Hallo, ik loop met het idee om de xsara picasso achter wat op te hogen (over een tijdje). Samen met Mud&Snow; banden lijkt me dit wat.
De Renault Scenic heeft een terrein uitvoering die wat opgehoogd is.
Iemand een idee bij de xsara picasso of; de torsieveren samen met hulpveren, een beetje verhoging geven? en hoeveel verhoging kan de schokdemper aan?
Iemand een foto van een goed verhoogde Xsara picasso?
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
de beste oplossing lijkt mij om de torsievering achter een tandje hoger te zetten dat scheelt al een aardig stuk. Dan blijft de vering ook normaal.
Voor de voorkant heb ik niet echt een idee behalve om een andere hoogte maat band te gebruiken dan achter( bv een 80 serie en achter een 70 serie)
Anders staat hij zo voorover.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Ik heb eens een engels forum doorgespit. Zo kwam ik aan het opmeten van het; centrum van het wiel tot aan de wielkast.
Is bij mij 35cm.
Nu las ik op het enegelse forum dat iemand “mad” veren had gemonteerd en toen kwam het op 40cm uit.
Ongeveer wat ik zou willen.
Nu schijnt het comfort wat in te boeten met hulpveren…
Maar zoals ik lees vermoed ik dat de ene picasso’s torsieveren “vermoeider” zijn de anderen. Dus dat de ene auto een tandje hoger zetten (en daar het resultaat van opmeten) niet hetzelfde is als voor een andere.
Maar hulpveren zetten gewoon een statische maat neer bij welke auto je die er ook tussendoet, denk ik zo, omdat ze harder zijn.
Nog meer mensen die kunnen beamen dat hulpveren 40cm van centrum wiel tot aan wielkast geven?
Resultaten die ik heb kunnen lezen van verstelde torsieveren was er maar 1 (engeland) en dat was dan 37cm. Dat zou 2 cm schelen, en dat is mij het karwei niet waard.
Een ander heeft met hulpveren zijn diepliggende (31.5cm) naar 40cm weten te krijgen.
Aangezien de mijne 35cm is en die andere persoon 31.5cm had, kan je er vanuit gaan dat er veel verschil is in de diepligging van de verscheidene auto’s.
Hulpveren schijnen makkelijker te monteren te zijn dan de torsieveren verstellen?
En met een beladen bak behouden hulpveren natuurlijk langer hun hoogte dan verstelde torsieveren????????
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Verstellen van de torsieveren is inderdaad wel ff wat meer werk,en een tandje zal ook zo ongeveer 2/2,5 cm verschil geven.
Waarbij de band ook in uitgeveerde stand wel eens tegen de kokerbalk kan vastlopen.
“Vermoeide” torsieveren ben ik nog niet tegengekomen, dan zou de auto nu ook al lager moeten liggen dan normaal.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Wat ik mij afvraag;
De torsiestaven draaien totdat ze op de rubber stops komen. Dan kunnen ze nooit tever torderen.
Bestaat de kans dat je ze afdraaid als je de auto te hoog afsteld? zo maar even voor de weet..
Dan torderen ze verder als anders.
Stel nu dat je een hele zware lading hebt, dan voelen de staven het eindpunt niet.
Is het daarom misschien dat garages het niet graag doen of er niet aan beginnen??
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Leg eerst eens uit waarom je de achterkant zou willen verhogen. Puur vanwege de show? Ik kan me voorstellen dat als de auto iets ingezakt is je wilt verhogen omdat je anders bij drempels etc aanlopende wielen krijgt. Ook kan ik me voorstellen dat je bij regelmatig met zware belading rijden hulpveren wilt.
Wat ik me niet voor kan stellen is dat je bewust de auto alleen achter wilt verhogen, en dan ook nog eens fors hoger dan volgens de fabrieksspecificaties. Vergis je niet, een auto die verhoogd van de fabriek komt heeft zwaardere langere veren, andere schokbrekers etc. etc. Bovendien zou je ook de voorkant aan moeten pakken. Ik vrees echter zondermeer dat de al dramatisch slechte wegligging van de Picasso regelrecht gevaarlijk wordt.
Is het je echter alleen te doen om de auto onder alle omstandigheden op de normale rijhoogte te houden zou ik je aan willen bevelen om hulpveren te gebruiken en niet met de torsie aan de gang te gaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006
- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
DigiDaan schreef:Leg eerst eens uit waarom je de achterkant zou willen verhogen. Puur vanwege de show? Ik kan me voorstellen dat als de auto iets ingezakt is je wilt verhogen omdat je anders bij drempels etc aanlopende wielen krijgt. Ook kan ik me voorstellen dat je bij regelmatig met zware belading rijden hulpveren wilt.
