APK bij bijna klassieke AX
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 924

Gepost: 27 juli 2009 12:23 AM

Dag mensen,

De vriendin van een vriendin van mij is in het blijde bezit van een AX 1,1TGE uit mei 1990. Ze is er (begrijpelijk) helemaal verkikkerd op en wil er nog zo lang mogelijk in rijden.

Oktober is APK tijd. Naast schakelstang, remklauw links, einddemper, remschoenen is een mogelijke afkeur roest:

Is dit APK afkeur of niet. Zo ja, plaatje lassen oplossing?

Graag uw advies zodat we deze bijna klassieke prachtige AX op de weg kunnen houden!!!

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 27 juli 2009 12:57 AM
  [ # 1 ]

Zolang alles vast blijft zitten, lijkt dit mij geen apk afkeur. Plaatje lassen is wel de oplossing.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 juli 2009 05:03 PM
  [ # 2 ]

‘Koplamp-ventilatie’ is geen APK-afkeur…never (want geen dragend deel, en geen scherpe randen aan buitenzijde carosserie).
En een schakelstang..?
Waar moet die op afgekeurd worden dan?
Remmen achter is bijna standaard -> kost geen drol.
Dempertje op sloop regelen €20-30 euro, remklauwtje demonteren en gangbaar maken (kost je een uurtje ofzo).
Heeft je vriendin dat ding zó weer APK-proof
Wink

P.S; ‘90 is nog niet klassiek hoor, duurt nog effe.
Als het aan de regering ligt, wordt het ding nooit meer klassiek (‘Bevriezing Klassiekerregeling’ heet dat).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

david.tb
> 900 berichten

Gepost: 31 juli 2009 09:51 PM
  [ # 3 ]
Pascal schreef:

‘Koplamp-ventilatie’ is geen APK-afkeur…never (want geen dragend deel, en geen scherpe randen aan buitenzijde carosserie).
En een schakelstang..?
Waar moet die op afgekeurd worden dan?
Remmen achter is bijna standaard -> kost geen drol.
Dempertje op sloop regelen €20-30 euro, remklauwtje demonteren en gangbaar maken (kost je een uurtje ofzo).
Heeft je vriendin dat ding zó weer APK-proof
Wink

P.S; ‘90 is nog niet klassiek hoor, duurt nog effe.
Als het aan de regering ligt, wordt het ding nooit meer klassiek (‘Bevriezing Klassiekerregeling’ heet dat).

Hoe moet een remklauw gangbaar gemaakt worden? De klauw… euhm… “knakt”...? Alsof de zuiger kantelt oid. Heb dit zelf ook bij ZX-en gehad en gekozen voor een ruilklauw.

Trommeltjes vzv nieuwe schoentjes is de pijn idd niet (hooguit dat m’n rug wat protesteert)

Schakelstang, voor wat ik aan info heb is ze eens in La France stil komen te staan omdat een schakelstang uit de kom schoot. Deze is nu met tierips “vastgezet”, had geen tijd om te zien hoe het stangenstelsel er verder uit ziet bij deze AX. Heb zelf zelfde probleem gehad toen mijn AX even genoeg had van de Poolse B-wegen. Poolse monteur annex schilder annex koelkastreperateur annex Alfa 75 rijder heeft er toen een nieuw kommetje ingelast. Ik dacht, als hij een Alfa 75 op deze wegen rijdbaar houd, moet hij erg inventief zijn Wink De bak schakelde na zijn ingreep dan ook beter dan ooit tevoor…

Mooi dat ‘het gat’ geen probleem gaat opleveren, zal het af vijlen en de roestranden bewerken zodat het niet verder gaat.

En klassiek is in deze een subjectieve. Rijden in deze AX deed mij terug denken aan de tijd van m’n Visa, AX-en en BX, toen Citroens nog dat hele specifieke geurtje in het interieur hadden, 1 spaak in het stuur, zwaar op 1 oor hingen, kraakten en rammelden uit alle hoeken, 3 kleuren en dansende snelheidsmeters hadden Smile

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  

michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1349

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 31 juli 2009 09:59 PM
  [ # 4 ]

Dat gat is wel een apk punt, maar zo te zien geen afkeur.
Volgens mij mag daar voor 25 % roest zitten (8E), valt onder binnenscherm.

De rest valt wel mee. Leuke kleur trouwens zo te zien.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 31 juli 2009 10:13 PM
  [ # 5 ]
michel-16v schreef:

Klopt helemaal, roest is wel degelijk een APK punt op die plaats, kan niet met zekerheid zeggen of het het binnenscherm is of al de balk, echter het gaatje is zo klein dat ik als keurmeester niet zou twijfelen.

