hulpveren en koppeling Xsara Picasso
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 14 februari 2009 06:16 PM

Wie heeft er ervaring met hulpveren van een xsara picasso, de auto zakt met 3 kinderen erin en een caravan aan de haak nogal door.

ook ben ik benieuwd naar de levensduur van de koppeling en wat de reden is voor het vervangen.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
Bertbeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-2009

Gepost: 15 februari 2009 12:48 AM
  [ # 1 ]

Hulpveren

Hallo Henk,

Ik heb twee xsara picasso’s gehad. alletwee nieuw aangeschaft en 4 jaar gebruik.  Bij beide heb ik gedurende alle zomer vakanties een caravan van 1200 Kg getrokken. Bij de eerste heb ik na het eerste jaar een setje MAD veren aangeschaft omdat ik ook vond dat een en ander wel erg doorzakte. Hulpveren werken uitstekend, alleen zodra je van vakantie terug bent gaan ze er weer onderuit omdat de auto anders van achteren veel te hard geveerd is, vinden de vrouw en kinderen niet zo prettig he. Tijdens de vakantie nemen we dat voor lief omdat er op locatie toch niet heel grote afstanden gereden worden. Het erop en weer er vanaf halen deed ik altijd zelf. Is rustig sleutelend in een uurtje of zo te doen. Maar daar zijn wel een stel veerspanners voor nodig anders krijg je ze er niet op en af. Van extra slijtage van de koppeling heb ik niets gemerkt zolang je maar voldoende zorgvuldig rijdt, maar dat spreekt voor zich. Ik heb nu sinds kort een C4 picasso en heb daar nog geen veren voor aageschaft. Overigens de oude MAD veren heb ik nog dus als je geintersseerd bent laat dat dan even weten.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 15 februari 2009 10:58 AM
  [ # 2 ]

Re: hulpveren en koppeling Xsara Picasso

henk-1970 schreef:

ook ben ik benieuwd naar de levensduur van de koppeling en wat de reden is voor het vervangen.

Ik begrijp je vraag niet echt goed .
De reden om een koppeling te vervangen is waarschijnlijk “Slijtage” niet ?
De levensduur van een koppeling ligt volledig uiteenlopend.
Ik ken iemand die met 24.000 km een koppeling erdoor heeft gejaagd ( constant met het voetje op de pedaal Rolling Eyes  ) en ik ken ook iemand die 300.000+ km heeft gedaan met een koppeling, zodus , een echte lijn kun je hier niet in trekken.

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 15 februari 2009 05:10 PM
  [ # 3 ]

@Bertbeer: je hebt PB

@BIG charlie:

Wat ik eigenlijk bedoelde: komt het ook voor dat bijvoorbeeld de drukgroep of het druklager de geest geeft of een onderdeel in de bediening?
Ik rijd normaal met de auto en ook in mijn vorige auto’s heb ik nog nooit de koppeling vervangen en die hadden toch allemaal tussen de 250 en 280dkm gelopen toen ik ze heb weggedaan.

gr.Henk

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 februari 2009 05:12 PM
  [ # 4 ]

Als er al iets met de koppeling van een xsara picasso of bv xantia misgaat is dat in 99% van alle gevallen te wijten aan een versleten drukgroep. De koppeling gaat steeds zwaarden tot je hem bijna niet meer vrij krijgt of de boel uiteindelijk gaat slippen. Maar de koppeling staat niet bekend als zorgenkindje of probleemgeval.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 19 februari 2009 12:54 AM
  [ # 5 ]

Re: Hulpveren

Bertbeer schreef:

Overigens de oude MAD veren heb ik nog dus als je geintersseerd bent laat dat dan even weten.

Ik heb je een PB gestuurd, maar ik twijfel of deze is overgekomen…

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 18 maart 2009 12:46 AM
  [ # 6 ]

Zo, inmiddels heb ik de ( overigens zeer voordelige aangeschafte, tweedehands… bedankt Bertbeer!!!) hulpveren gemonteerd.

Aangezien ik met LPG onderbouw rijd en een full-size reservewiel heb, scheelt dit in rij hoogte maar ook in weggedrag, de auto ligt veel strakker op de weg.

Straks in de mei-vakantie gaat de caravan er weer achter en de kinderen weer achterin, ik ben benieuwd of dat ook scheelt….

