ik heb twee problemen met me 2.0HDI.
Bij het aanremmen piepen me achter remmen heel erg.. iemand een idee om dit op te lossen? (dealer kan er niks mee, een andere garage kom er ook niks mee, de blokken zijn al een keer vervangen maar mocht niet baten,.....)
en daarnaast heb ik tijdens het rijden ook af en toe een piepend geluid, het lijkt of het ook van de remmen afkomt want als ik heel lichtjes om me rem trap tijdens het rijden stop het piepende geluid….. en als ik dan me rem weer los laat komt het weer terug…
weet iemand wat ik hiermee aan kan?
wil er graag vanaf namelijk…want verder is het een heerlijke auto…
2.0 HDI Berlingo 2004
1.9D Berlingo1999 (verkocht)
1.1 AX 1994 (verkocht)
En zijn de remmen in de garage geplaatst?
Lijk wel of de anti piep plaatjes er niet tussen zitten.
Of dat de geleidingen versleten zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ja gewoon bij een merk dealer, maar of er antipiep plaatjes op zitten geen idee, nog nooit iemand over gehoord… ga het eens na vragen…
en de geleidingen zijn? (sorry verstand van auto heb ik niet zo….)
2.0 HDI Berlingo 2004
1.9D Berlingo1999 (verkocht)
1.1 AX 1994 (verkocht)
De remklauw bestaat uit een vast en een schuivend gedeelte.
Dat laatste schuift over 2 pennen (geleidingen),als die versleten zijn komt dat schuivende deel niet gemakkelijk terug als je de rem lost waardoor de remmen aanlopen en piepen in jouw geval, ga je even lichtjes remmen dan zet het schuivende deel zich terug recht en komt hij wel vrij.
Het piepen komt waarschijnlijk door de remcilinder, dat is een hol deel, vergelijk het met een kop die je omgedraaid op een glazen tafel legt (piept ook als je dat verschuift).
Om dat piepen tegen te gaan zit er tussen de remblok en die cilinder een plaatje of zit er een teflon laagje tussen of simpel wat kopervet.
Het raakdeel van de cilinder moet absoluut proper zijn, een laagje roest geeft piepen.
Dat is het zowat in het kort en hopelijk iets beter te begrijpen.
Ze moeten dus niet zeveren maar gewoon maken.
Hoeveel km’s heeft de wagen?
En is het piepen gekomen na die nieuwe blokken of had hij het daarvoor ook soms?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ Paso…volgens mij gaat de vraag over de achterremmen en dat zijn in dit geval trommelremmen.
Ik denk dan aan ...
1 : remstof in de trommels ( grondig reinigen )
2 : ongelijkmatig afgesleten remschoenen ( vervangen )
3 : ( ver ) ingsleten remtrommels ( vervangen, samen met remschoenen)
4 : eventueel de rempompjes, maar daar twijfel ik aan
Een beetje garagist ( in dit geval zelfs een dealer ) moet daar zelf toch ook opkomen dacht ik
Suc6 !
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Door het vermelden dat de blokken al vervangen waren ging ik ook haast denken dat het om schijven en klauwen ging en de montage gewoon niet goed gedaan is (kopervet en schoonmaken).
Bij de remtrommels vervang je remschoenen. Piepende remtrommels kun je alleen oplossen door de boel goed schoon te maken en de juiste delen in te vetten.
Heeft de 2 liter trommels achteraan (ik weet het niet).
Erg piepen en trommels lijkt me niet samen te gaan, erg schurend geluid wel maar niet erg piepen.
Ook schreef de TS blokkenen niet schoenen vandaar dat ik aan schijven denk.
Hoe dan ook een beetje garage moet het zo weg krijgen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Heeft de 2 liter trommels achteraan (ik weet het niet).
Er is bij mijn weten geen enkele Berlingo/Partner van de eerste en tweede serie met remschijven achteraan.
De olieslager en haynes naslagwerken bevestigen mijn vermoeden.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Ok even zoeken bij http://www.hbase.be/taalkeuze_be.aspx
Type 2 2.0Hdi met schijven achteraan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Ok even zoeken bij http://www.hbase.be/taalkeuze_be.aspx
Type 2 2.0Hdi met schijven achteraan.
Idd, staat zo aangegeven ...raar, want in mijn 2 werkplaatshandboeken schrijven ze alleen over trommels.
Een overbuur van mij, heeft ook een 2.0 hdi van 2005 en dat zijn ook trommels.
Maar ok , so be it ... , de ts bedoelt in ieder geval remschoenen.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
thanks mannen (en dames?) voor de snelle reactie’s
het zijn trommels dus ik had moeten zeggen schoenen….
maar ik ga er eerst ff zelf mee aande slag samen met een oud monteur en anders op naar de volgende garage, ik wil er vanaf, zeker zomer als me ARKO aan staat…..
nogmaals alvast bedankt!
2.0 HDI Berlingo 2004
1.9D Berlingo1999 (verkocht)
1.1 AX 1994 (verkocht)
maar als je nieuwe blokken zet
maak je aan de kanten toch een schuine rand tegen het piepen
althans ik doe dat toch altijd en het is me ook zo aangeleerd
misschien is dat gewoon niet gedaan
even ter verduidelijking via google een foto’tje en met paint bewerkt
(op de rode lijn word dan een schuine kant gemaakt, natuurlijk ook langs de onderkant )
[url]http://img398.imageshack.us/img398/4121/77112593.jpg [/URL]
dat hebben ze allemaal, nieuwe schoenen lost dat echt niet op. je kan ze schoonmaken, maar dat is ook weer tijdelijk.
gewoon afentoe eens goed doorremmen
bij mijn partner had ik er bijna geen last van