Help, zojuist rij ik bij de straat in en ineens alle vermogen weg.
Nog geprobeerd te starten maar niks hoor.
Ik heb gekeken in het kleppendeksel en met alleen wat starten bewegen de kleppen voor zover ik kan zien wel.
Heb toch de beschermkap van de distributieriem afgehaald en kan net zien dat boven eén van de wielen de riem ingescheurd is maar niet gebroken.
Wat is nu wijsheid en heb ik nu veel schade ?
Is heel het kleppen gebeuren etc. nu aan vervanging toe oftewel
hoe stel ik dit vast.
Is de riem enigszins makkelijk zelf te vervangen, ben wel een sleutelaar
maar dit heb ik nog nooit gedaan .
Ben erg bang dat ik de auto weg moet gooien.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor motor zit er in?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat was lekker slim van mij !
Het gaat om een 1995 2,5 TD.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 2,5 TD? Oei… “houston, we have a problem….”..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet een ander probleem waarbij de riem “toevallig ook kapot was”?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
‘weg moet gooien’ is nogal een uitspraak…. Is de auto je geen cent meer waard of je heb je `m toch ‘gekregen’ oid? Ik geef toe dat een ‘motorblok vervangen’ bij een XM al gauw meer kost dan de auto waard is, maar als je de auto weggooit (oid) zul je toch iets anders weer moeten kopen en een goede jonge XM is niet zo goedkoop.
Succes ermee iig!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik heb de auto in Februari gekocht voor 1750.
Was allang een auto die ik graag wilde hebben.
Heb eigenlijk nauwelijks problemen gehad, afgezien wat kleine storingkjes aan de ruiten.
Is echt een serieus goede auto waarvan alles werkt zoals in het in de Exclusive hoort, zelfs het leer is nog erg mooi.
Twee weken geleden nog APK laten keuren en geen enkel mankement.
Je snapt dat ik erg baal maar om nu veel geld nog eens uit tegeven tja dat zit er niet in.
Maak er anders eens een fototje van.
Zet er eerst maar eens een nieuwe snaar omheen, er is op dit forum het een en ander te vinden over het vervangen van de distributiesnaar, dus zoek daar eerst naar. Als je verder geen onheilspellende geluiden hebt gehoord daar uit het vooronder en je zet de nieuwe snaar er omheen zoals het moet, met de nokkenas op tijd, dan zal hij/zij waarschijnlijk weer lopen als een zonnetje.
Reden voor iedereen met een XM om eens uit te vogelen hoe lang de snaar er op zit en of daar beter een nieuwe voor kan komen. Mijn buurman heeft een Volvo en dacht, zolang het goed loopt doe ik niks. Maar toen brak de snaar en nu ligt de Volvo op de sloop. Het snaartje kost een drol.
waarschijnlijk is de riem al versprongen. Dat het nog wil rondlopen is uberhaup een wonder. Misschien net de goede kant op gesprongen.
Riempje erom leggen is geen kattepis, niet moeilijk maar wel heeeeel bewerkelijk.
Je kan hem het beste gewoon aan mij doneren
Ouwe mopperkont
Doneren gaat me wat te ver maar voor 400 eur mag je hem komen halen.
Dat isn og wel een aanbod, maar als hij niet loopt kan ik er niets mee
Heb je foto van de auto?
Als je besluit zelf de riem te doen: de haynes is er re-de-lijk duidelijk in maar beetje eigen inzicht heb je ook nodig. En een boel vrije tijd als het je 1e riem is (en helemaal op een TD). Neem ook de rollen mee die je moet doen. Daar kom je niet bij achteraf en je wil al helemaal niet dat er een rol over een paar 1000 km vastloopt (en daarmee (weer) je d-riem sloopt).
Ouwe mopperkont
hoeveel marge tussen de kleppen en de zuigers heeft zo’n 2.5 td blok als de riem een tandje is versprongen?
een paar milimeter is al veel
Ouwe mopperkont
Reken op een millimeter of 2 voor een indirect ingespoten diesel met voorkamer zoals deze
Voor het idee,
mijn eerste D-riem wissel bij slechts een 2.1TD (incl thermostaat, looprollen en waterpomp, dat wel) kostte me maar liefst 8uur.
Dus kijk even hoeveel vakantiedagen je nog hebt
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!