blower
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453

Gepost: 03 augustus 2009 01:29 PM

Probleem met blower. heb alles doorgelezen wat er al staat geschreven maar toch nog een vraagteken. Regelpaneel werkt, blower motor werkt.

De dikke rooie draad naar de blower heeft geen stroom?

Weet iemand waar deze draad onder de motorkap naar toe gaat zodat ik daar verder kan meten?

Weet iemand of er altijd stroom op de draad moet staan of gaat deze via contactslot. Wil namelijk nieuwe draad aanleggen vanaf accu wanneer ik niet kan vinden waarom rooie draad geen stroom krijgt

alvast dank

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 03 augustus 2009 02:32 PM
  [ # 1 ]

Wat is precies je probleem?

Links voor hety luchtfilterhuis zit een zekeringkastje. Onderaan dat kastje zit een draad op een stekker die nogal eens loswerkt. Dan werkt het hele klimaatsysteem niet. Vooral leeuk als de stekker net wel, net niet vastzit.

Als de koolborstels van de blower versleten zijn krijg je rare storingen: de blower komt soms wel, soms niet op gang. Een harde klap onder het dashboardkastje wil dan een tijdje helpen. De remedie is een nieuwe blower (paar honderd €) of nieuwe koolborstels erin. Tweedehands via de sloop heb je vaak snel hetzelfde probleem. De Vier in Amsterdam (Slijperstraat) maakte een paar voor € 40. Koolborstels uit sofzuigers etc zijn ongeschikt en je vindt de juiste maat niet.

ik hoop dat dit helpt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3197

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 augustus 2009 03:47 PM
  [ # 2 ]

Onder je handschoenkastje zit één groene relais , deze schakelt de stroom die van aan de zekeringen aan de batterij komt .

Dus daar even meten , werkt het relais , komt er spanning toe , gaat ze verder .

Succes ,

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 03 augustus 2009 03:52 PM
  [ # 3 ]

De blower werkt alleen als het kontakt aan staat, de meeste problemen komen voort uit het zekeringen kastje bij het luchtfilter.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 04 augustus 2009 01:54 AM
  [ # 4 ]

Tja, eigenlijk hangt dat allemaal een beetje van het modeljaar en uitvoering bedieningspaneel af. Kun je anders aangeven om wat voor XM het gaat?

En inderdaad, een goede omschrijving van het probleem zou ook helpen Wink Regelpaneel werkt, blower ook… Nou, dan zou ik het prima vinden en lekker zo laten. Wink

Groetjes Erik!

Profiel  

pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 04 augustus 2009 10:56 AM
  [ # 5 ]

Ik zal duidelijk zijn. De blower werkt niet. Ik heb de blower gedemonteerde en met twee draden op de accu aangesloten en hij draait dan wel. Ik heb ook om te testen een draad van de accu naar de blower gelegd en aangesloten op de dikke plus draad en dan werkt het regelpaneel ook. Ik constateer dat de dikke rode draad geen stroom geeft. De dikke zwarte draad maakt wel aarde.

Ik zal de dingen nalopen die boven zijn omschreven.

groen relais onder handschoenen kastje en draad onder zekeringen kastje

dank

Profiel  

pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 04 augustus 2009 10:56 AM
  [ # 6 ]

Ik zal duidelijk zijn. De blower werkt niet. Ik heb de blower gedemonteerde en met twee draden op de accu aangesloten en hij draait dan wel. Ik heb ook om te testen een draad van de accu naar de blower gelegd en aangesloten op de dikke plus draad en dan werkt het regelpaneel ook. Ik constateer dat de dikke rode draad geen stroom geeft. De dikke zwarte draad maakt wel aarde.

Ik zal de dingen nalopen die boven zijn omschreven.

groen relais onder handschoenen kastje en draad onder zekeringen kastje

dank

Profiel  

pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 04 augustus 2009 11:01 AM
  [ # 7 ]

o ja het gaat om een xm uit 1995 2l benzine injectie en er zat ooit airco in

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 04 augustus 2009 11:25 AM
  [ # 8 ]

Is niet gewoon het halve zekeringenkastje voor het luchtfilter weggesmolten? De meeste XM’s hebben in die hoek allemaal extra draden met zwevende zekeringen…

Profiel  

pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 05 augustus 2009 12:20 AM
  [ # 9 ]

GEVONDEN. het was het blauwe 45 amp. relais in de groene stekker onder het handschoenenkastje die stuk was. Zonder dit forum had ik hem nooit gevonden.

Dank Dank Dank

Profiel  

pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 05 augustus 2009 12:21 AM
  [ # 10 ]

GEVONDEN. het was het blauwe 45 amp. relais in de groene stekker onder het handschoenenkastje die stuk was. Zonder dit forum had ik hem nooit gevonden.

Dank Dank Dank

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 05 augustus 2009 02:02 AM
  [ # 11 ]
JanSr schreef:

Als de koolborstels van de blower versleten zijn krijg je rare storingen: de blower komt soms wel, soms niet op gang. Een harde klap onder het dashboardkastje wil dan een tijdje helpen. De remedie is een nieuwe blower (paar honderd €) of nieuwe koolborstels erin.  De Vier in Amsterdam (Slijperstraat) maakte een paar voor € 40. Koolborstels uit sofzuigers etc zijn ongeschikt en je vindt de juiste maat niet.

Jan Sr

Voor degene die nog eens koolborstels nodig hebben.
Ik heb een dik jaar geleden de koolborstel laten maken bij een revisiebedrijf en was daar een kleine € 20,- per twee voor kwijt.

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 05 augustus 2009 02:21 AM
  [ # 12 ]

Mooi! Weer iemand geholpen door het forum! Cool

Groetjes Erik!