Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die stekkers moeten er echt zo af te schuiven zijn hoor. Het hele stekkerblok bedoel ik dus, niet de afzonderlijke contactjes!
Beetje schuddend/frommelend trekken wil wel helpen, desnoods (voorzichtig!!!!!) met een schroevendraaiertje wat kracht aan de achterkant van de stekker proberen te geven.
Die schijfjes kun je denkelijk maken van een stukje oude riem of tas, waar je dan passende gaatjes in maakt. Een normale riem heeft wel ongeveer de dikte die je nodig hebt.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
BunnY schreef:Uiteindelijk doe ik dat ook… Ben toch te ongeduldig om te wachten op antwoord . Maar heb gewoon zo veel schrik om iets verkeerd te doen (vb: dat moertje in het dash laten vallen )
er ligt idd een moertje in mijn dash ergens.. niet zo’n groot probleem, ga naar de sloop en haal een nieuwe (mits er een sloop is, en je weet nu waar je ‘m kan vinden! )
Stekkers moeten inderdaad allemaal gewoon los kunnen…
2CV 1985
Ik ben net nog eens even gaan kijken naar de ontsteking en de wikkelingen van het bobijn zijn niet onderbroken in elk geval.
Maar het bobijn dat in mijn auto steekt, daar meet ik bij de wikkeling van de hoogspanning (de secundaire dus?) maar een goede 4000ohm waar ik bij de andere 6000ohm meet (en in mijn vraagbaak staat dat ik 6000 ohm moet meten).
Ik heb ook even de verbinding tussen de minpool van de batterij en de minpool van het bobijn gemeten en daar is inderdaad verbinding.
Kan het nu zijn dat ik door dat verschil van om en bij de 2000ohm geen vonk krijg?
Vandaag was een prachtige dag…
Even korte inhoud: het was het bobijn en hij start weer
Morgen zal ik wel een uitgebreider verhaal typen maar nu ga ik eerst weer buiten zitten .
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
BunnY schreef:Vandaag was een prachtige dag…
Even korte inhoud: het was het bobijn en hij start weer
Morgen zal ik wel een uitgebreider verhaal typen maar nu ga ik eerst weer buiten zitten .
2-maal hoera: hij doet het en je kunt buiten zitten.
2CV 1985
Owkej, even het verhaal van gisteren .
Na het ontbijt ben ik even nog gaan kijken naar de auto. Want het klokkenspel was er al half uitgehaald en ik wou toch nog eens een poging doen tot het los krijgen van die kabels . Uiteindelijk niet gelukt.
Ik heb dan van CitroënBX een bobijn + rotor/verdeelkap mogen lenen. Het nieuwe bobijn even uitgemeten en ik kwam mooi de weerstandswaarden uit van in de vraagbaak (0.81 en 6000 ohm). Mijn bobijn gaf op de primaire wikkeling ook de goede waarde maar op de 2de wikkeling 2K ohm minder.
Kortom, ik vermoedde het bobijn al. Maar omdat ik niet wist of ik dat bobijn er gewoon even kon naast zetten + aansluiten zonder het op de goede plaats te zetten heb ik maar op JanVB gewacht.
Toen hij er was hebben we dan eerst even dat klokkenspel los gemaakt (inderdaad, gewoon ERG hard trekken ).
Daarna even gechecked of ik een vonk kreeg en inderdaad niet. Toen we dat nieuwe bobijn aangesloten en ik kreeg meteen vonk.
Dan het oude afgesloten, nieuwe ingebouwd (na wat verbouwen). Even naar de Brico gegaan voor nieuwe bekabeling + boutjes.
Dan ging het eigenlijk snel. Terwijl ik het bobijn weer inbouwde heeft Jan nieuwe bekabeling getrokken (want die dat er in zat was in érg slechte toestand).
En daarna het moment suprême. Starten… Dat wou hij toen echter niet. Was dus de kabel van het bobijn naar de verdeelkap die er nog niet tussen zat .
Volgende poging… VOILA. En je moet weten, dat was 1 van de fijnste geluiden die ik in lange tijd gehoord had. ZALIG gewoonweg.
Dan even alles weer aangesloten (luchtfilter, LPGslang enzo).
Vervolgens onder de auto gaan liggen en inderdaad. Hij lekt olie en LHM. Er is ook een hoes die eigenlijk vervangen moet worden (die rond een as, ben de exacte naam vergeten).
Kortom, ik heb nog wel wat dinkjes die gedaan moeten worden. Maar het GROTE voordeel is nu, ik kan weer naar de garage tuffen .
Vandaag stond er op het programma om het dashboard weer in elkaar te steken maar ik voel me te miserabel om iets te doen (maar dit verhaal wou ik jullie niet onthouden).
Kortom, allemaal bedankt voor het meedenken en het eindeloze geduld dat jullie met me hebben ops: . En nu ga ik wat in de zetel liggen
Ok, weer genezen genoeg om me verder aan dat klokkenspel te wagen .
Ik zie echter nog niet meteen hoe ik het spel uit elkaar krijg. Is het puur gevezen of is het een soort kliksysteem? Kwestie van niks te forceren.
Alvast bedankt
Edit: laat maar, je kan ze gewoon losdraaien ¨
Edit 2: mijn kilometerkabel (van klokkenspel naar motorruimte, dus de bovenste (??) helft) is trouwens ook ver heen. De plastieken huls is los gekomen bij de stekker waardoor ik dus de binnenste metalen kabel zie.
Nu heb ik 3 mogelijkheden:
-nieuwe kopen
-2de handse kopen
-plakken met tape
Met dat laatste zou ik kunnen leven als tijdelijke oplossing. En optie 1 en 2 zijn voor mij gelijk. Behalve als jullie zeggen ‘nope, koop maar een nieuwe, anders zit je binnen de kortste tijd weer met hetzelfde probleem’. En wat kost zo’n nieuwe?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Volgens de onderdelenwebsite can Citroën kost een nieuwe lange snelheidskabel 23 euro en een paar cent…
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja die dingen schenen inderdaad niet zo duur te zijn.
Dan zal ik vanmiddag eens een ritje dealer maken . Moet toch ook nieuwe lampjes kopen (ben op wonderbaarlijke wijze opeens 15 stuks kwijt? : : ).
Weet de dealer over het algemeen wat ik nodig heb als ik het hem gewoon uitleg?
Over de km kabel: Ik kom net bij de autohandel vandaan, 15 euro voor het bovenste deel van de kabel…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dus bij een Brezan ofzo zouden ze die kabel ook wel hebben?
BunnY schreef:Dus bij een Brezan ofzo zouden ze die kabel ook wel hebben?
Jup, en als ze hem niet hebben liggen is hij wel te bestellen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Welk gedeelte van de habel moet je eigelijk vervangen om de slingering in het klokje weg te halen is die ook zo goedkoop, dan ga ik er even een halen.