CX Prestige uit 1988, benzine, net grote beurt gehad (kleppen, ontsteking, lucht- en brandstoftoevoer, enz enz enz) en start prima bij koude motor (800-900 rpm).
Bij warme motor (water temperatuur boven 85 graden) stottert hij wat, toerental zakt naar 650-750 rpm (aircon aan, toeren iets hoger zonder aircon), controle lampjes oliedruk/ABS lichten af en toe ietwat op (mijns inziens door te lage dynamo spanning vanwege lage toeren).
Waar zit dit probleem? Verder loopt de motor voorbeeldig.
Met dank,
hmcl
CX: Eindeloos



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welke motor is het? De turbo 2?
Het is de 2500 injectie, zonder turbo.
Het zou de “additionele stationaire klep” of hoe heet dat ding dat (wanneer je voor de CX staat) voor het koelwaterreservoir zit, en rechts van de rechter veerbol? Heb een fotootje maar kan deze niet uploaden.
Overigens, net de auto in de laagste stand geparkeerd - lijkt erop alsof er teveel LHM in was gedaan, er liep een halve liter over (expansie vat helemaal nat, dus het lijkt geen kapotte slang (wel even schrikken).
Met dank,
hmcl[/img]
CX: Eindeloos













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Heeft een 2500ie ook nog zo’n additionele luchtklep voor als de airco aanstaat? Zo ja: ff testen met de airco uit. Loopt het blok dan wel mooi 900rpm stationair, heb je een idee waar te zoeken.
En warme 2500ie problemen = BovensteDodePunt-sensor checken/vervangen!
Vaag van die LHM trouwens, hebben ze bijgevuld volgens je rekening? Gewoon afgetopt dan zeker!?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Ja, dat is die additionele luchtklep; bij aircon uit is het toerental ietsjes hoger (minder belast, en wellicht daarom) maar loopt nog steeds niet mooi.
BDP - dacht dat die enkel problemen geeft bij het starten met warme motor. Starten is geen probleem, enkel het stationair lopen.
Over de LHM, hij had het over 6 liter - lijkt erop dat de indicator niet werkt (op hoogste punt); tankje zit echter vol. Of vol genoeg volgens mijn vinger.
CX: Eindeloos













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
6 liter LHM is (meer dan) het hele systeemvolume Dacht dat er 4-5 liter inging per CX
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hmcl schreef:
BDP - dacht dat die enkel problemen geeft bij het starten met warme motor. Starten is geen probleem, enkel het stationair lopen.
bij rijden geen enkele problemen ??!!
BPS sensor - die moet je gewoon als reserve in je handschoenen kastje hebben liggen.
makkelijk te vervangen, weet je meer. die stoppen er vaker mee, geven mn problemen bij warmte. als dat het niet is, oude terug plaatsen en verder zoeken.
verder: stekkers voor op de bobines, bobines, aansluitpinnen op de bobines voor de bougiekabels, bougiekabels, bougies verder in orde ?
verder stekkers / bekabeling rond stekkers controleren.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Luchtlekkage? Luchtslangen, m.n. de harmonica aan de onderzijde (even loshalen) heel goed nakijken.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Luchtlekkage? Luchtslangen, m.n. de harmonica aan de onderzijde (even loshalen) heel goed nakijken.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
hmcl schreef:
Over de LHM, hij had het over 6 liter - lijkt erop dat de indicator niet werkt (op hoogste punt); tankje zit echter vol. Of vol genoeg volgens mijn vinger.
Dat is inderdaad wel belachelijk veel aangezien er iets van 4 of 5 liter inderdaad in het systeem gaat. Maar goed, ik neem aan dat je het LHM niveau wel controleert in de hoogste stand? Anders staat het indicator paraplutje inderdaad helemaal bovenaan. In de hoogste stand zou deze wat moeten zakken naar ongeveer tussen de streepjes. (iets hoger is volgens mij niet erg, iets lager zou ik even bijvullen maar is hier denk ik dan niet het geval. )
Succes met je overige probleempjes!
Ik ga het eens proberen met een reserve BDP sensor. Luchtslangen, bougies, kabels, etc etc. is allemaal nagekeken (het luchtfilterhuis is geheel uitgenomen, schoongemaakt en opnieuw in de primer gezet, dus neem aan dat daar ook een en ander is nagekeken).
Ik laat het u weten, dank voor alle reacties.
CX: Eindeloos













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
hmcl schreef:Ik ga het eens proberen met een reserve BDP sensor. Luchtslangen, bougies, kabels, etc etc. is allemaal nagekeken (het luchtfilterhuis is geheel uitgenomen, schoongemaakt en opnieuw in de primer gezet, dus neem aan dat daar ook een en ander is nagekeken).
Ik laat het u weten, dank voor alle reacties.
Voor de beurt liep ‘ie wel netjes, ook warm? Dan is er wellicht toch iets niet helemaal goed teruggezet bij het luchtfilterhuis - waardoor er nu valse lucht wordt aangezogen.
Is namelijk best een vleeschklus om alle slangen en hardplastic tussenstukken netjes en luchtdicht aan te sluiten
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Nee, voor de beurt was het vreselijk…. Sloeg zelfs een keer af midden op de snelweg, 5 km na de Gothard tunnel (had zoiets eerder in Duitsland ook al: inhoudende motor op snelweg bij 130 km/u, sloeg toen niet af.)
Na de tunnel-uitval: starten en weer rijden, maar niet echt soepel. Dat alles is nu veel beter (alleen nog niet door lange tunnels gereden).
Stationair blijft het ‘magertjes’. Alsof ie het te warm heeft.
CX: Eindeloos






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik had bij dergelijke symptomen een combi van een BDP sensor die slecht was, kapotte stekker op de bobine, corrosie op de bobine aansluiting voor de bougiekabels. toen ook maar nieuwe bougies er in. nu weer als een zonnetje
suc6
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Motor draait nu helemaal niet meer stationair. Beneden 1500 toeren en de motor slaat af. Kan dus niet meer in gereden worden.
CX: Eindeloos



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Maar voor zover ik dit topic heb gevolgd is het je wel gelukt om van Bangkok naar Milaan te rijden. Of heb ik het mis?
In ieder geval lijkt het me bijna raadzaam eens bij die garage te raden te gaan wat ze hebben gedaan. Na de hele beurt is het mis gegaan…..