Net op vakantie geweest, met tent. Is wel leuk hoor. Je komt in het half donker aan op de té natte camping. En het hemelwater komt zelfs nog met bakken uit de lucht zetten. Je gaat je tentje opzetten, en na een uur kliederen staat het ding. Dan probeer je koffie te zetten, en als dat niet wil pak je toch maar een biertje. Vervolgens ga je slapen want je hebt een lange reis achter de rug. Dan blijkt de binnentent tegen de buitentent aan te hangen, en wordt je wéér zeiknat, en je tent raakt er lek van.
Afijn, zo kan ik nog heel erg lang door gaan, en toch blijven we met zijn allen roepen dat we het geweldig vinden. Waarschijnlijk vinden de meesten het geweldig jammer dat ze zich weer hebben laten overhalen om met een tent op vakantie te gaan.
Alle gekheid op een stokje, camperen is harstikke leuk. Maar het kan altijd beter. Zo zag ik op de camping natuurlijk verschillende campers. De 1 og mooier en groter dan de ander. Het voordeel is dat je dus meer plek voor je spullen hebt. Nadeel dat je zoveel troep mee gaat slepen dat je alsnog je kont niet kan keren. Sommigen zijn echt rijdende huizen.
Zo heb ik 1 hele middag op de camping zitten kijken naar een duits gezin, met een enorme camper. De vader is welgeteld 3 uur bezig geweest met het uitrichten van zijn schotel. Men moest natuurlijk wel gewoon ‘Gute zeiten, slechte zeiten’ kunnen zien om 20 uur.
En toen bedacht ik mij ineens dat zo’n camper heel erg leuk is. Maar dan zonder die schotelantenne. Anders kun je net zo goed thuis gaan zitten, en in je voortuin een koepeltentje neerplanten. Of op een matje in het tuinhuisje gaan liggen, heb je hetzelfde effect.
Maar om even on-topic te blijven, je koopt met een stel vrienden een oude Daf den Oudsten lijnbus, en tovert die om tot camper.
Met 10 slaapplaatsen, 10 zitplaatsen met eethoek, en een klein keukentje.
Dit soort bussen koop je al vanaf €4.000 (!) euro. Met de ombouw erbij, en misschien een ander kleurtje, ben je voor 10.000 euro klaar. Als je met 10 man bent, kost je het 1.000 euro per persoon.
Vaste lasten: Zijn er wel, maar de wegenbelasting valt mee.
Uitkomst berekening:
Per kwartaal � 149,00
Per jaar � 584,00
Niet duur toch voor een bus? En als je hem als kampeerwagen keurt dan hoef je maar 3 maanden per jaar te betalen. ben je dus voor 149,00 euro per jaar klaar.
Tuurlijk zit er veel onderhoudt aan zo’n voertuig, en onderdelen zijn niet gratis. Maar ik ben 3 jaar vrachtwagen / busmonteur geweest, dus kan alles zelf doen.
Niet geheel onbelangelijk is het juiste rijbewijs. Als je de bus om laat keuren met minder dan 8 zitplaatsen, wordt het een vrachtwagen, en moet je rijbewijs C hebben. Met meet dan 8 zitplaatsen, bestuurder niet meegerekend, blijft het een bus, en dan moet je rijbewijs D hebben. Toevallig heb ik alles, dus voor mij maakt het niet zoveel uit.
Over een paar jaar wil ik echt serieus met zoiets aan de gang.
Test
da’s waar. Je kunt ook kiezen voor een 8 of 9 meter vip / stadsbus.
Die zijn wat handzamer. Maar toch, het is wel een dikke stunt.
Test
Hoezo moet je dan nog naar een camping, dat ding is al een camping opzich. Wel even wat andre stoelen in zettten he, ik houd het in die bussen geen uur uit !
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hahah nee die bus stoelen zijn niet berekend op lange afstanden
mischien een aantal Bx stoelen op de kop tikken
Wel een Uber gaaf idee
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Als je niet wilt zitten kunnen je nog altijd lekker staand aan die leren lussen hangen, want die moet je er natuurlijk wel in laten zitten.
Zo’n ding lost natturlijk wel een slokje dieselolie (100 liter op 100 km?), maar ja je hebt wel veel bekijks. Lijkt mij een leuk project om aan zo iets te beginnen.
