkt onder invloed van de olie in de bak.. Moet dit wellicht ontlucht worden? Of moet de motor draaien? Hoe creeert ie zijn druk? Kun je de motor weer laten lopen?
Bel anders eens met Bonhof in Epe. Dat is 1 van de weinige NL GS specialisten die ik ken.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
Klinkt mij in de oren als het schakelcontact waar ik naar refereerde dat je koppelingsservo bedient. Meet deze eens door? Gaat dit mogelijk nog via een relais?
Als je geen schema hebt zul je wellicht een schema moeten uittekenen.
Als je kleppenblok alleen goed werkt onder invloed van de olie in de bak.. Moet dit wellicht ontlucht worden? Of moet de motor draaien? Hoe creeert ie zijn druk? Kun je de motor weer laten lopen?
Bel anders eens met Bonhof in Epe. Dat is 1 van de weinige NL GS specialisten die ik ken.
Gr,
Marten
De druk komt van een, in de bak geintergreede, pomp. Deze schijnt niet te vervangen te zijn zonder de bak er uit te halen. Maar het kleppenhuis werkt ook zonder druk, alleen zal er niet ontkoppeld worden.
De motor loopt ondertussen wel weer als een zonnetje. Maar ja…
Ik heb het bewuste kastje net van mijn donorbak af gehaald en het is inderdaad een schakelaar die open en dicht gaat als hij in een versnelling/in zijn vrij wordt gezet.
Deze schakelaar “verteld” het kleppenhuis idd dat hij aan de slag moet. ALs deze dit nu te laat “verteld” dan ontkoppeld hij dus te laat en zal hij met een grote knars (auw!) in de versnelling geraken. Hier kan dus inderdaat nog een probleem zitten.
Ik ga snel verder lezen!
patje74 schreef:mpostma schreef:
Klinkt mij in de oren als het schakelcontact waar ik naar refereerde dat je koppelingsservo bedient. Meet deze eens door? Gaat dit mogelijk nog via een relais?
Als je geen schema hebt zul je wellicht een schema moeten uittekenen.
Als je kleppenblok alleen goed werkt onder invloed van de olie in de bak.. Moet dit wellicht ontlucht worden? Of moet de motor draaien? Hoe creeert ie zijn druk? Kun je de motor weer laten lopen?
Bel anders eens met Bonhof in Epe. Dat is 1 van de weinige NL GS specialisten die ik ken.
Gr,
MartenDe druk komt van een, in de bak geintergreede, pomp. Deze schijnt niet te vervangen te zijn zonder de bak er uit te halen. Maar het kleppenhuis werkt ook zonder druk, alleen zal er niet ontkoppeld worden.
De motor loopt ondertussen wel weer als een zonnetje. Maar ja…Ik heb het bewuste kastje net van mijn donorbak af gehaald en het is inderdaad een schakelaar die open en dicht gaat als hij in een versnelling/in zijn vrij wordt gezet.
Deze schakelaar “verteld” het kleppenhuis idd dat hij aan de slag moet. ALs deze dit nu te laat “verteld” dan ontkoppeld hij dus te laat en zal hij met een grote knars (auw!) in de versnelling geraken. Hier kan dus inderdaat nog een probleem zitten.
Ik ga snel verder lezen!
Dan moet er op het kleppenblok dus ook een schakelaar zitten. Die servo wordt immers elektrisch bediend!
Kortom: je start de motor in de vrij.. Dan moet ie gekoppeld zijn anders kan de versnellingsbak geen druk opbouwen. De prise as zal dan ook wel draaien met die koppelomvormer ertussen.
Wil de bak in de versnelling gezet kunnen wordenn, bedien je de schakelhefboom. Op dat moment wordt elektrisch de drogeplaatkoppeling bediend. De bediening van de bak gaat hydraulisch. Op het moment dat de versnelling is ingeschakeld zou OF via het kleppenblok OF via die schakelaar (het zwarte kastje) de koppeling weer gekoppeld moeten worden.
Weet je heel zeker dat het kleppenblok “iets” elektrisch doet? OF is het zwarte kastje zo slim dat ie schakelt tijdens het schakelen.
