Wat is een “K” lampje?
Katalysator? Motormanagement?
Een CX heeft die onzin allemaal niet…...
Enfin, waarom zou je meteen die bak reviseren?
Een keer goed leegmaken, nieuwe ATF + lube erin, en daarna elke 10.000 beurt opnieuw ATF verversen.
Per keer kun je maar een deel doen dus het duurt zo wel even voordat het weer schoon is.
De oude bak van mijn CX bokte ook, maar had vast nog wel meer dan 256 dkm kunnen doen (toen begaven de krukaslagers het en heb ik bak + blok vervangen door relatief verse exemplaren).
Ik denk dat je over die bak niet zo paniekerig moet zijn, gewoon eerst die aandrijfaskeerringen vervangen.
Heb je al eens de boel schoongemaakt om te zien *waar* de lekkage precies vandaan komt?
Je weet ook dat de aftap-plug slecht afdicht, D&O had destijds al gewaarschuwd dat daar een helicoil inmoet….....
Verder ben ik het geheel eens dat je de zaken goed moet aanpakken, maar wat je zelf kunt doen moet je zelf doen.
Verkoop die rooie lerpen maar (inside joke).
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Motormanagment lampje. Lampje gaat bij het starten wel uit als ik op gas probeer te starten. Maar we zien wel wat er moet gebeuren als er een professional bij is… Met blijven aanmodderen raak ik er ook niet, kan ik beter samen met mijn garagist de problemen verhelpen.
En wat je nu zegt over die automaat maakt me helemaal blij. En jep, allemaal proper gemaakt.
En die rode lerpen, ik ga er compleet nuchter tegenaan kijken. Klinken ze niet zoals ik ‘wil’ dan vliegen ze inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het is vaak zo dat het motormanagementlampje op LPG sowieso uitgeschakeld is. je injectiecomputer met alle sensoren snapt er namelijk geen reet van als je op LPG loopt. Op benzine hoort ie wel uit te gaan na een succesvolle start.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ik denk dat ik nog een bdp sensor heb liggen die zou je mogen lenen van me om te testen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Allemaal bedankt ... maar ik ga momenteel eerst even afwachten wat mijn garagist zegt. Het is namelijk allemaal niet bij de deur, en 20,- euro aan benzine is ook weer snel opgereden (weet uiteraard niet wat een nieuwe BDP kost… iemand een idee? Want hij moet blijkbaar bij de dealer gehaald worden)
4 tientjes kost zoiets bij de dealer geloof ik. Overigens kan je bijna alle BDP sensoren uit zo’n beetje elke citroen gebruiken. De Xantia, Xsara etc ze hebben allemaal dezelfde.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ok, in afwachting met het motorisch weer goed krijgen heb ik me eens bekommerd om de binnenkant.
1e probleem was het loskomen van de naad van de pasagierszetel (deze is er het ergste aan toe). Ik heb (om aan de computer te kunnen) de zitting er uit gehaald en dus leek het me dé kans om die naden eens te laten toe naaien door bijvoorbeeld de schoenmaker.
Nu zit ik al zo ver:
Nu vermoed ik dat ik die koortjes moet losknippen maar ik wil het het liefst zeker weten voor ik dat doe. Als ik het leer er helemaal af heb kan ik er eens mee naar de schoenmaker om alle naden terug toe te laten stikken. En meteen vragen waarmee ik best dat leer behandel om het terug ‘sjiek’ te maken. Kan er meteen ook een stukje leer achter een klein scheurtje worden gekleefd…
Dus mensen, hoe krijg ik dat mooi los?
En dan nog iets, dit is mijn onderkant:
en
Die is dus deels kapot. Zijn die onderkanten nog te vinden op de sloop? Of is dat een kwaaltje dat ze allemaal hebben? Als ik namelijk toch bezig ben kan ik het mijns inziens even goed echt goed doen.
Alvast bedankt voor het advies…
Ik kon niet wachten en het leer is van de stoel af .
Eigenlijk slim bevestigd op die stoelen… alleen had ik ze niet vast gelijmd
Die stoel kuipjes kun gewoon op de sloop halen.
Van iedere BX met kuipstoel zijn het hetzelfde.
(misschien ook nog wel hetzelfde als de zitzakstoelen, maar dat weet ik niet zeker)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Nou Pieter, ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat je bang bent om de handen vies te maken.
Volgens mij heb je al een hoop erbij geleerd sinds dat ik er de laatste keer was!