Phritz schreef:Als je niet wilt zitten kunnen je nog altijd lekker staand aan die leren lussen hangen, want die moet je er natuurlijk wel in laten zitten.
Zo’n ding lost natturlijk wel een slokje dieselolie (100 liter op 100 km?), maar ja je hebt wel veel bekijks. Lijkt mij een leuk project om aan zo iets te beginnen.
Die B88 bussen, zoals op plaatje lopen op lijndienst onegveer 1 op 4.
Dus op lange afstanden lopen ze 1 op 5 ongeveer. Is mooi verbruik voor een bus hoor.
Ijs schreef:Hoezo moet je dan nog naar een camping, dat ding is al een camping opzich. Wel even wat andre stoelen in zettten he, ik houd het in die bussen geen uur uit !
Ik zit er hele dagen in, ben buschauffeur bij de maatschappij waar dat foto’tje weg komt.
Test
Waarom niet een caravan ? Dan kan je met de auto even boodschappen doen en de caravan laten staan. Veel makkelijker parkeren ook. Tevens goedkoper (watnou wegenbelasting?) en zelfs het verbruik is voordeliger !
Tevens zal het me niets verbazen als je met zo’n kolos (ook al kies je voor een stadsbus van ‘maar’ 9 meter) bij elke camping geweerd wordt.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Nee joh je maakt van de achterkant van de bus een klep en dan rij je zo je Ax eruit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:Nee joh je maakt van de achterkant van de bus een klep en dan rij je zo je Ax eruit
Neem een Burton of een Mehari. Die zijn vlakker zodat je klep een stuk lager kan zijn… En het autootje is ook nog leuker met een veel hoger fun-gehalte.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is altijd een leuk idee, maar echt origineel is het niet hoor… Op diverse festivals kom je zowiezo tal van verbouwde stadsbussen tegen, maar ook op reguliere campings heb ik ze al wel gezien (al is er geen staanplaats geschikt voor zo’n bakbeest). De plaatselijke taxiboer indertijd bij ons op het dorp had ook zo’n ding, renaultje vijf er achterin voor de boodschappen (niet vastzetten aan de wielen, want dat hobbelen in de vering zorgde voor een fijn gewafeld dak ...). Persoonlijk heb ik nog meer dan genoeg aan mijn Berlingoconversie, tweepersoonsmatras, hoog en vooral droog, alle bagage inclusief keukenblok eronder en als het weer echt pet is kan ik nog altijd lekker rechtop in mijn bedje zitten. Past op elk kampeerplaatsje en in ieder parkeervak en rijd ook nog eens als een speer, alsof je helemaal geen spullen bij je hebt (grote voordeel van de Berlingo, hoe meer je er in laadt, hoe lekkerder die rijdt).
graddus schreef:Het is altijd een leuk idee, maar echt origineel is het niet hoor… Op diverse festivals kom je zowiezo tal van verbouwde stadsbussen tegen, maar ook op reguliere campings heb ik ze al wel gezien (al is er geen staanplaats geschikt voor zo’n bakbeest). De plaatselijke taxiboer indertijd bij ons op het dorp had ook zo’n ding, renaultje vijf er achterin voor de boodschappen (niet vastzetten aan de wielen, want dat hobbelen in de vering zorgde voor een fijn gewafeld dak ...). Persoonlijk heb ik nog meer dan genoeg aan mijn Berlingoconversie, tweepersoonsmatras, hoog en vooral droog, alle bagage inclusief keukenblok eronder en als het weer echt pet is kan ik nog altijd lekker rechtop in mijn bedje zitten. Past op elk kampeerplaatsje en in ieder parkeervak en rijd ook nog eens als een speer, alsof je helemaal geen spullen bij je hebt (grote voordeel van de Berlingo, hoe meer je er in laadt, hoe lekkerder die rijdt).
