Ik kan me er niet zo aan storen aan de lichte schommeling dus laat het maar zo.
Mocht het ooit zo zijn dat er een nieuwe kable in moet zal deze goed gesmeerd worden
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
gisterenavond de Groene Fee op oprijbokken gereden in koude toestand om de kabel van startmotor naar de accu te vervangen voor een wat langer exemplaar. Dit is/was nodig ivm de aanschaf van een andere accu waarvan de polen precies tegenovergesteld zitten als op de huidige….
Als resultaat gaf dit natuurlijk een 10 tot 15 cm te korte kabel wat de accu (tijdelijk) waardeloos maakte.
Geen makkelijk karweitje door de weinige ruimte om overal bij te komen, en daarnaast was de uitlaat binnen een kleine 2 minuten al best wel warm.
Je moet om bij de kabel en startmotor te komen 3 m10 boutjes losmaken en het hitteschildje eruit wurmen en dan kun je redelijk eenvoudig de kabels losmaken en een vervangend exemplaar erop zetten.
Daarna ook nog maar vast 1 nieuwe massa strip erop gezet aan de bijrijderskant, voor de bestuurderskant zou de paravan eraf moeten en daar had ik ff geen zin meer in.
Vanavond gaat er een deel van het interieur uit om wat (audio) kabels te trekken.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Daar begrijp ik dan niks van. Accu’s met de polen op de voor een XM goeie plek zijn toch gewoon vrij te koop?
nee joh, dat is al lang niet meer zo, en dan is een andere accu veel goedkoper dan een andere auto…
S
Nou, een nieuwe accu kost anders al gauw 75 euro, hoor
Ik mag zoals anderen dat zouden noemen audioot genoemd worden of audiofiel of wat dies meer zij…
De andere accu is dus niet een huis tuin en keuken accu van een 75 € (is erg goedkoop overigens) maar is een amg (of is het nu AGM) accu met glasvezels. Merk is Nordstar en is indien gewenst op zijn kop te monteren en kogelvast.
deze accu is in duurzaamheid (veel) beter dan een “normale” accu en kan in zekere zin zelfs “mishandeld"worden Deze accu kun je dus compleet ontladen en weer opladen.
Dat de polen andersom waren wist ik niet van te voren maar dat kan de pret niet drukken (meer) nu de draad verlengd is
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Mmmm… een terrorisme bestendige accu….
Dat zou je een gunstige verzekeringspremie moeten opleveren….
S
Maar je vaart toch niet in een rijnaak door het Suez kanaal, maar in een XM door pakweg St. Michielsgestel.
(Ik heb overigens mijn onderhoudsvrije accu van E 75,00 nog nooit bij hoeven vullen, kan ook niet trouwens en als ik mijn auto een week niet gebruik ga ik er in zitten, start ik en rij weg.)
Accu leegmaken, verkeerd om aansluiten in de XM, en even een jumpstart doen, een tijdje wachten en dan komt het ook goed.
Dan heb je je accu omgepoold!
Uiteraard is je eigen oplossing wel een stuk mooier.
Groetjes Erik!
ompolen van accu’s had ik dus nog nooit van gehoord.
Maar nu ook niet meer nodig idd.
@ reclame ik ga een nogal heftige audio installatie inbouwen en daar heb je dus een heftige(re) accu voor nodig
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Lampie schreef:Accu leegmaken, verkeerd om aansluiten in de XM, en even een jumpstart doen, een tijdje wachten en dan komt het ook goed.
Dan heb je je accu omgepoold!Uiteraard is je eigen oplossing wel een stuk mooier.
Je gaat me toch wel vertellen dat dit een grapje is zeker??
Ja, ik zou dit zelf NOOIT doen met een nieuwe accu, en zeker niet met een €€€ exemplaar. Theoretisch is het hartstikke mogelijk, maar met die foefjes en trucjes waar ze tegenwoordig gebruik van maken in fabricageprocessen weet je het maar nooit.
Het grappige van lood is namelijk dat het (als ik het goed heb) het enige metaal is dat zowel positief als negatief geladen kan worden. Hier zit verder een behoorlijk natuur/scheikundig verhaal achter wat ik toch niet goed na kan vertellen, maar kort samengevat is de polariteit van een accu niet bepaald door de constructie (afgezien van de afmetingen van de polen), maar door de fabrikant die ‘m oplaadt. Als de accu puur uit lood en zwavelzuur bestaat, is ompolen geen risico.
Groetjes Erik!
ik ga een nogal heftige audio installatie inbouwen en daar heb je dus een heftige(re) accu voor nodig
En in dat geval (als het werkelijk zo erg is) ook een grotere dynamo en die 800 km op een tank kan je dan ook wel vergeten. Al dat vermogen wordt uiteindelijk toch door de motor geleverd.
800 km wordt zoiezo al lastig met dat dorstige ding van hem.
Voor wat voor installatie heb je eigenlijk zo’n accu nodig, als ik vragen mag? Ofwel: wat ga je eigenlijk voor moois inbouwen?
Groetjes Erik!