Dag allemaal,
even een vraagje. Bij aanschaf werd me verteld dat automaatolie elke 30 000 km vervangen moet worden. In de haynes spreekt men van 18000 miles en hier op het forum lees ik vaak dat om de 10 000 vervangen moet worden.
wie heeft voor mij het juiste antwoord?
Alvast dank!
Mijn vraagbaak zegt 40 dkm. Ik heb net met mezelf overlegd dat ik de komende beurten (als de auto blijft) om de 10k ga doen, omdat de olie vrij bruin is.
voor die 20 euro die je kwijt bent zou ik het lekker elke 10.000 of 15.000 doen, krijg je vast geen spijt van
S
Ik deed ‘t bij iedere motoroliewissel, zo rond de 15 k. Bij die 4HP18 bakken geldt dat je ‘t eigenlijk nooit te vaak kunt doen.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gooi er dezelfde in he Gary.
Ik heb er ATF Dexron III in gelepeld en sindsdien shakeld ze veel beter dan met de olie die er in was.
Volgens mij hoort er d2 in, wat zijn de consequenties van d3? En is d3 niet toevallig bruinig ipv rood?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het echte verschil weet ik ook niet,maar toen deze XM nog van mij was schakelde ze na een tijdje schokkend en heb ik er toen d3 laten in doen,waarna ze merkelijk beter begon te schakelen.
en d3 is ook knalrood hoor.
Op het australische Citroën forum lees ik dat veel bakken die met ATF-3 Dexron gevuld worden op den duur kapot gaan.
ATF-3D is op andere basis dan ATF-2D, en daar kan de 4HP18 niet tegen, zeggen ze daar.
Naar mijn mening is het soepele schakelen te bereiken door exact de juiste hoeveelheid olie in de automaat te hebben. De 4HP18 is érg gevoelig voor het juiste peil, dus een kleine lekkage is al storend, en een monteur die het niet zo nauw neemt met het oliepeil ook.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Naar mijn mening is het soepele schakelen te bereiken door exact de juiste hoeveelheid olie in de automaat te hebben. De 4HP18 is érg gevoelig voor het juiste peil, dus een kleine lekkage is al storend, en een monteur die het niet zo nauw neemt met het oliepeil ook.
Geldt zeker ook voor de 4HP14. Mijn bak was overvult (denk wel bijna een liter teveel) en schakelde wat klapperig. Na de verversing ding exact op peil gebracht en het schakelt eigenlijk boterzacht, soms voel je het niet eens.
En die d3, lijkt me ook niet zo’n strak plan, maar dat is meer een gevoel.
als ik even google, vind ik verschillende meningen. De ene zegt dat je ze probleemloos kan mengen, de andere zegt dat je best DII blijft gebruiken.
Nu, sowieso heeft het voor mij niet echt resultaat om er D2 in te doen, want ik krijg er misschien maximaal 3 liter uit, en al de rest zou dan nog altijd D3 zijn.
Mochten er specialisten zijn, laat jullie maar horen.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik heb met D3 prima ervaringen. Toen ik m’n V6 automaat net had, bleef hij lang in de 1e versnelling hangen. Na het verversen met ATF3 schakelde hij fantastisch, op tijd en soepel.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zoals ik ook reeds zei,bij die van mij.
Doe er maar D3 in,kan absoluut geen kwaad.
Ik vermoed dat de bak toch soepel schakeld nu,stalsie?
Hou het dan zo.
Het is natuurlijk de vraag hoe die bak op langere termijn op D3 reageert. Dat ie op dit moment mooi schakelt is wel fijn, maar niet zaligmakend.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Net zoiets als LDS in een LHM systeem gooien dus? OF is het meer volsyntheet motorolie toepassen zonder dat de fabrikant het voorschrijft? Sommige automotoren vinden volsyntheet ook niet erg lekker, terwijl andere (van hetzelfde type) het totaal geen probleem vinden.