2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Ditributieriem ingescheurd ?!? UPDATE GAAT IN DE VERKOOP !
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 augustus 2009 01:42 PM
  [ # 16 ]

2.5TD heeft 2 riemen zie ik in de Haynes, de balansas word door een aparte riem aangedreven, deze zit achter de D-riem die de kleppen aandrijft. Kan dus een leuk klusje worden als je hier zelf aan begint Confused

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 augustus 2009 02:40 PM
  [ # 17 ]
ZX1.4i schreef:

Reken op een millimeter of 2 voor een indirect ingespoten diesel met voorkamer zoals deze Confused

mag je dan de aanname doen dat er dus ws al schade is aan de kleppen?

Ik bedoel, het idee is gegeven dat de riem al een tand versprongen is en met een dusdanige kleine foutmarge bij de kleppen….

dat er een scheurtje in de riem zit betekent dat je de boel moet vervangen maar meer ook niet.

het verrotte hier is dus dat je een dure actie moet uitvoeren voor de riemen en dan pas weet of de boel aan aan puin zou liggen…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 augustus 2009 03:06 PM
  [ # 18 ]

Ligt eraan welke kant de riep op versprongen is, je kan geluk hebben, kans is erg klein, maar heb het al 2 keer meegemaakt dat het goed ging. Waarschijnlijk zitten er hydraulische stoters in deze motor, effe de klepspeling opmeten om kromme kleppen vast te stellen is niet mogelijk volgens mij Confused:

Indien keesenannetje interesse heeft, wil ik er best naar kijken, lijkt me wel een leuke uitdaging voor mij als dieselfreak, een 2.5TD Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 augustus 2009 04:19 PM
  [ # 19 ]

dat aanbod zou ik niet afslaan!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
keesenannetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-02-2009

Gepost: 04 augustus 2009 10:24 PM
  [ # 20 ]

Dat aanbod sla ik zeer zeker niet af dus ZX1.4 i ik hou me ten zeerste aanbevolen. Zal nog even een PB sturen.
Ik heb zon vraagbaak en daar staat iets in over klepspeling maar ik heb me daar nog niet in verdiept. Riem vervangen lijkt me heel veel werk, met de nodige obstakels zoals op tijd zetten en de krukaspoelie los maken.

Verder nog het volgende:
Heb in een eerste opwelling gezegd dat ik er vanaf wilde voor 400.
Maar achteraf heb ik daar ook weer wel spijt van, misschien is er geen motorschade, dus eventueel goed te repareren.

Ik zou anders 1500 eur in 6 maanden erbij inschieten en dat is me te gortig.

Heb er zelf 1750 voor betaald + 200 eur voor leer int. en wat kleine dingen vervangen. Motor is 140.000 km geleden volledig vervangen dus ik vind de auto in ieder geval meer waard. Bij die nieuwe motor ( rekening bedroeg in 2001 meer dan 10.000 gulden ) is er ook een nieuwe riem in gegaan en verder waarschijnlijk niet meer vervangen. De vorige eigenaar beweerde echter dat deze in januari op ongeveer de helft van zijn levensduur was. Ik heb dit echter nooit kunnen verifieren, heb twee weken geleden al eens geinformeerd wat de kosten bij de dealer zouden zijn.
Dit nav. de APK die vlekkeloos verliep.

Profiel  
 
keesenannetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-02-2009

Gepost: 05 augustus 2009 02:07 AM
  [ # 21 ]

ZX14i is langs geweest en heeft meegekeken, alsnog bedankt.
Conclusie riem is niet gebroken maar waarschijnlijk versprongen, heel moeilijk vast te stellen of er verder schade is. Daarvoor is er behoorlijk veel sleutelwerk nodig en komt er eigenlijk op neer dat er eerst een riem en alles op moet en dan verder kunt.
Ik ga daar zelf niet aan beginnen ( ben hartpatient ) dus de auto gaat toch zoals ik al eerder meldde de verkoop in.
Voor 400 eur mag je hem komen halen. Dit is wel de uiterste prijs. Zit een jaar APK op en alles wat in een Exclusive hoort te zitten zit er in en werkt. Nooit een lekkage gehad en vering werkt goed. Leer is ook nog in goede staat en volledig elektrisch.
Kleur is bordeaux rood, en heeft wel wat gebruikssporen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2009 03:32 AM
  [ # 22 ]