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
Bertbeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-2009

Gepost: 18 maart 2009 08:44 PM
  [ # 7 ]

Mooi dat ze zo goed helpen. Wij hebben er ook altijd veel plezier van gehad. Alleen gingen ze bij mij er meteen na de vakantie weer onderuit omdat er geen gastank inzat. Maar met een gastank zal het zeker wel helpen denk ik. Overigens ga ik de C4 Pic die we nu hebben eerst even uitproberen zonder hulpveren. Alhoewel ik wel denk dat ze ook hier weer nodig zijn.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 24 juli 2009 11:14 PM
  [ # 8 ]

tja, mijn eerste vakantie met de picasso met ongeveer de achterbak vol met een grote tent, 2 volle sporttassen met kleding, aluminium stoelen, kratje benodigdheden keukengerei, koelboxje, palstic tafeltje, 2 slaapzakken en 2 luchtbedden.
En de achterkant lag diep. boevenkant band was zo hoog als de spatbordrand.

Ik zag dat alle xsara picasso’s enorm diep liggen aan de achterkant als er maar ‘wat’ achterin zit.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 05 augustus 2009 06:43 PM
  [ # 9 ]

Overigens Razz

Ik heb jullie hulp even nodig, want ik wil graag weten hoe dat eruit ziet met die hulpveren, hebben jullie een fotootje voor mij van de zijkant van de auto??

En ik wil graag de maat weten van links en rechtsachter van het centrum van het wiel (midden wieldop) tot aan het plaatwerk erboven (rand wielkast).
Als je dat aan beide zijden doet en het is niet gelijk, staat de auto met 1 wiel misschien in een kuil ofzo…
Buig een beetje door de knie om goed op de centimeter te kunnen kijken want van bovenaf kan dat een centimeter vertekenen.
De auto moet uiteraard op vlakke grond staan. Een helling verschuift het gewicht en drukt de veren in of trekt ze uit.

Ik wil het graag op 39 of 40 cm hebben, dus als dat bij jullie met hulpveren zo is, graag het merk ervan en een fotootje.

Bij voorbaat dank (en achteraf ook nog wel).

Smile

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 05 augustus 2009 10:06 PM
  [ # 10 ]

Hallo, ik heb net even gemeten en vanaf hart achterwiel tot aan de rand van de wielkast is ongeveer 39 cm, ik heb een set van MAD er onder, dit is zeer eenvoudig te monteren.
Ik vind het weggedrag leeg ook een stuk verbeterd, en het staat ook niet zo ‘doorgezakt’.
Ik heb een picasso 1.8-16v op g3 met gasonderbouw, ook met 3 kinderen achterin en de koffer vol en de caravan erachter kom ik nu niet meer in de buurt van spatbordrand, terwijl deze eerst voorbij de band zakte.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 05 augustus 2009 10:55 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor het meten, en voor de snelle reactie.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 05 augustus 2009 10:58 PM
  [ # 12 ]

Ik ben wel benieuwd hoe je de auto hebt opgekrikt. Ik werd nogal bang gemaakt door een onderwerp dat de auto gaat schuiven met opkrikken en dat dan de standaard citroen-krik eronderuit zou vallen. Dat zou zo zijn bij een xsara picasso
Shocked
Ik heb wel een klein garagekrikje op wieltjes van een goedkoop merk, was 30 euro bij de praxis.


Moeten beide wielen tegelijk of kan dat per kant?

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 06 augustus 2009 01:53 AM
  [ # 13 ]

Hallo,
Tja, ik heb de beschikking over een smeerkelder met krik erin dus dat was niet zo moeilijk, maar ik denk als je hem kant voor kant doet dat het ook wel gaat.
Het wiel moet toch los van de grond en eraf en als je dan een bout van de schokbreker er even uit haalt dan krijg je precies genoeg ruimte.
de handleiding van MAD is super duidelijk met voorbeeld foto’s.
als je tijdens het opkrikken even een steen of een balkje voor de voorwielen legt gaat de auto geen kant op.
bij ons zeggen ze altijd “vake beij te bange”....  Wink
ik was er binnen 20 minuten klaar mee..

veel succes!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 06 augustus 2009 09:11 PM
  [ # 14 ]

Zal ik ze waarschijnlijk volgende week eens gaan bestellen dan. (even bellen of dat bij de automaterialenzaak hier gaat)

Ik heb wel gezien dat het bij een gewone xsara er anders uitziet rondom de schokbrekers dan bij de xsara picasso.?

Ik heb mijn auto gewassen vandaag, en toen er nog onder gekeken, uitlaatlassen beetje gestaalborsteld en met zink ingespoten, en toen zag ik dat de schokbrekers aan 1 zijde een beugel hebben.
Bij de gewone xsara lijkt het een soort balk waar de schokbreker in gaat?? (heb wel foto’s gezien van een xsara break waar ze onder gezet zijn).
Heb dacht ik nog geen foto van een xsara picasso kunnen bespeuren met de veren in close-up.

Anyway ik neem aan dat als ik voor een xsara picasso bestel dat het wel goed zal komen.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook