Zit trouwens even te denken, wellicht is het stuur wel origineel!
Denk dat de geschuimde stuurtjes pas in 1973 kwamen…
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Prachtig! Wat een schitterende Super. Behalve conservering niet teveel aan doen zou ik zeggen. Geniet ervan. En lid worden van de Amivereniging natuurlijk!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
@engbokho:
Ik weet niet beter dan dat ze vanaf begin van de productie (02-1973) al het mousse-rubberen stuurwiel hebben
@Mach2:
Genieten doe ik nú al, conserveren en kleine reparatieklusjes zijn al gestart, AVN-lid wordt ik per nieuwe jaargang, contributie is betaald Zéker weten dat ik de vereniging (lees magazijn) nog nodig ben
Zie voor de vordingen ook het AVN-forum, lastig om textueel steeds op twee aparte podia actief te blijven Niet erg druk berichtenverkeer bij de AVN overigens…Groet, spijker5
Ik zou met zo’n uitzicht alleen maar in m’n achteruitkijkspiegel gekeken hebben… Gevaar op de weg!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
“t Was, naast tegelijkertijd schakelen en het vasthouden van de camera, meer letten op die ene politiepatroille die niet op vakantie bleek te zijn…..
Hierbij een tweede filmpje, afgelopen dinsdagavond gemaakt na de 1e rit, en voordat ik de rest van het interieur eruit gehaald heb. Groet, spijker5.
[url]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Citroen/th_MVI_1514.jpg [/URL]
Ik zie bij beide alleen een plaatje, klopt dat?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
engbokho schreef:Zit trouwens even te denken, wellicht is het stuur wel origineel!
Denk dat de geschuimde stuurtjes pas in 1973 kwamen…
De Ami Super werd geïntroduceerd in januari 1973.
Toen zat er een “geschuimd stuur” in. De Ami8 heeft dit stuur later (modeljaar 1974) overgenomen van de Ami Super.
(bron: introductie folder Ami Super)
Jeroen
Kan het zijn dat het geschuimde stuur het in de zon niet zo lang heeft volgehouden, en dus begon af te brokkelen na een eerste beschadiging? Het huidige stuur heeft daar duidelijk geen last van, het heeft naar mijn gevoel ook een iets grotere diameter, en dat stuurt uiteraard navenant lichter.
Tot dusver de Super een goede wasbeurt gegeven, de zijruit gerepareerd (gelukkig lag de losgeschoten houder nog onderin het portier), en de bedrading in de stuurkolom gecontroleerd. Dit omdat de waarschuwingsknipperlichten niet werkten, naar nu blijkt doen ze het alleen als ik de handle voor de richting óf naar boven óf onder inschakel, en daarna de tuimelschakelaar rechts aan de stuurkolom indruk Clignoteur-relais geeft overigens voor links en rechts een verschillend geluidsignaal af, is dat normaal of slijtage? Genoemde schakelaar lijkt later toegevoegd, de uitgesneden plek ervoor niet erg netjes. Zoals gezegd een tuimelschakelaar (zonder pictogram) zoals bij m’n eerste GS bedoeld voor de twee snelheden-aanjager. De in de meeste folders zichtbare extra blinde plek voor een schakelaar (onder die voor de achterruitverwarming) ontbreekt bij mijn Super
Ook blijkt dat het plaatje met knipperlichten slechts vier lampjes bevat (n.l. twee voor de oliedruk & -temperatuur, eentje voor de achterruitverwarming en eentje voor de knipperlichten) terwijl er plek is voor twee extra lampjes voor grootlicht en de waarschuwingsknipperlichten. Zoals zichtbaar op de foto zijn in het achterliggend paneel geen boringen voor lampjes aangebracht.
Volgens mijn onderdelenboek nr 5 426 374, dus geschikt voor de Duitse markt. Wil eens uitzoeken of ik er zelf lampjes in kan aanbrengen van de juiste kleur. Plaatje is trouwens ook iets groter dan zichtbaar in de meeste folders. Dashboard-verlichting heb ik vervangen, en de regelaar en wijzerplaat schoongemaakt. Alles was behoorlijk vet en stoffig daarbinnen moet ik zeggen.