Wat ik me niet voor kan stellen is dat je bewust de auto alleen achter wilt verhogen, en dan ook nog eens fors hoger dan volgens de fabrieksspecificaties. Vergis je niet, een auto die verhoogd van de fabriek komt heeft zwaardere langere veren, andere schokbrekers etc. etc. Bovendien zou je ook de voorkant aan moeten pakken. Ik vrees echter zondermeer dat de al dramatisch slechte wegligging van de Picasso regelrecht gevaarlijk wordt.
Is het je echter alleen te doen om de auto onder alle omstandigheden op de normale rijhoogte te houden zou ik je aan willen bevelen om hulpveren te gebruiken en niet met de torsie aan de gang te gaan.
Misschien wil hij niet langer een Grijzemuis zijn en op deze manier opvallen
Vraag me ook af of hij de auto door de keuring zal krijgen.
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gelijk dit setje er bij bestellen
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Segerfan schreef:DigiDaan schreef:Ik vrees echter zondermeer dat de al dramatisch slechte wegligging van de Picasso regelrecht gevaarlijk wordt.
Is het je echter alleen te doen om de auto onder alle omstandigheden op de normale rijhoogte te houden zou ik je aan willen bevelen om hulpveren te gebruiken en niet met de torsie aan de gang te gaan.
Misschien wil hij niet langer een Grijzemuis zijn en op deze manier opvallen
Vraag me ook af of hij de auto door de keuring zal krijgen.
Dat zijn ook 2 dingen die ik me afvraag, het draagt niets bij tot het rijden, (comfort minder, weggedrag minder,...) en een ander punt is de keuring. Ik denk niet dat het zo maar mag, een auto aanpassen naar je wensen. Want hij voldoet niet meer aan de voorschriften van de fabrikant.
En nog iets anders is de herverkoopwaarde. Ik denk dat je jouw wagen niet meer kwijt raakt nadien.
Dus persoonlijk zou ik het niet doen, maar ieder zijn ding zeker?
Nog even iets ivm digidaan. Ik weet niet hoe het met de xsara picasso zit, maar het weggedrag van mijn picasso is niet zo slecht vind ik. Natuurlijk merk je in bochten dat hij veel sneller aan zijn limiet zit dan een reisberline. Maar op zich is dat nog altijd niet mis voor een op comfort gerichte monovolume.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Hee wat enorm geinig dat van die Safari plaatjes Wist niet dat dat bestond. De set oogt wel anders op het bovenste plaatje dan op het onderste plaatje (bovenkant wielkast grijs/zwart).
Maar de voorkant is bij mij gemeten 40 cm van as tot plaatwerk. Dat blijft zo (hoog zat).
Maar ik ben al een beetje van het verstellen van de torsie-as afgestapt omdat hij bij belading toch weer snel in zou veren.
Bijkomstigheid van hulpveren is ook het stabielere snelweggedrag en het rijden langs vrachtwagens. Soms waai ik een meter naar de zijkant met de standaard veren. Zou ik alleen de torsie assen laten verstellen dan heb ik dat ‘probleem’ nog.
Overigens was ik gisteren met mijn vrouw aan het fietsen en toen kwam er een picasso voorbij, ook hoog aan de achterkant. Ik probeerde nog bij de auto te komen die verderop voor het stoplicht stond, door wat harder te fietsen…. maar zijn stoplicht ging alweer op groen dus van 50 meter afstand heb ik het nog eens kunnen bekijken.
Voor de duidelijkheid; ik wil geen monstertruck ervan maken.. voor staat hij van de fabriek al hoog zat en nu achter ook precies zo hoog en ik ben tevreden.
Die picasso die ons voorbij kwam zag er potent uit.
Met de auto rijden we meestal hele lange stukken en de laadruimte word ook regelmatig benut.
Ik heb alleen even een bevestiging nodig van iemand die hulpveren gemonteerd heeft, waarbij bij de picasso (had ook al van een aardig lid een paar fotoos van de xsara Break doorgestuurd gekregen maar die is anders gebouwd) dus 40cm van centrum-wiel tot plaatwerk heeft.
En een fotootje alstublieft.
Maar zo hoog als het 2e plaatje van die safari, dat is de bedoeling
De looks vind ik mooi als hij achter net zo hoog zou staan als voor.
Er rijden er dus zo rond !
Komt het straks misschien toch op weinig bijzonders neer dan alleen hulpveren
En dan nog een keer Mud&Snow; banden voor de eeuwige goede grip.(auto spint snel door bij snel optrekken, zeker op hellingen)
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Overigens, volgens de spaans-talige site zijn er geen technische aanpassingen. Puur uiterlijk dus….
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
hmm, op het 2e plaatje lijkt hij hoger, maargoed.
In een ander topic “koppeling en hulpveren” kwam ik op het idee om daar te vragen of ze nog wat info konden geven over de afstand, dat zou 39cm zijn.
Ik denk dat dat dan Mad hulpveren gaan worden.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003