Origineel of niet , je hebt een partij ruimte , daar zeg je u tegen. Vind het altijd vreemd dat mensen vakantie fijn vinden omdat je er op comfort altijd zwaar op achteruit gaat, met die veel te kleine tent of caravan. Maar dit is volgens mij echt genieten
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hmm, ik begrijp dan weer niet helemaal dat mensen kiezen voor het buitenleven en dan als eerste beginnen met het opstellen van de schotelantenne op de caravan
Of een dubbeldekker nemen en dan s’ávonds op de camping tegen je vrouw/vriendin roepen…...schat, ik ga vast naar boven toe om te slapen hoor….doe jij beneden het licht uit ?
Tja, wat inderdaad al geopperd is, ik zou gewoon voor een caravan kiezen. Toch een héél stuk meer luxe en comfort dan een tent en je kan het natuurlijk zo decadent maken als je zelf wilt. Mijn oom en tante bv slepen echt het hele huishouden mee maar ik en mijn ouders bv nemen alleen het noodzakelijke mee zoals kleding, kookgerei en wat kleine dingetjes om te doen zoals leesvoer ed.
Ik geloof dat ik meestal maar 30 kilo aan spullen bij me heb in totaal (excl voortent maar die laat ik vanaf dit jaar ook thuis, zet hem toch nooit op)
Verbruik is een stuk redelijker en je kan tenminste ook nog eens met de losse auto toerritjes ed maken, denk niet dat jij met die huge ass bus haarspeldbocht weggetjes gaat maken
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ijs schreef:graddus schreef:Het is altijd een leuk idee, maar echt origineel is het niet hoor… Op diverse festivals kom je zowiezo tal van verbouwde stadsbussen tegen, maar ook op reguliere campings heb ik ze al wel gezien (al is er geen staanplaats geschikt voor zo’n bakbeest). De plaatselijke taxiboer indertijd bij ons op het dorp had ook zo’n ding, renaultje vijf er achterin voor de boodschappen (niet vastzetten aan de wielen, want dat hobbelen in de vering zorgde voor een fijn gewafeld dak ...). Persoonlijk heb ik nog meer dan genoeg aan mijn Berlingoconversie, tweepersoonsmatras, hoog en vooral droog, alle bagage inclusief keukenblok eronder en als het weer echt pet is kan ik nog altijd lekker rechtop in mijn bedje zitten. Past op elk kampeerplaatsje en in ieder parkeervak en rijd ook nog eens als een speer, alsof je helemaal geen spullen bij je hebt (grote voordeel van de Berlingo, hoe meer je er in laadt, hoe lekkerder die rijdt).
Origineel of niet , je hebt een partij ruimte , daar zeg je u tegen. Vind het altijd vreemd dat mensen vakantie fijn vinden omdat je er op comfort altijd zwaar op achteruit gaat, met die veel te kleine tent of caravan. Maar dit is volgens mij echt genieten
Misschien beseffen een hoop mensen dat geluk en comfort niet alleen zit in hoe groot je huis of woning is maar ook waar je bent op dat moment.
Ik zou het best uithouden in een caravan ipv een woonhuis.
heb er serieus wel eens over nagedacht om permanent in en caravan of bv een woonboot te gaan wonen.
Lijkt me echt heerlijk.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het gaat mij er niet zozeer om dat ik al mijn troep van thuis mee kan slepen.. Ik campeer al mijn hele leven in krappe tentjes en vindt dat heerlijk.
Maar zo’n bus is toch wel heel erg cool. Je kunt met ongeveer 10 man op vakantie, en nog wel meer ook. Je zou kunnen besluiten 3 weken lang elke dag een heel stuk te rijden. Via Frankrijk naar Italie, en het hele oostblok doorcruisen.
Tuurlijk loop je tegen een hoop problemen op. Je zult onder andere een vergunning Collectief personen vervoer onder beperking moeten aanvragen, voor het buitenland moet je een communautaire vergunning hebben, en voor sommige landen, zoals in het voormalige oostblok, moet je reisblad invullen. Dan heb je het technische aspect. Wij weten allemaal wat er aan een Citroen kapot kan, aan een bus kan ook een hoop stuk. Je moet een vaste groep mensen hebben met wie je dit doet. Dus onderhouden, kosten delen, en natuurlijk gebruik van maken. Je moet mensen hebben die ermee mogen rijden. Dus een groot rijbewijs hebben, ik heb alle stempeltjes.
En ach, het blijft misschien wel bij een idee, maar toch wil ik het ooit realiseren…
Test