Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
DriverD schreef:Noverox lijkt leuk in het begin, maar het beschermt niet tegen verder roesten.
Mijn tip: Mike Sanders Fett, dat stopt de roest wel.
Noverox lijkt inderdaad leuk, maar resulteert in wat zwakker metaal rondom het noverox ingesmeerde gedeelte. Enige remedie is nog altijd, alle roest eruit en vers staal erin. Oplappen is uitstel. Het gaat onherroepelijk weer roesten. Is het niet na een jaar, dan toch na een jaar en een dag.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Arjan Verkade: Je vraagt tips. Ik geef er een, en jij kiest ervoor dat niet te geloven. Dat mag, sterker nog: Iedereen mag het wiel opnieuw uitvinden.
Nog 1 tip: Lees eens een test van alle roestwerende middelen die over meer dan 1 jaar getest zijn, misschien kom je dan wat beter beslagen ten ijs.
Citroen!
het toeval wil dat een liefhebber van amerikaanse klassiekers op een forum de ‘ultieme anti-roest middel test’ uitvoert met heel veel producten:
http://www.amerikaanseautopagina.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=59063
Erg interessant en ik ben benieuwd naar de resultaten. Tot nu toe valt Fertran (onbehandeld) erg tegen maar ook mijn corroless is onbehandeld niet super. Owatrol doet het tot nu toe wel goed en ook de Noverox is nog in de strijd. Maar ook voor deze test geldt: je moet een middel hebben dat goed scoort op roest en blank/gelakt metaal en dat is iets anders dan geroeste plamuumessen. Maar het initiatief tot de test is natuurlijk super.
Owatrol deed het in de duitse test niet best.
In mijn ogen is de test die DriverD aanhaalt vooralsnog de beste die ik gezien heb. Ook de volledigste….
Mike Sander vet lijkt me een prima goedje. Omdat de verwerkbaarheid van Waxoyl beter is en de resultaten daarvan ( ook in real life) niet tegenvallen, gebruik ik dat.
Arjan heeft van mij al een keer een verhandeling gehad
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
@Arjan, Zet je dorpel verder kaal, je ziet de roest nog zo onder de lak zitten.
Dan op het blanke staal Fertan zetten.
Deze 48uur zijn werk laten doen, alles eraf met minimum een staalborstel.
Als er nog onderzit procedure herhalen.
Achteraf het blank staat behandelen met antiroest primer/menie/por15/...
Langs de binnenkant eerst Fertan of Dinitrol ML, deze stoppen de roest.
Dan afwerken met Dinitrol 1000 of Mike Sanders.
Denk eraan, Fertan/ML/owatrol vechten tegen de roest maar beschermen haast niet!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
de duitse test ging dacht ik alleen over middelen die toegepast worden op plaatsen die niet afgewerkt hoeven te worden, bijv onder de dorpelkappen. Mike Sanders scoorde daar idd erg goed. Corroless, Noverox en dergelijke pas je toe op plaatsen waar een kleurlak overheen moet.
Overigens: Mike Sanders vet wordt in Duitsland veel toegepast door carosserie en anti roestbedrijven. In Nederland heb ik helaas nog geen goede gevonden. Via via kwam ik erachter dat een Mercedes club vlak over de grens 1 keer per jaar ‘Fetttage’ organsieert waar je je auto onder deskundige leiding kan laten behandelen met Mike Sanders Fett. Ik kon ook een keer langs komen met mijn CX maar het is er nog niet van gekomen. Lijkt me ook iets voor de CX club om te organiseren, de kosten blijven zo beperkt en dan krijgen we meteen het beste anti roestmiddel dat er is.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
BasisBIX schreef:GWHENDRIKS2 schreef:Arjan, ik heb goeie ervaring met deze spul:
Hoe kan dat nou?
Jij rijdt in een Xsara!
, en dat had de vorige auto uit 86 echt géén last van!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even voor de duidelijkheid, ik neem jullie tips zeker mee. Maar een disucussie erover moet mogelijk zijn toch? Je kan niet overal ja en amen op zeggen
Goed er zijn dus een boel mogelijkheden.
Zover ik het nu zie zijn er nog geen laswerkzaamheden over. Zolang ik alle roest weg schuur heb je toch goed metaal?
Als ik straks overal blank staal heb (ik ben nog niet klaar er moet nog meer weg) dan wil ik er een goede beschermlaag op doen.
Zoals ik nu lees is Noverox eigenlijk het niet beste op kaal staal. Fertan zie ik na het lezen van het USA forum topic ook niet echt meer zitten
Of het moet na aflakken veel betere resultaten behalen.
Is ML nu precies? Tectiel?
Er zijn ook stukken die ik daarna wil spuiten, dus het moet wel iets zijn wat ik daarna kan aflakken.
Zinkspray klinkt ook wel goed. Dit kan zowel over blank als roest? Is dat daarna goed af te lakken? Waar haal je zoiets? Bouwmarkt of autospeciaalzaak?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Arjan Verkade schreef:Dit kan zowel over blank als roest?
Roest moet weg!!!! Helemaal kaal maken en alle rotte delen eruit en vervangen voor vers metaal. Roest laten zitten is vragen om ellende. Als je het doet, doe het dan goed. Anders is het zonde van je tijd en je geld.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:Arjan Verkade schreef:Dit kan zowel over blank als roest?
Roest moet weg!!!! Helemaal kaal maken en alle rotte delen eruit en vervangen voor vers metaal. Roest laten zitten is vragen om ellende. Als je het doet, doe het dan goed. Anders is het zonde van je tijd en je geld.
Ik wil juist ook over kaal geschuurde lak. Maar als zoals Noverox beter werkt op roest zelf dan is het dus niet handig
Is beide over elkaar nog een optie? Eerst Noverox daarna zinkspray? Vervolgens aflakken? Of wordt het dan helemaal een zooitje
Maar zoals je op de foto’s al ziet, ik ben al aardig bezig met wegschuren eerst alles weg dan bescherming erop
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Noverox krijg je nooit netjes glad. Dan zou ik voor die zinkspray kiezen.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Denk eraan dat die foto waarop je het kaal hebt gemaakt, de roest is er nog bijlange niet allemaal uit!!!
Niet in de poriën, niet onder de verf!
Ver genoeg kaalzetten en Fertan erop is de boodschap.
De ML die ik bedoel is van Dinitrol, blijf aub van de Valvoline af want dit is rommel!
Zoals St Marien zegt, uitslijpen is de enige échte remedie…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
garagestmarien schreef:Noverox krijg je nooit netjes glad. Dan zou ik voor die zinkspray kiezen.
Zincspray is niet slecht, maar kies dan Metaflux/Technolit ofzo, met meer dan 98%zink.
Begin NIET met bussies van Motip of dergelijk want DAS ROMMEL; er zit weinig zink in en de roest komt er zo door!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Idd het zit nu nog helemaal tussen die twee plaatdelen in dus daaronder rot het vrolijk verder. Als de CX nog even meemoet zou ik het er echt uit laten slijpen arjan.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroenbx schreef:Denk eraan dat die foto waarop je het kaal hebt gemaakt, de roest is er nog bijlange niet allemaal uit!!!
Ik ben daar ook nog niet klaar
De 98% tip zal ik zeker meenemen. Ik zal vanmiddag eens kijken wat ze hebben in de locale automatrialenshop.