Verder de bestuurdersstoel onderhanden genomen, alle bekleding eraf, het afbrokkelend zitkussen tijdelijk aan de onderkant verstevigd met een er tegenaan gelijmd stuk vloerisolatiefolie (plastic, géén piepschuim) en een nieuw hangmatje. Er ontbrak in totaal slechts één spanner, deze tijdelijk vervangen door haakjes gemaakt uit een gesloopt kleerhangertje en een stuk elastiek Dat zit een stuk steviger al! Rugpaneel was nog goed, maar toch ook bij deze, om verder achteruitgaan te voorkomen, eenzelfde lapje aangebracht. Het stoelframe blijkt al eens gelast bij de dikste dwarsbuis en de linker glij-plaat. De dwarsbuis zit aan één kant al weer los.
Toen de loslatende skai-bekleding van de middentunnel opnieuw gelijmd, bekleding gereinigd / ontdaan van hondenhaar en de achterbank rugleuning hersteld. Het originele, maar onderaan wat gehavende karton aan de achterkant verlijmd met een dunne lap extra karton, de zichtbare kant bekleed met op maat geknipt zwart skai uit de kofferbekleding van mijn P 106. De aanvankelijk vermeende formicaplaat bleek een slechtgesneden stuk gemarmerd linoleum, de originele zwarte folie erachter jammergenoeg grotendeels afgescheurd.
Onder de motorkap tot dusver alleen de kapotte linker flexbuis voor de verwarming vervangen, rechts moet ook nog want er zit nu een exemplaar op met te grote diameter. O ja, én gele lampen erin, zoals het hoort
Deze week het kachelhuis onderhanden nemen, de bedieningknoppen ervan gaan veel te zwaar, en kijken of ik de dashboardventilatieroosters (mooi scrabble-woord) in gesloten toestand enigszins tochtvrij kan maken, ‘t is nu bij tegenwind net of het water kookt Wordt vervolgd, groet, spijker5.
Mooi om te lezen!
Ach…het houdt je van de straat zal ik maar zeggen, en knutselen aan zo’n ouwe brik, nog basic bovendien, dat ligt me wel! Minder is méér denk ik dan, al die hedendaagse en slijtgrage snufjes hoeft voor mij niet. Ben al blij dat ze mooi compleet is, geen ontbrekende onderdelen die je moeilijk kunt vervangen, en een toonbaar interieur. Daarnaast rijdt het heerlijk soepel, lekker zwevend geveerd, stuurt precies, remt als de beste, ruim gebruiksgemak, én je hebt iets heel aparts. Uiterlijke gebreken: soit Bij een simpele gebruiksauto neem ik dat inclusief krasjes en deuken letterlijk voor lief, en mág het ook, na ruim 36 jaar bereidwillige dienstverlening :
Je middelste twee “lijfspreuken” zijn me uit het hart gegrepen trouwens! Groet, spijker5
Tja, met al die overtollige decibels kan dit dus écht niet meer:
Had het kleinste gaatje links al gezien en nog even de hoop een tijdelijke afdichting te kunnen fabriceren, maar het heeft er alle schijn van dat dit in het verleden ook al eens is gedaan; dichtstoppen met pasta. Nu twee gaten, links ter grootte van een pinktop, rechts kunnen er al twee duimen door Komt dus een nieuwe op. Loshalen viel trouwens mee, de drie uitlaatklemmen en de bout achter de versnellingsbak had ik in no-time los, en zijn geschikt voor hergebruik. Nu nog een nieuwe expansiedemper zien te vinden Groet, spijker5.
Ben benieuwd hoe de apk-keurmeester gaat reageren op het ontbreken van de grootlicht-verklikker. Want volgens mij is die samen met de knipperlichtverklikker de enige verplichte binnenverlichting:D.
Of is dat ook veranderd met de nieuwe apk-aandachtspunten???
Maar, een PRACHTIGE auto heb je spijker!
Jasper
- liberté, toujours
Totaal aantal Berichten: 840
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Mijn dyane heeft geen knipperlicht- en grootlicht verklikker.
Is ermee goed gekeurd bij de RDW.