Moest ik Zaterdag AS nog langskomen om eens mee te kijken?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
@Jan: Graag
En die BX heeft me in elk geval al véél bijgeleerd
@BasisBX: dan zal ik eens een zoekertje plaatsen hier voor een nieuwe bodem voor de stoelen (want in België is er niet echt een sloop)
En ow, vanavond ga ik een ‘reserve’ bobijn halen in elk geval . Kunnen we morgen meteen kijken of het toch het bobijn zou zijn.
Als het bobijn het probleem is ben ik ook wel van plan om er sowieso een nieuwe verdeelkap op te zetten. Al is het maar om zeker te zijn (en zou maar iets van een 20 euro kosten?). Behalve natuurlijk als Jan zegt dat die verdeelkap er nog goed uitziet
Ok, terwijl ik toch moet wachten tot de schoenmaker weer open is (maandag dus normaal) ben ik me maar eens gaan oriënteren naar het vervangen van de dashboard-lampjes. Net 25 lampjes gaan halen .
Rustig beginnen dus heb ik de deur-open-indicator er maar eens uit gehaald. Wie weet zijn dit wel dezelfde lampjes als in het dashboard en dan heb ik meteen een ‘zin’ voor de werkende lampjes die nog in het dashboard zitten (want ze zijn toch net iets te duur om ze weg te gooien )
Ben me nu nog even mentaal aan het voorbereiden om de lunettes er uit te halen ops:
Edit: het zijn dezelfde lampjes. Dus dan hou ik die dat er nu inzitten gewoon voor in dat dinkje . Zijn ze toch niet weg gegooid
Ok, het klokkenspel ligt bijna los (dankzij de homepage van Roel Tiemersma).
Paar probleempjes, hoeveel stekkers moet je losmaken eigenlijk? Moeten echt alle draden die uit het dashboard kunnen via een stekker los raken?
En dan daarna, hoe krijg je in godsnaam ooit die vleugelmoeren weer vast? Los was al een groot probleem… Het probleem stelt zich nu nog niet maar had het toch graag al geweten
En is het de bedoeling dat ik van mijn kilometerkabel een stukje metaal kan zijn vlak bij de plug?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Om erbij te kunnen hoeven alleen de stekkers die aan het dash zitten los, die van de knoppen aan de zijkant (van de alarmlichten enzo) kun je laten zitten.
De vleugelmoeren draai je “op gevoel” weer vast. Ze moeten er makkelijk op te draaien zijn, anders zitten ze scheef. Denk ook aan de klemrubbertjes (die zwarte schijfjes) die ervoor zorgen dat de boel niet los kan trillen. Ik doe altijd beide vleugemoeren met de linkerhand, zittend op de bestuurdersstoel. Als je dat probeert merk je wel of het lukt.
Je km tellerkabel: klinkt als een gebroken buitenkabel. Post er eens een foto van. Je hoort alleen in de “plug” een vierkant metaal stukje te zien. Als je de binnen kabel op andere plaatsen ook kan zien is je buitenkabel dus stuk. Is niet meteen een ramp maar het veroorzaakt vaak “slingerende” snelheidsmeters en je loopt meer kans op breuk van de binnenkabel.
Succes weer.
En o ja: probeer nou eerst zelf eens iets en ga pas wat vragen als je er echt niet uitkomt. Je zult zien dat je dan meer en sneller leert, buiten dat kun je je eigen manier van werken ontwikkelen. Dit is geen kritiek maar een goedbedoeld advies
Uiteindelijk doe ik dat ook… Ben toch te ongeduldig om te wachten op antwoord . Maar heb gewoon zo veel schrik om iets verkeerd te doen (vb: dat moertje in het dash laten vallen )
Mijn snelheidsmeter schommelt inderdaad, en vermoedde al dat het daar aan lag. Misschien meteen maar eens zorgen voor een nieuwe kilometerkabel dan.
Ik ben net ook (na een pauze om even te bedaren zodat ik niet met grove kracht zou beginnen ops: ) nog eens gaan kijken hoe die stekkers los komen. Maar die bovenste rij stekkers (zijn er een 4 of 5 naast elkaar) krijg ik echt niet los. Ik zie 2 lipjes die je elke keer opzij moet trekken maar ik kan me niet inbeelden dat die lipjes zo flexibel zijn : .
Kortom, zal het maar even tot morgen laten.
En ow, ik had geen klemrubbertjes : . Maar als dat helpt tegen het rammelen dan moet er wel iets gelijkaardigs komen. Hoe groot en dik zijn die rubbertjes ongeveer? Dan kan ik eens kijken of ik niks kan fabriceren dat er voor kan dienen