Waarschijnlijk een spanrol die uit zijn lager gelopen is, de tanden van de riem zelf zijn niet beschadigd, maar de riem staat nu wel slap. De auto ziet er verder erg netjes uit, het leer is z.g.a.n., een goede basis voor iemand die er tijd, moeite en geld in wil steken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 augustus 2009 04:08 AM
  [ # 23 ]

in2001 is er een nieuwe riem ingegaan? Hoe oud mag een riempje in een 25td eigelijk worden? leeftijd, niet km’s

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2009 04:13 AM
  [ # 24 ]

Waarschijnlijk alleen een nieuwe riem en geen spanrollen, komt vaak voor, het werk en geld zit in de spanrollen, die worden vaak “vergeten”.
Helaas weer een klassiek voorbeeld van bij twijvel en niet aantoonbaar, altijd de D-riem vervangen.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 augustus 2009 12:04 PM
  [ # 25 ]

KLotp zeker, ik ben grootste deel van de tijd bezig geweest bij mn 2.1TD om de rollen los te halen (k*tklus), en de rollen en dempers kosten 5 keer zoveel als die riem zowat

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 augustus 2009 12:05 PM
  [ # 26 ]
Matthijs309 schreef:

KLotp zeker, ik ben grootste deel van de tijd bezig geweest bij mn 2.1TD om de rollen los te halen (k*tklus), en de rollen en dempers kosten 5 keer zoveel als die riem zowat

yep,maar als je het niet doet kun je net zo goed de kap dichtlaten..

je zou bij zo’n 25td bijna het idee krijgen dat het makkelijker is om dat blok eens in de zoveel tijd er gewoon uit te takelen en groot onderhoud te doen.

iemand die dat kan en de middelen er voor heeft is er dan volgens vlotter mee klaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 augustus 2009 12:06 PM
  [ # 27 ]

Zo’n riem en rollenwissel bij een 2.5 TD is geen erg fijn klusjes… je hebt erg weinig ruimte, moet heel goed opletten en er zit gewoon heel veel troep rond en op zo’n blok waar je last van hebt Evil or Very Mad  Een geoefende monteur met brug en knappe tools is er al zeker 5 uur mee bezig, en met een beetje pech word dat zomaar een hele dag….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 augustus 2009 12:22 PM
  [ # 28 ]
gompy58 schreef:
Matthijs309 schreef:

KLotp zeker, ik ben grootste deel van de tijd bezig geweest bij mn 2.1TD om de rollen los te halen (k*tklus), en de rollen en dempers kosten 5 keer zoveel als die riem zowat

yep,maar als je het niet doet kun je net zo goed de kap dichtlaten..

je zou bij zo’n 25td bijna het idee krijgen dat het makkelijker is om dat blok eens in de zoveel tijd er gewoon uit te takelen en groot onderhoud te doen.

iemand die dat kan en de middelen er voor heeft is er dan volgens vlotter mee klaar.

Ook daar heb ik wel eens over zitten denken Wink Je kan er beter bij en zoveel tijd kost het niet eens (in 3 a 4 uur kan mn 2.1TD eruit). Dan ben je met zon d-riem in ene uurtje klaar. Daarna kan je meteen al het andere grut snel nalopen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2009 02:39 PM
  [ # 29 ]

Het is niet makkelijk, maar zoals ik het gezien en erover gelezen heb, is het voor de doorgewinterde sleutelaar te doen, maar absoluut geen klusje voor een beginner.

Wat de riem van een 2.1D/TD betreft, dat lukt mij tegenwoordig wel vrij rap, nogal een paar keer gedaan afgelopen jaar. De 1.9TD in mijn Xantia vind ik echt een ramp, daar moet je toch een berg zooi voor opzij en loshalen, als ik dat wist…  Confused

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 augustus 2009 03:24 PM
  [ # 30 ]

Hoe schat je de schade in? Of beter gezegd, hoe groot is de kans op schade? Ik zit een beetje te overwegen of ik de uitdaging wil aangaan, maar daarvoor wil ik wel zeker weten dat niet het complete blok naar zn gootje is.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook