![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Daarnaast is schakelen zonder te koppelen prima te doen, als je weet bij welk toerental en bij welke stand van je gaspedaal. Opschakelen met licht deellast en tussen de 1850 en 2500 toeren, terugschakelen bij zo min mogelijk toeren terwijl je licht gas geeft tot het toerental dat je moet hebben. Dan schuif je ‘m er zo in, zonder gekraak.
Alleen het op gang komen doe je met starten in z’n eerste versnelling (of achteruit). Stoppen doe je door ‘m in z’n vrij te trekken door iets met je gas te spelen. Slim stoplichten naderen is handig, als je zorgt dat je blijft rollen tot ie op groen springt geef je gas tot het juiste toerental en stop je ‘m gewoon weer in z’n twee of drie (nooit in de 1 als ie rolt).
De truuk is heel simpel. A: zorgen dat de motor de wielen niet aandrijft en zorgen dat de wielen niet de motor aandrijven. Dan staan er geen krachten op het geheel die het schakelen onmogelijk maken en kun je de pook naar z’n vrij bewegen. B: zorgen dat beide versnellingsbakassen ongeveer hetzelfde toerental draaien, de synchromeshringen vangen de kleine verschillen wel op. Nu kun je doorschakelen.
Is flink oefenen en je zal wel vaak tandenpoetsen in het begin. Ik heb op deze manier honderden kilometers afgelegd in m’n 205 (zelfde motor, zelfde bak), gewoon omdat ik lui was en geen zin had m’n linker voet te gebruiken. Die 205 doet ‘t nog steeds prima. Een bak kan best tegen een beetje tandenpoetsen als je het beheerst doet. Ruw is altijd verkeerd, werkende koppeling of niet.
Ik had overigens geen toerenteller in de 205, dus die toerentallen zijn een behoorlijke benadering. Ik deed het puur op gehoor.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6800.jpg)
Totaal aantal Berichten: 60
- BX 14 Injection U9
Ik zal het eens proberen. Morgen ga ik er sowieso heen. Lastige is wel dat hij gelijk een flinke helling op moet om op de straat te komen. Daar zal ik hem eerst op moeten slepen denk ik.
Volg je eurobiljetten op hun weg door Europa
Mijn auto’s:
BX 14 Injection U9 (1989) XS-37-XK
Ex: BX 14 E Palmarès (1989) TX-75-KD
Ex: BX 14 TGE Injection (1991) DF-GN-82 kaputt
Ex: BX 19 TRD (1992) VRJ-939
De methode van Alcyone werkt echt prima. Even wennen en daarna vraag je je af waarom een auto uberhaupt een koppeling nodig heeft Kies een rustig moment van de dag en een route waarbij je niet stil hoeft komen te staan, een weg met rotondes ipv stoplichten bv.
Helling kan je misschien ook wel op de startmotor omhoog op komen. Anders gewoon wat mensen in de omgeving erbij halen. Als je het een beetje leuk brengt willen mensen je echt wel even helpen!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1