Ik ben geen C-matic expert, heb er wel eens mee gereden, maar ik hoop dat ik je zo met wat extra denkwerk verder kan helpen.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het zwarte kastje zit op 2 stokjes die uit de bak komen, die stokjes bewegen als je schakeld. Deze stokjes bedienen vervolgens weer de elektromagneet van het kleppenhuis. Volgens mij doen ze dit te laat.
Dus, als je de versnellingspook beweegt shcakeld het zwarte kastje het kleppenhuis in werking.
De vraagbaak verteld mij dat dit afgesteld kan worden. Hiervoor moet hij gedemonteerd worden. Dit is wederom geen simpele klus omdat deze helemaal onder de versnellingspook-hevel zit, in een uitsparing in het schutbord.
Voor het gemak zet ik die van de donorbak er eens op.
Ik heb dan nu zo’n beetje alles van het elektrische sircuit van de C-matic vervangen, als dit het niet is, dan zal of de oliepomp in de bak, dan wel de bak zelf defect zijn en moet de donorbak er in.
Dit zou dus betekenen dat de (imuplsief geplande) vakantie naar Normandië niet door gaat….
En Marten, je mag dan wel geen C-matic expert zijn, je meedenkwerk helpt zeker! (al denk ik dat ik binnenkort zelf wel C-matic expert ga worden als het zo door gaat)
patje74 schreef:Het zwarte kastje zit op 2 stokjes die uit de bak komen, die stokjes bewegen als je schakeld. Deze stokjes bedienen vervolgens weer de elektromagneet van het kleppenhuis. Volgens mij doen ze dit te laat.
Dus, als je de versnellingspook beweegt shcakeld het zwarte kastje het kleppenhuis in werking.
De vraagbaak verteld mij dat dit afgesteld kan worden. Hiervoor moet hij gedemonteerd worden. Dit is wederom geen simpele klus omdat deze helemaal onder de versnellingspook-hevel zit, in een uitsparing in het schutbord.Voor het gemak zet ik die van de donorbak er eens op.
Ik heb dan nu zo’n beetje alles van het elektrische sircuit van de C-matic vervangen, als dit het niet is, dan zal of de oliepomp in de bak, dan wel de bak zelf defect zijn en moet de donorbak er in.
Dit zou dus betekenen dat de (imuplsief geplande) vakantie naar Normandië niet door gaat….En Marten, je mag dan wel geen C-matic expert zijn, je meedenkwerk helpt zeker! (al denk ik dat ik binnenkort zelf wel C-matic expert ga worden als het zo door gaat)
Ik ben bang dat 1 van ons tweeen een denkfout maakt.
Er zit een elekromagneet die de drogeplaat koppeling bedient. Wordt deze nu rechtstreeks geschakeld door dat zwarte kastje OF zit elektrisch gezien dat kleppenblok er nog tussen?
Zoals ik al eerder mailde.. wordt de droge plaatkoppeling ontkoppeld/ ingeschakeld als je wilt gaan schakelen? Dit zou volgens mij de eerste stap moeten zijn.
Vervolgens is het kleppenblok aan de beurt om te schakelen. Gebeuurt dat?? Volgende stap: nu zou de drogeplaatkoppeling weer moeten koppelen.
Waar gaat het mis in deze volgorde?
Ik ben namelijk benieuwd of het een hydraulisch probleem is in het kleppenblok of puur een elektrisch probleem.
Waarom heb je eigenlijk het kleppenblok vervangen? Ik dacht dat alleen die bedieningsservo van de drogeplaatkoppeling kapot was.
Update: nog even gekeken.
Ik begrijp dat de droge plaatkoppeling hydraulisch bediend wordt maar dat de hydraulica die hem bedient elektrisch met die servo wordt aangestuurd. Is dat de enige functie van dit kleppenhuis? Of zorgt het kleppenhuis ook nog voor het schakelen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is (voor zover ik weet en heb gelezen) de enige functie van het kleppenhuis.
(oh god, wat is mijn laptop ondertussen vettig geworden….)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, de nieuwe schakelaar zit er op. Ik kan hem nu zonder knarsen in zijn 1e versnelling zetten, de rest werkt nog iet. Dit zal dus een kwestie van afstellen zijn.
