Hallo allemaal.
Ik ben in het bezit van een saxo uit 98 met een 1.1 motor.
Over deze auto heb ik enkele vraagjes.
Zodra ik mijn blower van de verwarming aanzet word er een soort stof naar binnen geblazen dit lijkt mij een vervuilde interieur filter, deze wil ik dan ook vervangen alleen waar zit dit filter bij mijn saxo.
De saxo komt uit 98 en heeft momenteel 63000 km op de teller nu lees ik overal dat ik de distributieriem moet laten vervangen is dit echt nodig voor een auto welke nog maar 63000km heeft gelopen.
Het stationeer toerental wisselt af en toe soms heb ik er een dag geen last van en soms is het heel erg, nu lees ik op dit forum dat het de stappenmotor is deze wil ik dan ook gaan schoonmaken alleen waar kan ik deze vinden op mijn 1.1 motortje.
Heeft iemand hier een duidelijke foto van want ik begrijp dat het bij mijn luchttoevoer zit alleen waar weet ik niet precies.
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Distributieriem best wel laten vervangen.
Er word gezegd op de 120.000 km of om de 10 jaar, en aangezien die van jou de grens van de 10 jaar heeft bereikt laat je die dus best vervangen.
Ik rij zelf met een Saxo 1.1 van september 1998 met net geen 60.000 km, en heb mijn distributieriem begin dit jaar laten vervangen.
En geloof me, het was hoog tijd, want d’r waren al wat “tandjes” van de riem afgebroken.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Vandaag heb ik het interieurfilter schoongemaakt maar ik had verwacht dat dit een iets groter ding was, ben alleen interieurfilters gewent bij auto’s met een airco.
Het filter was op zich niet heel erg vies er zaten een paar blaadjes op en vervolgens even schoongespoeld onder de kraan.
Omdat het filter wel een beetje poreus is geworden en er vrij grote gaten in zetten vroeg ik me af of deze is te vervangen door een Japanse mat van een aquarium filter want beide lijken nagenoeg hetzelfde.
Ook gelijk de stappenmotor er uitgehaald en schoongemaakt hij was niet echt vies beetje roet maar het verschil merk ik wel enigszins.
Wat mij vandaag ook is opgevallen dat wanneer ik stil sta en compleet instuur zodat de stuurpomp flink pompt dat het stationair toerental dan heel erg zakt, vervolgens komt deze wel langzaam weer bij.
Kan dit komen door een zwakkere accu of is dit een normaal probleem?
Iemand misschien die weet of het normaal is dat mijn toeren zaken als ik volledig instuur.
zie ook post hierboven.
welke brandstof is erin? want wij hebben verschillende saxos gehad met een onregelmatige stationair toerental die 95 tankten, na overstap op 98 en een tankbeurt of 3 was het probleem vanzelf weggegaan….
Het onregelmatige toerental is al verholpen dit was de stappenmotor.
Momenteel maakt het niet uit of ik 95 of 98 tank het toerental blijft netjes.
Enkel wanneer ik stil sta en volledig instuur waardoor de stuurpomp flink aan het pompen moet dan zakt mijn toerental nog wel. Komt dit door een zwakkere accu of door wat anders.
Dit is zowel bij 98 als 95.
geen idee .... normaal kan het wel iets zakken, maar natuurlijk niet teveel