Emiel

Profiel  

david.tb
> 900 berichten

Gepost: 31 juli 2009 10:25 PM
  [ # 6 ]
michel-16v schreef:

Op de A-stijlen na blauw:

Gehad:

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 31 juli 2009 10:41 PM
  [ # 7 ]

Bij mijn AX werd toendertijd het gat afgekeurd omdat er bevestigingen verzwakt waren daardoor. Echter dat kleine gaatje dat hier te zien is lijkt mij niet veel kwaad kunnen.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 juli 2009 11:55 PM
  [ # 8 ]

‘Pino’ is een paar jaar met véél grotere gaten gewoon goedgekeurd, heb pas dit jaar een carrosserie-redplan in werking gesteld (zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195101&postdays=0&postorder=asc&start=30 ).
Remklauw: zet een griptang op het rubberen deel van je remleiding en demonteer de gehele klauw.
Demonteer hem compleet, wikkel hem in een doek en zet rustig perslucht op het gat waar de slangbanjo zat -> de zuiger zal er uit komen.
Met wat Scotch Brite/ schuursponsje het zuigertje en de klauwboring weer roestvrij maken en met remmenvet de zuiger en afdichting weer insmeren.
Met een bankschroef de zuiger weer rustig in de klauw monteren, let op haaksheid..
Spuit/smeer wat kopervet op de glijpennen en monteer de remklauw weer.
Plaats de remblokken en ontlucht.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413

Gepost: 03 augustus 2009 01:20 AM
  [ # 9 ]

dit vind ik een leuk verhaaltje om een discussie uit te lokken.

jullie willen je ax uit 1990 tot een klassieker laten worden.een ax is een erg leuke citroen die ondanks de overheid toch klassiek kan worden
het is kwalitatief een behoorlijke auto.hoe goed jullie ax is hangt een heel groot deel van jezelf af.

hoezo dan?
met alleen de apk afkeurpunten repareren ben je er nog niet. die schakelstang ,al springt hij steeds los, zal nooit afkeur zijn.(tenzij hij niet meer te borgen is als hij eraf springt en de auto bv geen 60km per uur meer haalt.
de roest voorin het binnenscherm, als je er nu niets aan doet gaat het alleen maar verder, hoe langer je die reparatie uitstelt , hoe duurder het wordt(afgezien van evt schade aan de bedrading en stekkers die daar lopen, met storing tot gevolg

om op het begin terug te komen die roest wordt door werking in de naden veroorzaakt dit is werk voor een plaatwerker?l;asser en het liefst een vakman met liefde voor techniek in zn of haar hart.

en verder kijkt geen een apk meester naar de onderhoudstatus van jullie auto, goed is goed.
ik rijd al 8 jaar in een destijds op 13 jarige leeftijd aangechafte bx 1400 die gewoon goed onderhouden wordt en betriouwbaar is, vandaag nog200 km op lpg weggereden a 8 euro

de citroen-liefhebber

Profiel  

david.tb
> 900 berichten

Gepost: 05 augustus 2009 02:34 AM
  [ # 10 ]
Pascal schreef:

‘Pino’ is een paar jaar met véél grotere gaten gewoon goedgekeurd, heb pas dit jaar een carrosserie-redplan in werking gesteld (zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195101&postdays=0&postorder=asc&start=30 ).
Remklauw: zet een griptang op het rubberen deel van je remleiding en demonteer de gehele klauw.
Demonteer hem compleet, wikkel hem in een doek en zet rustig perslucht op het gat waar de slangbanjo zat -> de zuiger zal er uit komen.
Met wat Scotch Brite/ schuursponsje het zuigertje en de klauwboring weer roestvrij maken en met remmenvet de zuiger en afdichting weer insmeren.
Met een bankschroef de zuiger weer rustig in de klauw monteren, let op haaksheid..
Spuit/smeer wat kopervet op de glijpennen en monteer de remklauw weer.
Plaats de remblokken en ontlucht.

Euhm, griptang, slangbanjo?! Geen werkbank, noch perslucht in de buurt… Vandaar liever een gangbaar gemaakte Remklauw van een CitroShopje…  Surprisedops:

@Assitch:
De bedoeling is deze AX weer een jaar op de weg te houden, de dame in kwestie leeft van kunstverkoop en da’s geen vetpot. De AX is uitermate goedkoop in vaste lasten en ze geniet enorm van het beestje. De variabele lasten willen we een beetje in toom houden.

Die roestplek zal ik gaan bijwerken en behoeden voor verder verloop, anders vreet het verder en verder.

Gehad:

Profiel  

Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413

Gepost: 10 november 2009 06:56 PM
  [ # 11 ]

hoe is het nu me\t apk n de kleine reparaties vergaan? ben heel benieuwd

rijdt lekker goedkoop

de citroen-liefhebber

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 10 november 2009 07:35 PM
  [ # 12 ]

grappig bij is er nou ook een ax en zx goed bezig daar.

off topic (hoe gaat het met je gezondheid??)

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook