Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:
Ik bedenk me net iets. Het lijkt me wel heel sterk dat plotseling 4 schakelaars niet meer goed afgesteld zijn. Dus mijn vermoeden is dat het probleem ergens anders moet zitten.
Je vermoeden is niet correct. Maar vraag mij niet om de logica er achter.
Er is overigens helemaal geen logica te ontdekken in alle opeenkomende problemen die ik ineens heb.
Maar om even je stelling tegen te spreken, ik heb net “op het gevoel en met een timmermansoog” deze schakelaars ruimer gezet. Het resulteerde in een bijna op tijd ontkoppen van de bak. Het schakelen gaat nu slechts gepaart met een klein knarsje ipv een grote knars. Het afstellen heeft dus duidelijk resultaat. Ik heb inmiddels ook al een 2 metertjes voor- en achteruit gereden.
Hee, dat is al goed nieuws !
Heb je -voor de zekerheid- de andere instellingen van die 4 schakelaartjes (waarmee je begon) voor zover mogelijk afgetekend/gemarkeerd ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb de originele gelaten zoals hij was en ben gaan experimenteren met die van mijn donor-bak.
Beter ! Ik heb dan ook -vanaf het moment dat ik het niet meer helemaal snapte- een paar stukjes over geslagen ops:
Trouwens, zou Gerard Maas ook sleutelervaring hebben met een C-Matic ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Blijkbaar heb ik ook het een en ander overgeslagen…. Hoewel ik verbetering merk, krijg ik de bak niet proper schakelend.
Ik denk dat ik er zo maar weer mee stop. Morgen is er weer een dag (-minder vakantie…..).
Al met al is dit een zeer frustrerend verhaal aan het worden. Net toen ze heerlijk begon te lopen, eigenlijk had ze nog nooit zo fijn gedraaid, krijg ik deze ellende.
Voorlopig ben ik blij dat ik er voor heb gekozen om een compleet blok op te halen. Anders was ik nu nog verder van huis geweest. Maar ja, zo zie je maar weer, als het eenmaal tegen zit dan zit het ook goed tegen.
Heel voorzichtig begin ik de rit naar Frankrijk al met potlood op mijn buik te schrijven…..
Heb jij een vakantieverzekering of iets dergelijks die jouw GS dekt ? Dit i.v.m. de leeftijd en/of de (waarschijnlijk) lage dagwaarde ? Begrijp me goed, ik zie je GS als zeer waardevol, maar een verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk niet zonder taxatie.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik krijg in ieder geval vervangend vervoer, het terugbrengen van de auto kan ik er bij verzekeren. (ik denk dat ik dat maar doe….)
Natuurlijk kon ik nog niet helemaal ophouden met klussen vandaar nog even een kleine update;
Nadat ik de schakelaars die het koppel-moment regelen, volgens de gegevens van de vraagbaak en het kluwer handboek heb afgesteld, schakeld hij soms goed, soms niet helemaal goed. Het is net alsof hij in zijn vrij niet helemaal ontkoppeld.
Morgen zal ik de bakolie eens gaan vervangen, kijken wat ze dan doet. Via GSNL heb ik te horen gekregen dat de originele Total T-fluid nog verkrijgbaar is via de dealer, dus morgen zal ik daar maar eens bij langs rijden.
Maar het feit dat de bak soms zijn werk goed doet geeft mij weer hoop.
Wat die verzekering betreft: zorg ervoor dat het absoluut zeker is dat bij pech je GS weer terug komt. Sommige maatschappijen keren in geval van een oude auto of een auto met een lage dagwaarde alleen de dagwaarde uit en laten je auto achter op de sloop. Eigenlijk zou ik je willen adviseren om niet op vakantie te gaan tot je GS het weer doet en je er een flink aantal testkilometers mee gereden hebt. Want je zal mar ergens in Frankrijk zitten met een kapotte GS. Reparatie wordt dan moeilijk vanwege de C-matic die (bijna) niemand kent. Bij het transport terug op een stug geveerde aanhanger of vrachtwagen heeft ze geen vering en de kans dat jij een HP geveerde auto als vervangend vervoer krijgt is erg laag.
Begrijp me goed, ik gun het je echt wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Wat die verzekering betreft: zorg ervoor dat het absoluut zeker is dat bij pech je GS weer terug komt. Sommige maatschappijen keren in geval van een oude auto of een auto met een lage dagwaarde alleen de dagwaarde uit en laten je auto achter op de sloop. Eigenlijk zou ik je willen adviseren om niet op vakantie te gaan tot je GS het weer doet en je er een flink aantal testkilometers mee gereden hebt. Want je zal mar ergens in Frankrijk zitten met een kapotte GS. Reparatie wordt dan moeilijk vanwege de C-matic die (bijna) niemand kent. Bij het transport terug op een stug geveerde aanhanger of vrachtwagen heeft ze geen vering en de kans dat jij een HP geveerde auto als vervangend vervoer krijgt is erg laag.
Begrijp me goed, ik gun het je echt wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Als je ANWB IRK hebt met CCNL lidmaatschap dan zorgen ze in principe altijd voor repatriering als het niet te plekke gerepareerd kan worden. Sommige verzekeringsmaatschiappijen voor internationale pech hebben een clausule waarin gesteld wordt dat de transportkosten niet hoger mogen uitvallen dan de dagwaarde. Daar kun je mooi het schip mee ingaan bij een ondergewaardeerde klassieker als ze moeilijk gaan doen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goed, ik ben ondertussen al weer aan het werk gegaan. De versnellingsbak staat nu uit te druppen boven een bak, straks de nieuwe olie er in en hopen maar.
Het oliezeefje was redelijk schoon te noemen, op de aftapplug zat een klein beetje “ijzervijlsel”.
En we gaan weer “vrolijk” verder…..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Weet je…. als je het oliezeefje niet goed dicht zet, en je plaatst je kop daar onder, dat je kop dan onder de olie komt???
patje74 schreef:Weet je…. als je het oliezeefje niet goed dicht zet, en je plaatst je kop daar onder, dat je kop dan onder de olie komt???
En dat drupt dan weer over je toetsenbord heen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gelukkig heb ik mijn laptop hoog en droog in de garage staan. Maar deze gebeurtenis is nu net het gene wat mijn humeur nog kan verdragen.
Ik ga nog een poging wagen en dan denk ik dat ik maar eens stop voor vandaag en op zoek ga naar een oliedrukmeter. (tenzij ik nog ingevingen krijg)
Want (mits er in de bak niet meer defect is) de enige reden waarom de koppeling niet goed zou kunnen werken terwijl de aansturing wel OK is, is olie en oliedruk. Door de olie te verversen en het zeefje schoon te maken heb ik dan 2 van de 3 redenen voor een te lage druk weggenomen, da andere is natuurlijk de pomp, en dat zou betekenen dat ik de bak zou moeten wisselen. Maar daar wil ik nu nog niet aan denken.
PS Als ik een denkfout maak dan hoor ik dat graag! Ik ben ook slechts een beginneling op auto-klus gebied.
patje74 schreef:Gelukkig heb ik mijn laptop hoog en droog in de garage staan. Maar deze gebeurtenis is nu net het gene wat mijn humeur nog kan verdragen.
Ik ga nog een poging wagen en dan denk ik dat ik maar eens stop voor vandaag en op zoek ga naar een oliedrukmeter. (tenzij ik nog ingevingen krijg)
Want (mits er in de bak niet meer defect is) de enige reden waarom de koppeling niet goed zou kunnen werken terwijl de aansturing wel OK is, is olie en oliedruk. Door de olie te verversen en het zeefje schoon te maken heb ik dan 2 van de 3 redenen voor een te lage druk weggenomen, da andere is natuurlijk de pomp, en dat zou betekenen dat ik de bak zou moeten wisselen. Maar daar wil ik nu nog niet aan denken.PS Als ik een denkfout maak dan hoor ik dat graag! Ik ben ook slechts een beginneling op auto-klus gebied.
Iets waar ik aan dacht en iemand op GSNL ook: ontluchten? Ik weet niet hoe je het ontlucht, maar als de flow erg laag is door dat koppelingshuis lijkt het mij elementair zeker gezien de verschijnselen van slecht ontkoppelen.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op het kleppenhuis zit een ontluchtingsbout, deze heb ik los gehad tot er olie uit kwam. Ik had dit idd nog niet gedaan maar het hielp ook niets.