Maar dit was, zoals het nu staat, het laatste probleem, wat wederom opgelast moet/zal worden.
patje74 schreef:Dat is (voor zover ik weet en heb gelezen) de enige functie van het kleppenhuis.
(oh god, wat is mijn laptop ondertussen vettig geworden….)
OK. Kun je zien dat zodra het zwarte kastje schakelt het elektrische contact op het kleppenhuis ook bediend wordt? Met zien bedoel ik in elektrische zin.
Probleem is natuurlijk wel dat de beginsituatie onduiddelijk is. Is er een manier waarop je kan zien dat het kleppenblok hydraulische druk krijgt?
Moet er wellicht niet hydraulisch iets ontlucht worden? Zou kunnen zijn dat het kleppenblok defect is. Weet je nooit met een 2e hands. Maar goed. Dat ie geen druk opbouwt is een mogelijkheid.
Het blijft voor mij ook een beetje gissen of ik moet het voor mij zien.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
OK. Kun je zien dat zodra het zwarte kastje schakelt het elektrische contact op het kleppenhuis ook bediend wordt? Met zien bedoel ik in elektrische zin.
Als ik het draadje van dit zwarte kastje/schakelaar afhaal, dan werkt het kleppenhuis niet. Deze bediend dus het klepenhuis.
mpostma schreef:
Probleem is natuurlijk wel dat de beginsituatie onduiddelijk is. Is er een manier waarop je kan zien dat het kleppenblok hydraulische druk krijgt?
Het kleppenhuis krijgt druk, er stroomt in iedergeval bakolie door de, op het kleppenblok aangesloten, oliekoeler. (helaas ben ik hier ook ongewild achter gekomen…..)
mpostma schreef:
Moet er wellicht niet hydraulisch iets ontlucht worden? Zou kunnen zijn dat het kleppenblok defect is. Weet je nooit met een 2e hands. Maar goed. Dat ie geen druk opbouwt is een mogelijkheid.
Het blijft voor mij ook een beetje gissen of ik moet het voor mij zien.
Het “nieuwe” kleppenhuis deed gedemonteerd in ieder geval zijn werk ogenschijnlijk goed. Het oude kleppenhuis was zichtbaar defect. Op de stang waar de kleppen aan zitten zat ruimte, waardoor deze scheef kon gaan en vast kon gaan zitten. Toen de elektromagneet zijn kracht niet maar aan de voorkant kwijt kon, is hij aan de achterkant uiteen gesprongen.
Ik gan nu eerst de schakelaars (4 stuks, voor elke versn. eentje) in het zwarte kastje ruimer zetten zodat hij eerder het kleppenhuis in werking zet. Ik heb gelukkig een exemplaar om mee te experimenteren.
Ik snap het niet meer, maar als je wilt kan ik misschien vrijdagmiddag, zowieso vrijdagavond, zowieso zaterdag (hele dag!) en misschien zondag (ga ik nog achteraan) helpen sleutelen. Hoe het met de werkdagen erna zit, durf ik je niet te zeggen.
Schijt aan originaliteit.
Zondag kan ik ook de hele dag overdag.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik hoop dan in Frankrijk te zitten! Maar toch, als het niet lukt dan is je hulp, al is het maar meedenken, van harte welkom natuurlijk.
Als het wel allemaal lukt dan zal ik gelijk een schema tekenen van het systeem. Ik zal dan ook wat foto’s online gooien van deze missie.
Ik hoop het ook voor je, maar tot ik zeker weet dat alles lukt, hou ik die dagen vrij.
Schijt aan originaliteit.
patje74 schreef:(...) Ik gan nu eerst de schakelaars (4 stuks, voor elke versn. eentje) in het zwarte kastje ruimer zetten zodat hij eerder het kleppenhuis in werking zet. Ik heb gelukkig een exemplaar om mee te experimenteren.
Ik bedenk me net iets. Het lijkt me wel heel sterk dat plotseling 4 schakelaars niet meer goed afgesteld zijn. Dus mijn vermoeden is dat het probleem ergens anders moet zitten.
Schijt aan originaliteit.